17 September 2009

Cikgu oh cikgu

Hampir dua bulan sekolah dibuka untuk sesi persekolahan baru. Puteri sulung saya pun dah semakin kalut dengan kerja rumahnya. Walau baru di kelas tadika, rutin sebegitu melegakan saya. Paling seronok, bila dia pulak berlagak sebagai cikgu dan mengajar adiknya Suhail hampir saban malam selepas selesai kerja rumah dan mengaji. Memang kelakar.

Teringat sekali tu, sampai ja rumah cepat-cepat dia cakap: Ummi! Ari ni kawan Kak Yang (saya panggil Ayang, adiknya panggil Kak Yang, dah lekat Kak yang jugak) yang nama Wafa kena berdiri atas kerusi.

Yer ker? Kenapa?
Wafa tidur masa cikgu mengajar.
Oooo, ok. Ayang jangan tidur tau, nanti kena berdiri jugak.
Kak Yang pun kena berdiri jugak ari ni.
Laaa, naper pulak?
Hehehe… Ayang sembang dengan kawan…

Saya menahan gelak. Betul lah anak ummi, peramah sangat-sangat. Dalam menahan ketawa tu, sempat jugak saya nasihatkan jangan ulangi kesilapan tersebut, nanti kena denda lagi. Boleh nak berbual tetapi bukan masa belajar. Itu cerita anak saya. Semalam, saya sempat berbual dengan seorang kawan, mengenai anaknya yang kini di tahun satu. Kata kawan saya tu, anak perempuannya itu didenda duduk di kantin sekolah sepanjang sesi pembelajaran satu mata pelajaran gara-gara belum mempunyai buku kerja. Buku kerja tersebut perlu dibeli di koperasi sekolah. Sehari sebelum tu, kawan saya dah pergi ke koperasi untuk membeli buku yang dimaksudkan tetapi diberitahu kehabisan stok., akan tiba dalam beberapa hari lagi. Penangan kehabisan stok itulah, anak kawan saya didenda. Yang kawan saya pertikaikan, takkan lah cikgu tak boleh tolak ansur sebab buku memang dah habis di koperasi tu. Satu hal lagi, kenapa perlu disuruh tinggal sendirian di kantin sekolah tu. Dalam keadaan sekarang ni, macam-macam hal boleh terjadi. Hmm…. Saya faham kerisauan kawan saya itu. Kalau saya di tempatnya, mesti saya juga berpendirian serupa.

Ya lah… setiap ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah dengan satu harapan, cikgu-cikgu bukan sekadar bertanggungjawab mengajar anak-anak mereka tetapi juga mendidik dan mengambil tahu keselamatan anak-anak tersebut. Cikgu lah harapan ibu bapa untuk menjaga keselamatan anak-anak sepanjang tempoh anak-anak bersama mereka. Apakah semua cikgu mengerti tanggungjawab ini? Maaf, saya bukan menafikan kekredibilitian guru-guru tetapi dah banyak kali juga sampai ke telinga saya mengenai kisah sesetengah guru yang sekadar masuk kelas dan terima gaji setiap hujung bulan. Ada satu kes, seorang guru yang sesedap rasa melaksanakan cuti sendiri. Sekolah belum cuti, dia dah cuti. Sekolah dah buka, dia masih bercuti. Apa nak jadi dengan anak-anak bangsa jika ramai cikgu-cikgu begini?

Saya masih ingat lagi dengan seorang lelaki yang saya jalankan sesi temuduga beberapa bulan lepas, menceritakan pengalamannya menjadi guru sementara. Seorang pelajarnya berbangsa Cina selalu sangat tak siapkan kerja rumah. Pakaian selekeh dan selalu kotor. Dah banyak kali dia marahkan pelajarnya itu tetapi tak juga berubah. Hinggalah satu hari, dia terfikir nak kenal dengan keluarga pelajarnya. Mengikut rekod, pelajarnya itu anak seorang peniaga. Satu hari, cikgu ini cuba mencari rumah pelajarnya mengikut alamat yang direkodkan. Terletak di tengah-tengah kesibukan kota raya. Tika melalui jalan belakang bangunan (rumah kedai), tiba-tiba cikgu tedengar satu arahan di dalam bahasa Cina. Tak lama dia ternampak pelajarnya (dalam pakaian yang lusuh dan comot) mengendong keluar satu plastik besar berisi sampah. Pelajarnya terkejut memandangnya. Kesempatan yang ada diambil untuk mengenali hidup sebenar pelajarnya. Barulah cikgu itu tahu keadaan sebenar pelajarnya yang sentiasa sibuk membantu ibu bapa mencari rezeki di sebuah gerai kecil hingga tidak ada masa untuk membuat kerja sekolah.

Persoalannya, berapa ramai cikgu yang bertindak sedemikian? Bukan asing lagi kisah-kisah anak-anak mereka yang tidak berdaya dan tidak mampu dipukul, didenda malah diherdik dan dihina kerana gagal membayar yuran sekolah atau membeli buku. Hingga memaksa anak-anak ini berhenti sekolah. Apa ni? Takkan nak kena masuk tv dulu baru nak dihulurkan bantuan?? Mereka yang bernama cikgu atau guru atau ustaz atau ustazah perlu lebih peka dengan kehidupan pelajar. Bukan nak suruh cikgu menanggung setiap pelajar yang mempunyai masalah kewangan. Apalah salahnya lakukan apa-apa cara yang boleh membantu pelajar tersebut? Bukan bila gagal siapkan sesuatu atau gagal membayar atau sediakan buku, terus dimarah dan diherdik.

Ingatlah, anak-anak yang dihantar kepada anda adalah anak-anak yang tagihkan ilmu dan didikan, tak kurang juga kasih sayang. Anak-anak itu juga membawa harapan ibu bapa agar anda menjadikan anak-anak mereka seorang yang berguna kepada diri sendiri, agama, bangsa dan negara. Memegang jawatan sebagai seorang guru bukan bererti sekadar masuk kelas, ajar dua tiga perkara, berikan kerja rumah. Kerja tak siap, bebas memarahi dan mengherdik. Bukan, bukan dan bukan. Anak-anak zaman kini tidak boleh ditangani dengan kemarahan sebaliknya dengan kasih sayang. Bukan bererti cikgu-cikgu tak boleh nak marah tetapi marah yang bertempat dan kenal pasti sebabnya dulu. Saya pernah menjadi guru. Bapa saya juga pencen sebagai seorang guru besar. Saya hargai pengorbanan cikgu yang betul-betul menjalankan tanggungjawab sebagai guru kerana saya akui, tugas guru adalah besar dan mencabar. Tugas sebagai cikgu adalah tugas yang mulia. JANGAN ROSAKKAN KEMULIAAN INI.

****Siaran Februari 2008

Tiada ulasan: