17 April 2013

Setiap individu adalah istimewa


“Saya sedih la kak, mak dan ayah saya mengatakan saya sial, saya ni bawak malang. Sekarang ni, saya risau sial dan malang saya akan menyusahkan suami saya pulak…”

Di atas adalah antara luahan seorang wanita muda dalam temujanji menerusi panggilan telefon bersama saya minggu beberapa hari yang lalu. Sebenarnya, luahan sebegini dah acap kali juga saya dengar, saya terima melalui e-mel malah kiriman SMS menerusi talian temujanji. Bukan saja luahan diri sendiri mengakui kesialan dan malangnya diri tetapi juga luahan kata-kata yang dihamburkan oleh insan yang disayangi, betul-betul menikam hati hingga kata-kata tersebut dipercayai dan sentiasa berlegar mengganggu emosi.

Benarkah anda sial? Anda membawa malang? Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak ada jangkitan, tiada sial, tidak ada kecelakaan burung hantu dan tidak ada bala di bulan safar…”(Hadis Riwayat Bukhari).

Hadis ini menjelaskan setiap makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT tidak mempunyai sial ataupun membawa sial ataupun malang kepada sesiapa pun juga. Malah, setiap makhluk ciptaan-Nya: manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, cakerawala dan segala makhluk halus atau seumpamanya, mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri. Kita manusia, sudah pasti lebih istimewa daripada makhluk lain ciptaan-Nya memandangkan kita dikurniakan dengan akal. Akal yang sewajarnya kita gunakan untuk berfikir, mencari rahsia di sebalik setiap kejadian yang berlaku dan bukan dengan sewenang-wenangnya memperakui kesialan dan malang seseorang.

Anda bukan sial. Anda bukan malang. Anda juga bukan pembawa sial malah bukan juga pembawa malang. “Habis tu, kenapa ada saja yang tak kena?” Senaraikan apa yang tak kena kemudian selidik secara teliti, apa punca dan sebabnya. Pasti ada sebab lain dan sebab itu bukanlah kerana nasib anda!!! Paling penting juga, hidup kita sehari-hari bukan berpandukan kepada nasib. Hakikat sebenar kehidupan kita telah ditulis storylinenya oleh Allah SWT sejak kita masih berada di alam roh. Ia seakan sebuah skrip drama yang dilakonkan di pentas sandiwara. Bezanya, skrip ciptaan Allah SWT boleh berubah dan bertukar dengan doa.

Ya!! DOA!!! Ramai yang tidak mempercayai kelebihan dan keistimewaan doa. Doa yang bersungguh-sungguh, penuh mengharap, insyaAllah akan didengar dan dimakbulkan oleh-Nya. Saya ulangi, bersungguh-sungguh dan penuh mengharap!! Kenapa? Analogi mudah, kalau anda inginkan sesuatu daripada seseorang, apakah anda akan dapat benda yang anda inginkan hanya dengan permintaan yang sekadar bergurau dan tidak serius? Jika sesama manusia pun kita perlu bersungguh-sungguh, kenapa tidak dengan Dia? Ya!! Dia tau dan amat mengetahui tapi anda tetap perlu tunjukkan keseriusan anda sebagai tanda kebergantungan sepenuhnya.

“Kalau begitu, kenapa kisah hidup saya tidak ada cerita bahagia? Hanya derita? Hanya tangisan?” Tunggu… apa maksud anda bahagia? Apa pula maksud derita? Gagal dalam bercinta? Gagal dalam perkahwinan? Dapat suami yang abai tanggungjawab? Dapat isteri yang tak tau hormatkan anda? Tidak bekerja? Senaraikan lah…. saya yakin, bukan semua itu milik anda. Sekarang, senaraikan pula perkara-perkara yang tidak mendukacitakan: bertemu kawan, berborak sama-sama, bermain dengan anak, berbual di telefon dengan ibu bapa, makan malam istimewa, terima ucapan hari jadi dan macam-macam lagi… yang telah anda alami berbelas atau berpuluh tahun dalam jangka masa hayat anda kini. Benarkah tidak pernah ada cerita bahagia??

Anda rasa diri anda sial dan malang tapi anda masih mampu membelanjakan wang membeli majalah ini. Anda rasa diri anda sial dan malang tapi anda masih mampu membelek majalah ini. Tahukah anda, ada orang lain yang hidupnya lebih sial dan malang (jika itu lah pendirian anda) daripada anda?

Tak percaya? Perhatikan sekeliling anda, pasti ada orang lain yang lebih teruk lagi nasibnya. Tak ada? Atau anda enggan mempercayainya!! Saya berikan kes mudah: bersyukurlah kerana anda bukan tergolong dalam mangsa keganasan di Palestin, anda bukan mangsa kecelakaan gempa bumi dan paling penting, biar apa pun ujian yang Allah SWT berikan kepada anda, anda masih mampu terus menghembus nafas di muka bumi ini, nikmat hidup yang takkan ada sesiapa pun boleh berikan jaminannya kepada anda, sebagai satu peluang untuk anda membina kecemerlangan diri kerana anda memang istimewa dan boleh cemerlang.

Percayalah kepada diri sendiri, percayalah anda bukan sial, anda juga bukan malang. Anda ada keistimewaan, anda ada kelebihan yang tersendiri. Buang semua kata-kata karut yang menghantui emosi dan minda anda. Bangunlah bermula detik ini, capailah apa juga impian anda dengan usaha tanpa lelah, tanpa putus harap kerana kita ada Dia untuk mengharap dan terus berharap.

****Siaran Disember 2009

Tiada ulasan: