14 November 2009

Sukarnya membuat keputusan

Pernahkah anda mendengar kata-kata ‘diluah mati emak, ditelan mati bapa’? Ya, kata-kata tersebut mencerminkan satu keadaan yang terlalu sukar. Tak ditelan atau diluah pun, terkemam jer di dalam mulut pun tak boleh jugak. Sebenarnya, hampir semua orang termasuk saya sendiri pernah berada di dalam situasi tersebut. sebabnya, setiap saat yang mendepani kita memerlukan satu keputusan dan tindakan yang tertentu. Tak kiralah siapa anda: pelajar, pekerja, suami atau isteri atau siapa juga, anda takkan dapat lari daripada menentukan pilihan. Hatta bayi juga, perlu memilih untuk berdiam diri atau menangis ketika lapar atau basah. Bukan sahaja di dalam urusan rumahtangga, malah pilihan juga perlu dibuat di dalam kerjaya, pelajaran dan juga makanan. Bezanya, memilih makanan tak der lah sampai merasakan kesukaran yang teramat sangat ketika membuat pilihan. Persoalannya, apabila berada di dalam keadaan yang amat kritikal tersebut, bagaimanakah caranya untuk anda menentukan pilihan? Manakah pilihan yang terbaik? Bagaimana untuk menentukan yang terbaik?

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah tenangkan diri, jangan cepat gelabah dan risau. Berikan masa kepada diri anda untuk menentukan keputusan. Masa yang anda perlukan minima ialah tiga hari dan maksimanya pula terpulanglah kepada anda. Jika anda diberikan masa kurang daripada tiga hari untuk membuat pilihan, cukuplah masa 24 jam. Yang penting, gunakan sepenuhnya masa yang diberikan kepada untuk bermunajat kepada-Nya memohon petunjuk mendapatkan yang terbaik. Perkara paling utama yang perlu anda lakukan ketika bermunajat ialah kosongkan fikiran anda daripada memikirkan apa juga keputusan atau kesan yang mungkin berlaku jika sesuatu keputusan anda ambil. Serahkan diri anda sepenuhnya kepada Allah, biar Dia yang menentukan pilihan anda.

Mungkin ada di kalangan pembaca wanita yang mempertikaikan, bagaimana nak bermunajat memohon petunjuk-Nya sedangkan diri di dalam keadaan tidak suci (kedatangan haid atau nifas sahaja kerana badan tidak suci akibat berjunub boleh disegerakan mandi wajib dan haram hukumnya jika melewatkan mandi wajib hingga menghalang anda bersolat)? Kenapa pula tidak boleh? Berdoa bukan sahaja di dalam sembahyang atau solat. Bila-bila masa anda boleh berdoa: ketika memasak, membasuh pakaian, mengemas rumah, memandu, bila-bila masa dan di mana juga kecuali ketika sedang melakukan qadha hajat atau buang air. Berdoa pula biarlah menggunakan bahasa yang anda fahami.

Saya faham, ada ramai wanita yang meminta doa melembutkan hati suami, doa pengikat kasih sayang malah berbagai doa. Saya tahu, memang ada amalan doa-doa yang boleh diikut cuma mengikut ajaran guru-guru saya, lebih baiklah berdoa daripada hati anda sendiri. Luahkan apa yang membuku fikiran dan emosi anda. Luahkan segala-galanya kerana Allah Taala Maha Mendengar segala luahan hati anda. Tak perlu menghafaz doa bahasa Arab, cukuplah dengan bahasa dan gaya percakapan anda seharian kerana Allah Taala Maha Mengetahui. Bagaimana pula nak ketahui jawapannya?

Saya pernah dengar, ada yang mencatatkan keputusan yang bakal dibuat di atas kertas kemudian kertas-kertas pilihan tersebut digulung dan akhirnya dipilih, itulah jawapannya. Hmmm, saya tak pasti samada cara tersebut berkesan atau tidak. Seperti yang saya jelaskan, saya juga pernah berada di dalam situasi ditelan mati emak dan diluah mati bapa ini. Saya tak gunakan kertas pilihan. Alhamdulillah, setelah berserah kepada-Nya, keputusan yang mulanya amat sukar menjadi amat mudah. Pilihan yang perlu dibuat bagaikan air yang mengalir perlahan menyejukkan hati. Tidak lagi rasa terlekat di tekak, keputusan boleh diambil sama untuk menelan atau meluah tanpa halangan lagi. Secara mudah, keputusan boleh dibuat.

Saya masih ingat, ada yang bertanyakan kepada saya, kenapa suami yang dipilih melalui istikharahpun masih memberikan masalah hingga gagal di dalam perkahwinan? Bukankah istikharah bererti pilihan Allah. Kalau pilihan Allah, pastinya yang terbaik. Kalau dah terbaik, kenapa masih boleh bermasalah? Jangan menyalahkan takdir atau ketentuan Allah. Perlu diingat, setiap perancangan dan ketentuan Allah mempunyai sebab dan hikmahnya yang tersendiri. Jika ketika anda memohon, ketentuannya adalah A dan selepas itu A memberikan masalah kepada anda, bukan bererti ketentuan itu adalah tersalah. A adalah yang terbaik untuk anda ketika anda memohon petunjuk-Nya dan samada A atau diri anda sendiri yang berubah menjadikan pilihan tersebut bukan lagi yang terbaik. Berlapang dadalah menerima setiap ketentuan-Nya.

Dalam beribu keputusan, antara keputusan yang paling sukar untuk diambil ialah samada seorang wanita berstatus ibu perlu berhenti kerja untuk menjaga anak-anaknya sendiri dan samada seorang isteri perlu menamatkan perkahwinan yang tidak memberikan kebahagiaan kepada dirinya sedangkan anak-anak dianggap memerlukan suaminya sebagai tempat bermanja. Memang sukar!! Seperti yang sering saya jelaskan, jangan paksa diri membuat keputusan yang anda sendiri tidak pasti sebaliknya SERAHKAN SEGALANYA KEPADA ALLAH, mohonlah yang terbaik untuk diri anda, suami dan anak-anak. Apa juga keptusan yang berlaku, terimalah dengan hati terbuka dan berlapang dada kerana anda akan merasai hikmah di sebalik semuanya dalam beberapa detik masa yang akan datang, percaya lah!!

****Siaran April 2008

Tiada ulasan: