21 Ogos 2009

Tips bersuamikan lelaki lebih rendah tahap pendidikan

Dah banyak kali saya diminta untuk membincangkan mengenai topik kali ini. Isu demi isu disusun dan diutarakan, baru kali ini saya berpeluang mengenengahkan isu ini. Sebenarnya perkahwinan antara gadis atau wanita berpendidikan lebih tinggi dan mempunyai kerjaya yang lebih baik dengan lelaki yang lebih rendah atau sederhana, bukan lagi fenomena biasa. Biarpun hamper semua kes, perhubungan antara mereka dihalang keras oleh ibu bapa pihak perempuan namun kebanyakannya tetap meneruskan hubungan dan berjaya memasuki alam rumahtangga.

Semua sedia maklum, perkahwinan umpama bahtera yang belayar di lautan. Ada masanya tenangn dan ada tikanya bergelora. Namun, dalam kes melibatkan perkahwinan lelaki berpendidikan lebih rendah dan berpendapatan kurang berbanding isteri, gelora yang melanda terlalu cepat menjadi taufan. Kesannya, percintaan bertahan lima tahun sebaliknya perkahwinan mampu bertahan lima bulan , nauzubillah min zalik.

Realitinya, perkahwinan beza taraf seperti ini tetap boleh mencapai bahagia. Saya sendiri berkahwin dengan lelaki yang hanya lulus SPM sahaja dengan pangkat dua, baru sahaja pencen askar dengan pangkat Lans Koperal sahaja. Namun, alhamdulillah perkahwinan kami menjangkau enam tahun dengan kurniaan seorang puteri dan dua orang putera. Bohonglah kalau saya katakan perkahwianan saya bebas dari ujian. Sama seperti orang lain, ada tikanya berlaku selisih faham. Namun, syukur tidak berpanjangan. InsyaAllah saya akan bincangkan beberapa tips yang boleh diamalkan bagi menyelamatkan perkahwinan anda daripada terus bergelora.

Perkara pertama ialah anda sedar dan tahu kedudukan dan peranan anda sebagai isteri ataupun suami. Kepada isteri, walaupun anda lebih bijak dan berpendidikan, bukan bererti anda boleh memperbodohkan suami anda sesuka hati. Andai takdirkan anda adalah ketua kepada suami anda di tempat kerja, di rumah pula suamilah ketua rumahtangga. Anda boleh memberi arahan dan marahkan suami jika ada urusan pejabat yang tak diurus sewajarnya, tetapi ingat!! Urusan pejabat hanyalah urusan di pejabat. Di rumah, anda berperanan sebagai isteri atau ibu. Segala yang berlaku di pejabat jangan dibawa balik ke rumah.

Kepada suami, jangan ada rasa rendah diri. Biar siapa pun anda, anda adalah suami dan ketua rumahtangga. Mungkin anda lebih rendah tahap pendidikan dan berpendapatan lebih rendah berbanding isteri tetapi itu bukan anda boleh menjadi hamba isteri.Tak boleh menjadi hamba isteri bukan bermaksud anda boleh menghambakan isteri anda pula. Walau anda ketua keluarga, anda tidak berhak mengarah itu ini kepada isteri. Anda juga tidak berhak meminta wang sesuka hati daripada isteri. Mungkin pendapatan anda sedikit namun ia tidak menafikan tanggungjawab anda sebagai suami dan bapa. Anda tetap WAJIB mengeluarkan perbelanjaan untuk menanggung segala keperluan isteri dan anak-anak. Jika isteri menghulur bantuan, ianya adalah bonus kepada anda tetapi jika isteri menganggap hulurannya itu sebagai hutang maka anda perlu melangsaikan segala hutang tersebut walaupun tidak dituntut.

Di samping sedar, tahu menjalankan peranan anda, perkara yang paling penting ialah JANGAN MENGUNGKIT LATAR BELAKANG masing-masing. Isteri jangan sesekali menjadikan latar belakang suami sebagai senjata untuk menjatuhkan air muka dan harga diri suami. Jika kelemahan suami itu anda persoalkan, kenapa dahulu beriya sangat menjadi pasangannya? Suami juga tidak boleh menjadikan latar belakang sendiri untuk menutup mulut isteri atau menjadikan latar belakang isteri sebagai senjata untuk meminta simpati. Setelah hubungan suami isteri sah diakadkan, tak kira apa juga latar belakang anda, anda perlu satukan ia menjadi satu sikap toleransi. Hanya dengan toleransi, bahtera perkahwinan anda akan dapat terus belayar menuju destinasi, insyaAllah.

Satu perkara yang tidak kurang pentingnya ialah TERIMALAH PASANGAN ANDA SEADANYA. Jangan bandingkan pasangan anda dengan orang lain. Dah anda tahu suami anda berpendapatan lebih rendah, janganlah mengharapkan dia menyalutkan badan anda dengan emas atau menghiaskan rumah anda dengan perabot mewah. Jangan pertikaikan ketidakupayaan suami anda memberikan kehidupan yang sempurna tanpa bantuan anda. Seperti yang saya persoalkan tadi, anda dah tahu latar belakang dirinya, kenapa masih menerimanya jika kini latar belakang itu anda jadikan senjata menikam dirinya pula? Kepada suami pula, dah anda tahu kerjaya isteri anda perlukan komitmen dan masa yang lebih, berilah sokongan kepadanya dan jangan ragui kesetiaanya pula.

Percayai diri anda, percayai pasangan anda, berdoalah kepada-Nya, insyaAllah perkahwinan anda akan bahagia.

2 ulasan:

stramberrymanis berkata...

info menarik ..

iman balqis berkata...

tips sgt menarik dan berguna..izinkan sy share, copy dan paste di facebook ya... kredit utk puan suzana.. terima kasih.