04 Januari 2010

Bersyukurlah kerana hidup sihat

Yei! Yei!! Kak Su dah sihat!! Itulah jawapan yang diberikan oleh seorang adik sepejabat ketika saya memberikan salam menjenguk ke pintu pejabat awal pagi tadi. Tak tau lah kenapa rakan sekerja tersebut gembira tetapi sungguh, saya juga amat gembira dan bersyukur kerana kembali pulih sihat seperti sediakala setelah tidak sihat sejak Selasa lepas. Genap seminggu jugak saya hilang kehidupan sihat saya yang sebenar. Bukan sakit teruk pun. Saya cuma demam dan mengalami bengkak tonsil. Demam pun hanya 38.4°C tetapi menurut doctor, tonsil saya memang bengkak dan merah sangat. Padanlah nak telan air liur pun perit. Mulanya saya bercuti hampir seminggu jugak menjaga bayi saya yang tak sihat seperti yang pernah saya ceritakan dalam keluaran yang lepas. Masuk semula kerja pada hari Selasa, menerima panggilan daripada Maswa, meminta agar perbincangan untuk ruangan ini dicepatkan sikit. InsyaAllah, saya usahakan, itu janji saya. Selepas menerima panggilan, saya hadiri satu perjumpaan bersama boss. Masa perjumpaan tersebut, saya dah rasa semacam. Seolah-olah alat penghawa dingin di dalam bilik tersebut lebih kuat daripada biasa. Hampir tengahari tika orang mula sibuk nak keluar makan, saya dihantar balik ke rumah. Tak berdaya lagi balik sendiri.

Dua hari MC. Memang dah cukup rehat rasanya. Hatta bayi saya pun tak saya sentuh. Kesian kalau demam saya kembali kepadanya yang baru jugak beransur sihat. Jumaat, saya kembali ke pejabat. Badan masih lemah tetapi MC dah habis tambahan pula, saya perlu tunaikan janji saya kepada Maswa. Jam 10am ada perjumpaan bulanan dengan semua staf. Sempat saya sambung sikit perbincangan yang dah ditaip Selasa dulu. Saya masih cuba menahan diri. Selalunya setiap kali perjumpaan, sayalah yang paling petah tetapi kali ini, saya hanya diam, mendengar dan memerhati. Tak perlu ditanya, rata-rata mengatakan wajah saya jelas menunjukkan saya masih tidak sihat sepenuhnya. Tak dapat bertahan, tengahari ketika rehat panjang solat Jumaat, saya balik ke rumah. Dua hari saya betul-betul rehat. Segala temujanji dibatalkan. Bayi saya sepenuhnya dengan pembantu. Dua anak saya mengikut adik saya balik kampung. Alhamdulillah, pagi ini saya kembali mendapat diri saya yang sebelum ini. Syukur kepada Allah.

Sungguh benar maksud hadis; Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara, satu daripadanya ialah waktu sihat sebelum datangnya waktu sakit. Walaupun baru diuji oleh Allah dengan sakit yang amat mudah, ternyata saya merasakan hilang segala nikmat hidup. Saya sukar bergerak, sukar nak solat, tak boleh nak bermain-main dengan anak-anak hatta nak makan, perkara yang tak pernah menjadi masalah kepada saya selama ini. Dalam sekelip mata, hanya melalui demam mudah 38.4°C dan bengkak tonsil, saya hilang segalanya. Sungguh tak seronok!!! Saper kata seronok?? Apa yang seronok kalau nak makan pun tak boleh? Apa yang seronok kalau nak bermanja dengan anak pun tak boleh? Yang boleh dilakukan hanyalah berbaring dan tidur. Terjaga, celik, tak larat nak bangun lalu tidur lagi. Perut berkeroncong, badan makin lemah. Niat hati nak makan tapi tak sanggup nak telan sebab tekak sakit dan perit. Menelan air kosong pun seperti menelan duri. Itu dikatakan seronok???

Itu kesakitan fizikal, belum lagi kesakitan mental. Bila keadaan diri tak berdaya, berbagai-bagai perkara yang selama ini tak pernah difikir, muncul di minda. Apakah saya akan kembali sihat? Bagaimana jika sakit saya bertambah teruk? Bagaimana dengan anak-anak? Siapa yang akan menjaga mereka? Siapa akan membesarkan mereka? Terjagakah anak-anak bila berada di tangan orang lain? Allahu akbar!! Sakitnya kepala bila soalan demi soalan yang tak der pilihan jawapan ini mengganggu fikiran. Dalam keadaan yang amat lemah itulah, saya cuba bina kekuatan diri. Saya lawan pelbagai soalan yang tak diundang. Jauh di lubuk hati saya merayu ke hadrat Ilahi: Ya Allah!! Berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi ujian-Mu ini ya Allah. Aku mohon agar kau kembalikanlah semula kesihatan yang baik kepadaku agar aku segera sihat, pulih seperti sediakala. Bantulah aku ya Allah agar aku masih mampu menjaga dan membesarkan anak-anakku kerana sesungguhnya mereka masih kecil dan memerlukan aku sebagai ibu mereka Ya Allah! Aku ingin kembali sihat dan bertenaga agar aku dapat menjalankan kewajipanku sebagai hamba-Mu dan tanggungjawabku sebagai ibu dan anak. Tolonglah ya Allah!!

Itulah doa saya yang tak pernah putus saban waktu tika saya sedar. Alhamdulillah, Allah itu Maha Mendengar dan memakbulkan doa hamba-Nya. Kini, saya sedar betapa berharga sebuah kesihatan yang baik untuk sebuah kehidupan. Sebelum ini, saya jarang-jarang berdoa mohon diri saya dikurniakan kesihatan yang baik. Yang selalu saya doakan, jauhkan anak-anak saya daripada segala jenis penyakit yang merbahaya. Saya terlupa, saya juga perlu sihat demi anak-anak saya dan semua insan tersayang di sekeliling saya. Jika dulu, amalan mathurat merupakan satu cara saya mendekatkan diri kepada Allah memohon kurniaan kesihatan yang baik. Dalam kesibukan menjalankan peranan dan kewajipan sebagai ibu dan pekerja, sedikit sibuk sebagai hamba-Nya, saya dah lama tersasar daripada rutin membaca doa al-Mathurat setiap kali selepas subuh dan asar. Kesakitan seminggu ini saya jadikan iktibar untuk kembali mengamalkan rutin tersebut kerana KESIHATAN ADALAH NIKMAT TERBESAR DI DALAM HIDUP.

Marilah sama-sama kita mendoakan agar kita semua diberikan kesihatan yang baik dan bersyukurlah apabila sihat.

****Siaran Mei 2008

Tiada ulasan: