29 September 2009

Hati seorang ibu

Jam menunjukkan hampir pukul 3.00pm. Pukul 3.30pm ada mesyuarat dengan bis boss. Baru nak semak agenda mesyuarat yang bakal dihadiri, tiba-tiba telefon bimbit saya berbunyi. Tertera ‘Abang’. Daripada suami saya rupanya. Baru saja saya ucapkan hello, terdengar di sebalik sana, bunyi tangisan bayi. Berdebar rasa hati. “Ana, balik la!! Tak tau naper Sulaim asyik nangis jer dari tadi ni!” Cepat-cepat saya putuskan talian, shut down pc dan capai beg. Kepada rakan sekerja, saya hanya beritahu: “Baby akak nangis jer dari tadi, tak tau naper? Akak balik yer! Tolong bagitau boss akak tak dapat attend mesyuarat.” Dengan harapan kata-kata saya didengar, saya terus meluru ke lif. Jarak dari rumah ke pejabat dalam 12Km tetapi rasa macam lambat saja perjalanan. Macam-macam menerjah fikiran. Risau apa-apa berlaku kepada bayi saya yang baru berusia dua bulan setengah itu. Dalam debar, saya berusaha memanjatkan doa kepada Allah agar tidak ada apa-apa yang serius menimpa bayi saya.

Sampai depan rumah, saya masih dengar tangisan Afkar Sulaim. Suara suami saya memujuk juga jelas kedengaran. Segera saya memberi salam. Pintu dibuka oleh Ayuni. Sejurus itu juga, tangisan bayi saya berhenti. Dengan cepat saya mengambil Sulaim daripada suami. Sulaim memandang saya kemudian terdengar suaranya “uuu….” Terus saya bertanya: “Naper? Cari Ummi yer?” Agaknya menjawab pertanyaan saya, Sulaim terus tersenyum. Subhanallah!! Barulah saya teringat, sejak dua minggu lepas, saya tak pernah lupa mencium kedua-dua pipinya dan memberitahunya saya nak pergi kerja. Cuma pagi tadi, saya tak lakukan perkara yang sama sebab Afkar Sulaim sedang asyik lena di dalam buaian. Agaknya sebab itulah dia mencari saya. Allahu Akbar, Allah Maha Besar!

Bukan sekadar anggapan rindukan saya, bertalu-talu soalan saya ajukan kepada suami. Baby jatuh ke? Tersilap pegang ker? Ada tak biarkan kakak atau abang dukung baby? Macam-macam soalan yang hari ini (kejadian berlaku semalam) saya sendiri dah tak boleh nak ingat. Bagi pembaca yang bernama ibu, anda pasti mengerti perasaan yang saya alami semalam. Ya, risau, bimbang… segalanya bercampur aduk. Hal kerja atau apa saja yang lain dah tak penting lagi tika itu. Yang nampak di mata hanyalah anak. Agaknya begitulah juga keadaan Mak saya tika saya terlibat dalam program pertukaran pelajar antara Uni. Malaya dan Uni. Soka, Jepun. Saya hanya mengirim kad ucapan selamat hari ibu dan selepas itu, tiada langsung khabar yang saya kirimkan. Ya lah, sebulan sahaja saya di sana. Kad saya kirim seminggu selepas tiba di Tokyo. Bagi saya, memadailah. Tak sangka pula, Mak saya tak berselera nak makan hampir dua minggu setelah mengetahui berita kejadian gempa bumi di Jepun, jauh beribu kilometer daripada tempat saya berada. Hinggakan Mak saya bernazar untuk tumbangkan seekor kambing jika saya selamat kembali ke Malaysia.

Itulah hati seorang ibu kan? Saya pernah dengar orang bercakap: “Orang perempuan ni, fikir entah apa-apa. Benda kecik pun nak risau lebih-lebih.” “Anak ok ja, mak pulak yang lebih-lebih meraung.” Macam-macam lagi la. Saya akui, dari segi rasional, memang nampak remeh. Macam kes bayi saya, dia hanya menangis. Suami pun bagitau dia hanya menangis. Tetapi dalam perjalanan balik tu, macam-macam yang menjengah fikiran saya. Semua yang saya fikirkan itulah, saya lontarkan soalannya kepada suami selepas itu. Dan jawapan bagi semua soalan saya, adalah TIDAK. Nyata, Sulaim hanya mencari saya. Namun, bagi seorang ibu, tidak ada perkara yang remeh jika ianya berkaitan dengan anak-anak, betul tak? Bagi wanita bernama ibu, anak adalah lebih utama dan pertama dalam segala hal. Ibu sanggup bersusah payah untuk kebahagiaan anak-anak. Ibu sanggup berlapar demi anak-anak. Paling penting, ibu sanggup menggadaikan nyawa untuk melahirkan anaknya ke dunia. Namun, berapa ramaikah anak-anak yang masih sedar dengan susah payah seorang ibu? Berapa ramaikah anak-anak yang faham hati seorang ibu? Berapa ramaikah anak-anak yang masih mengutamakan ibu?

Saya tahu, dah banyak kali saya tekankan, anak perempuan akan berubah darjat ketaatan daripada ibu bapa kepada suaminya apabila dia berkahwin. Anak lelaki pula akan lebih bertanggungjawab kepada keluarganya sendiri berbanding ibu bapanya. Namun, banyak kali juga saya tekankan, ibu bapa dan keluarga sendiri boleh dijaga bersama serentak jika ada toleransi antara suami dan isteri. Isteri patut mengenang jasa ibu bapa suaminya dan berusaha untuk sama-sama menjaga mereka melalui hari-hari tua. Suami patut sedar, isterinya juga mempunyai ibu bapa yang perlu juga dijaga kebajikan mereka. Jika masing-masing pihak menyedari tugas dan peranan masing-masing, insyaAllah takkan ada hati yang terluka.

Paling penting, hati ibu tidak terguris. Ingatlah, ibu adalah segalanya. Redha Allah kepada seorang anak bergantung kepada redha ibu kepada anak tersebut. Ibu sukar meluahkan perasaan sedih atau lukanya. Malah ibu sanggup berbohong demi menjaga hati anak-anak. Ibu bukan sengaja berbohong sebaliknya ibu tidak mahu anak-anak susah hati dengan keadaannya. Lantas, sebagai anak, kitalah yang perlu lebih peka dan sensitif dengan perasaan ibu. Biar betapa hodoh pun rupa ibu, biar betapa buruk pun kediaman ibu, biar betapa garang pun sikap ibu kepada kita semasa kecil, ibu tetap ibu. Darjatnya tidak pernah jatuh walau apa pun anggapan kita terhadapnya. Syurga tetap di telapak kakinya.

Lantas, kepada anda yang masih mempunyai Ibu atau Mak atau Mama atau Ummi atau apa saja panggilan anda, renungkan ke dalam diri, adakah anda telah melakukan yang terbaik untuk menjaga hati ibu?? Mak!! Kau inspirasi hidupku!!!

****Siaran Februari 2008

Tiada ulasan: