02 September 2012

Canting dengan cantik hasil akan menarik


Syawal sudah pun hampir ke penghujungnya. Ramadan juga sudah ditinggalkan. Alhamdulillah juga, sejak hari pertama puasa, anak-anak saya kekal bertahan berpuasa penuh setiap hari hinggalah ke hari ini. Syukur juga, anak-anak saya kekal kuat dan bersemangat setiap minit meniti hari-hari puasa mereka. Tidur siang? Jangan haraplah, ada sajalah aktiviti yang nak dilakukan oleh mereka.

Ada rakan-rakan yang terkejut bila dapat tahu mengenai prestasi anak-anak saya. Ya lah, Ayuni berusia enam tahun dan Suhail pula baru lima tahun. Saya tak nak ceritakan tentang bagaimana anak-anak saya mampu bersabar dan bertahan, anda boleh masuk ke blog saya, ada ceritanya di sana. Kali ini saya nak bincangkan tentang kenapa saya melatih anak-anak saya berpuasa, bersembahyang, melakukan beberapa kerja rumah yang ringan dan beberapa rutin hidup yang lain.

Bak kata pepatah yang memang ramai telah maklumi, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Begitu juga dengan tajuk perbincangan kali ini, jika kita nakkan hasil yang menarik dan disukai ramai, tugasan mencanting perlulah dilakukan dengan penuh tekun dan sabar agar nampak cantik. Setiap ibu dan bapa pastinya mengharapkan agar anak atau anak-anak mereka mampu menggembirakan hati mereka bila mereka sudah berada di usia emas kelak. Tak kisahlah siapa anak mereka tika dewasa asalkan anak tersebut mampu membahagiakan mereka. Kegembiraan dan kebahagiaan paling penting bagi setiap ibu bapa. Tak guna ada anak atau anak-anak yang berpelajaran tinggi, berpangkat dan berharta tetapi gagal memberikan kebahagiaan dan kegembiraan kepada ibu bapa.

Namun, nak jadikan anak atau anak-anak sebagai pemberi kegembiraan dan kebahagiaan tika usia emas bukanlah kerja mudah. Tugasan tersebut terletak di bahu ibu dan bapa bermula dari ubun si anak masih lagi lembut. Tugasan paling penting ialah memberikan didikan agama khususnya didikan akhlak kepada si anak, insyaAllah anak-anak yang terdidik dengan didikan mulia ini akan membesar menjadi anak-anak yang mampu memberikan kebahagiaan dan kegembiraan kepada ibu bapa.

Teringat satu kes yang pernah saya kendalikan, seorang ayah meluahkan rasa sedih dan kecewa juga kesal dengan sikapnya yang tersilap di dalam mendidik anak-anak. Pak Cik yang hampir sebaya dengan Bapa saya bercerita: Dia mempunyai empat orang anak, tiga lelaki dan seorang anak perempuan. Alhamdulillah, keempat-empat anaknya berjaya di dalam pelajaran masing-masing hingga mampu menyambung pelajaran ke luar negara dan tiga daripadanya telah menjawat jawatan tinggi bila kembali ke Malaysia (yang bongsu masih lagi belajar di luar negara). Sudah pasti ada antara pembaca yang teruja dengan prestasi anak-anak Pak Cik tersebut, sama seperti saya tika itu.

Namun, apabila tiba-tiba Pak Cik tersebut menangis, buat saya dan rakan saya terkejut. Bila disoal, Pak Cik menyoal semula: “Camana Pak Cik nak gembira kalau tiga daripada empat anak Pak Cik tu dah mula panggil Pak Cik, babi?!” Pak Cik terus menangis, air mata saya mula mengalir deras, sungguh saya teringatkan Bapa saya tika itu. Tak lama Pak Cik menyambung: “Pak Cik lupa nak ajar anak-anak Pak Cik ilmu agama, Pak Cik tak ajar tentang akhlak mulia. Pak Cik hanya tumpukan kepada prestasi akademik, Pak Cik abaikan tanggungjawab mengajar anak-anak tentang solat, puasa dan macam-macam lagi kewajipan sebagai seorang Islam….”

Itu kisah lebih 10 tahun lalu, tika baru setahun saya berada di dunia kerjaya. Saya masih ingat dengan jelas tangisan Pak Cik tersebut. Jauh di sudut hati, saya tak nak Bapa juga Mak saya menangis sedemikian. Paling penting juga, saya sendiri tak nak menangis sama seperti Pak Cik tersebut tika saya sudah berusia sepertinya. Lantaran, bila saya menerima anugerah dengan darjah kebesaran bernama ‘Ummi’ pada awal tahun 2003, saya bertekad untuk mendidik dan memberikan yang terbaik kepada Ayuni dan adik-adiknya selepas itu.

Kepada ibu bapa di luar sana, jangan terus menuding jari kepada anak-anak yang gagal memberikan kegembiraan kepada anda. Tak mustahil, kegembiraan tersebut tidak berjaya anda perolehi kini disebabkan sikap anda sebelum ini. Walaupun begitu, bukan bererti anda perlu terima saja natijah kesilapan lalu. Buktikan sesalan anda dengan berdoa agar anak-anak anda berubah sikap dan berubah menjadi anak-anak yang mampu menggembirakan anda. Kepada anak-anak pula, mungkin ada kesilapan ibu bapa dalam mendidik anda tetapi sebagai seorang yang berakal dan waras, anda boleh bezakan yang baik dan yang buruk dan satu perkara yang baik ialah menggembirakan ibu bapa tika hari tua mereka. Gembirakanlah mereka, insyaAllah anak-anak anda juga akan gembirakan anda bila anda dah tua kelak…

****Siaran Oktober 2009

Tiada ulasan: