26 Disember 2008

Jangan kalah dengan emosi sendiri

Semalam, agak lewat saya keluar dari rumah. Jam dah menunjukkan pukul 8 pagi. Tak per lah, perjalanan 40 minit jer, masih sempat sampai ke pejabat sebelum pukul 9. Dalam berkira-kira nak melangkah, tiba-tiba saya terdengar bunyi pekikan suara wanita: “Kau ingat aku ni apa hah? Aku pergi kerja nak bagi kau makan jugak, bukannya pergi menyundal?” Terkejut saya… pembantu saya yang sedang menyapu di bahagian belakang terus lari masuk ke dalam. Terdengar pula suara lelaki menyambut: “Kau jangan nak kurang ajar dengan aku. Aku tampar nanti!” “Tampar la kalau berani. Kau tu yang kurang ajar. Jadi suami langsung tak berguna…” “Wooiii… diam laaa… kurang ajar punya betina..!” dan pertengkaran berterusan. Cukuplah sekadar itu saya ceritakan, bukan nak memburukkan sesiapa tetapi tujuan saya bawakan ke dalam ruangan ini sebagai topik perbincangan adalah untuk kita bersama jadikan teladan.

Saya pasti, anda semua boleh bayangkan sendiri betapa kecoh dan kalutnya suasana pagi semalam. Pagi yang sepi tiba-tiba dipecahkan dengan bunyi pekikan lelaki dan wanita yang bergelar suami dan isteri. Bukannya tak boleh bertengkar. Seperti lagu P.Ramlee.. sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri… saya tahu, selisih faham, bertengkar dan bergaduh adalah lumrah dalam hubungan suami isteri tetapi kalau dah sampai memekik, mencaci maki menggunakan bahasa yang tak sepatutnya, itu bukan lumrah lagi. Nauzubillah...

Seperti tajuk perbincangan kali ini, pasangan suami isteri tadi sebenarnya telah kalah dengan emosi mereka sendiri. Mereka bertindak di luar kawalan diri dan terlalu mengikut emosi. Suami dan isteri adalah dua individu yang pada mulanya tidak saling mengenal tetapi mengambil keputusan untuk hidup bersama selepas merasakan wujud satu persefahaman antara keduanya. Jika anda ingat dan sedar tentang perkara ini, anda akan dapat menjalani kehidupan berumahtangga yang aman dan damai. Aman dan damai bukanlah bererti tiada langsung perselisihan faham atau pertengkaran. Bohonglah jika ada suami isteri yang mengakui, sepanjang perkahwinan kami, kami tidak pernah bergaduh atau berselisih faham. Selisih faham dan pertengkaran kecil adalah perkara biasa. Namun, perselisihan faham dan pertengkaran kecil tidak boleh dibiarkan berlarutan. Anda mesti mengawal emosi anda dan bertindak mengikut kewarasan fikiran.

Sekiranya berlaku salah faham, cepat-cepat perjelaskan. Sama ada suami atau isteri, apabila anda mengetahui sesuatu yang meragukan tentang pasangan anda, jangan bertindak melulu. Sebaliknya, tanyakan kepada pasangan anda. Perbincangan dengan emosi terkawal dan akal yang waras akan memudahkan anda dan pasangan anda menyelesaikan segala kekusutan. Namun, sebelum berbincang, ada beberapa faktor yang perlu anda ambil kira. Pertama: kesesuaian masa. Anda perlu tunggu masa yang sesuai untuk berbincang dan meminta pasangan anda berterus terang. Jangan pula, pasangan anda baru ja sampai ke rumah, dalam keadaan sama-sama tengah penat, terus anda utarakan keraguan anda. Tindakan anda akan menambahkan kekeliruan dan menyukarkan penyelesaian masalah.

Faktor kedua: pendekatan atau cara anda meluahkan keraguan. Anda berhak mengutarakan persoalan tetapi anda tidak berhak menuduh pasangan anda. Anda perlu ingat, pandangan anda tidak sama dengan apa yang sebenarnya anda lihat dan pendengaran anda tidak sama dengan apa yang sebenarnya berlaku. Sebagai contoh, anda mendengar kisah keakraban suami anda dengan rakan sekerja. Untuk menyelidik, anda bergegas ke pejabat suami anda dan terpandang suami anda sedang berbual dan ketawa dengan seorang rakan sekerja wanita. Jangan hanya dengan apa yang anda dengar dan lihat, anda terus membuat kesimpulan, suami anda curang. Jika anda mengambil keputusan segera sedemikian, bererti anda telah memenangkan emosi anda. Sebaiknya, perkara tersebut hendaklah anda utarakan kepada suami anda terlebih dahulu. Ingatlah, mesra bukan bererti intim.

Faktor ketiga dan paling penting: Kawal emosi anda dan bertindak mengikut fikiran yang waras. Jangan mudah tunduk pada emosi. Saya akui, kaum wanita lebih mudah kalah pada emosi tetapi bukan bererti kaum wanita tidak boleh bertindak mengikut fikiran yang waras. Seperti kes yang saya utarakan di awal perbincangan, sekiranya si isteri tadi berjaya mengawal emosinya, saya dan jiran-jiran lain takkan tau kekalutan rumahtangga mereka. Jiwa wanita itu juga takkan sakit. Walau realiti kes adalah berpunca dari suami yang mungkin cemburukan isteri atau malas bekerja dan mengharapkan pendapatan isteri semata-mata, tindakan wanita tadi tidak memberikan apa-apa faedah kepada diri dan perkahwinannya. Ada cara lain sebenarnya yang boleh diambil untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi. Mengawal emosi juga bererti menjaga tutur kata dan perkataan yang anda luahkan ketika berlakunya pertengkaran. Jangan terlalu mudah mengeluarkan kata-kata yang memedihkan telinga. Ingat, itu suami atau isteri anda. Jika sesenang hati anda mencaci maki dirinya kemudian anda masih hidup dengannya, siapa yang malu sebenarnya?

Ingat sambungan lagu P.Ramlee… buang yang keruh, ambil yang jernih, baru teguh peribadi. Saya bukan peminat setia P.Ramlee tetapi saya suka lagu-lagu beliau yang bukan sekadar mempunyai melodi yang sedap didengar tetapi juga mempunyai seribu makna tentang kehidupan. Yang baik jadikan teladan….

****Siaran Ogos 2006

Tiada ulasan: