26 Disember 2008

Anak Ramai: Kebanggaan dan Tanggungjawab

Hari Ahad baru ni, ramai kawan-kawan sepengajian dulu berkumpul di rumah saya. Itulah ‘gathering’ kami yang kedua selepas tamat pengajian kira-kira 8 tahun lepas. Dalam tempoh masa tersebut, kami hanya bertukar berita melalui emel, sms dan panggilan telefon. Bila dah lama tak jumpa, pelbagai topik menjadi tajuk perbincangan termasuklah perkara berkaitan menambah bilangan anak. Seorang kawan, apabila diajukan soalan bila nak tambah anak lagi, jawab beliau: Biarlah anak keduanya yang baru berusia setahun besar sikit. Seorang kawan lain pula menjawab: Biarlah ekonomi stabil sikit. Bila ditanyakan kepada saya: Dalam keadaan saya yang berjauhan dengan suami, cukuplah dulu dengan sepasang permata hati yang ada.

Lain orang, lain alasannya ketika membincangkan isu menambahkan bilangan anak. Bukan sekadar alasan untuk tidak menambahkan bilangan anak tetapi juga alasan kenapa ingin menambahkan bilangan anak. Antaranya, anak-anak adalah harta yang paling bernilai… Rasulullah s.a.w berbangga dengan umat yang ramai…. Anak-anak adalah pintu rezeki dan berbagai alasan lagi. Teringat saya tentang satu kisah di utara tanahair tentang sepasang suami isteri yang mempunyai seramai 16 orang anak. Walau sekadar bekerja biasa tetapi menurut si suami, mereka tidak mempunyai masalah untuk menyediakan makan minum anak-anak yang berusia dari 8 bulan hingga 13 tahun… Alhamdulillah.

Bukan itu saja, ada yg beralasan, mempunyai ramai anak adalah baik untuk kehidupan hari tua. Masa berlalu… anak pertama, kedua dan seterusnya akan membesar, dewasa dan akan meninggalkan rumah. Jika mempunyai anak dalam bilangan yang kecil… sekejap sahaja rumah akan sunyi. Jika ramai anak, seorang pergi… ada anak lain yang menemani. Bila dah tua pula, boleh bergilir-gilir tinggal di rumah anak-anak. Ada yang nak menjenguk jika sakit pening. Banyak kelebihannya jika mempunyai ramai anak.

Saya akui semua tu… memang banyak kelebihan jika mempunyai ramai anak. Cuma satu persoalan yang saya yakin, kita semua perlu fikirkan bersama… mempunyai anak yang ramai bukan sekadar kebanggaan tetapi kita juga mempunyai peranan yang amat besar berbanding mereka yang mempunyai anak-anak yang sedikit.

Tanggungjawab anda sebagai ibu atau ayah bukan sekadar memberi makan, minum, pakaian dan menyediakan tempat tinggal. Ibu dan ayah mempunyai tugas dan peranan untuk mendidik dan mengasuh anak-anak anda dengan penuh perhatian dan belaian kasih sayang. Malangnya, tugas dan peranan utama ini telah dikesampingkan oleh kebanyakan ibu bapa. Malah, dengan senang hati tugas utama ini diserahkan kepada pembantu rumah, pengasuh taska atau guru sekolah semata-mata.

Ada kes, sepasang suami isteri mempunyai 4 cahaya mata yang jarak usia antara mereka hanyalah setahun ke dua tahun dan anak-anak ini hanya berjumpa ibu bapa mereka tidak sampai satu jam dalam tempoh seminggu. Kepada anak-anak dipesan: “Tinggal dengan bibik ya. Mama dan Papa perlu kerja keras untuk cari duit…” Dalam kes yang lain pula, seorang ibu menceritakan bagaimana anak kecilnya yang berusia hampir dua tahun enggan bermain-main dengannya seolah-olah tidak kenal lantaran sering ditinggalkan bersama pembantu rumah dan kini, si ibu yang sama sedang menghitung hari untuk melahirkan anak yang ke 7.

Anda tentu boleh bayangkan keadaan anak-anak di dalam kedua-dua kes yang saya sebutkan tadi. Itu hanya kes contoh. Banyak lagi kes lain yang berkaitan dengan kegagalan ibu bapa memainkan peranan utama mereka sebagai pengasuh dan pendidik kepada anak-anak yang ramai. Saya bukan melarang anda mempunyai anak yang ramai sebab saya sendiri berasal daripada adik beradik yang ramai… saya anak pertama daripada 8 adik beradik. Mak dan Bapa saya pula mempunyai seramai 13 orang adik beradik. Namun, seperti apa yang saya jelaskan tadi… jika anda mampu memainkan peranan anda sebagai ibu dan ayah, silakan lah..

Mempunyai anak ramai bukan sahaja untuk anda membuktikan keupayaan anda sebagai seorang lelaki atau wanita…. Anda juga perlu buktikan keupayaan anda untuk menjadi seorang pengasuh dan pendidik kepada anak-anak anda. Berikan kasih sayang yang sama antara anak-anak walau kasih sayang sukar dibahagikan sama rata namun anda perlu pastikan, anak-anak tidak merasa terpinggir apabila terdapat ahli baru di dalam keluarga anda. Duit memang segalanya sekarang ini tetapi ingatlah, duit tidak mampu membeli kasih sayang. Seteruk mana anda berusaha mengumpul wang dan harta untuk anak-anak…. kasih sayang dan perhatian anda lebih diperlukan oleh anak-anak anda.

Buat semua ibu bapa, saya nasihatkan… jangan salahkan anak-anak jika mereka bersikap biadap dan kurang ajar. Tilik diri sendiri, adakah anda telah memberikan sepenuh kasih sayang, perhatian, bimbingin dan didikan kepada mereka? Rasulullah berbangga dengan umatnya yang ramai tetapi ramai yang berkualiti bukan ramai yang menyakitkan mata, telinga dan hati masyarakat… jangan sampai Nabi tak mengakui anak anda sebagai umatnya. Untuk menjadikan anak-anak anda umat yang dirahmati dan hamba yang diredhai… anda berperanan menentukan hala tuju mereka. Kebebasan hak asasi bukan alasan untuk anak-anak bertindak sesuka hati. Kegagalan anda mendidik anak-anak menjadi hamba-Nya yang soleh dan solehah adalah satu perkara yang perlu anda jawab di muka pengadilan akhirat nanti kerana anak-anak adalah kain putih… andalah pencorak warnanya… dengan asuhan, didikan dan doa.

Moga anak-anak kita akan menjadi insan berguna kepada diri mereka sendiri, kepada ibu bapa mereka, kepada agama, bangsa dan negara…. Aminnnn!!!

****Siaran Ogos 2006

1 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum buat pemilik blog dan pembaca sekelian, di sini terdapat perbincangan berkaitan dengan 'Anak Ramai' oleh Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj. Semoga perkongsian ini bermanfaat
Semanis Kurma: Rezeki Anak Ramai - Dr. Harlina Halizah Siraj