06 Januari 2010

Maksud adil dan mampu dalam poligami

Mungkin ramai yang masih ingat dengan kes permohonan seorang lelaki untuk berkahwin dengan seorang wanita sebagai isteri keempat dan permohonan tersebut dipersetujui oleh ketiga-tiga isteri sedia ada. Ketika perbincangan ini ditulis, kes tersebut masih menunggu kata putus mahkamah kerana hakim tidak berpuas hati dengan alasan permohonan. Tangguhan kes tersebut menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan beberapa rakan sekerja sama seperti mula-mula kes ini didengar. Malah, seorang rakan lama saya semasa sekolah menengah dahulu menghubungi PA saya kebetulan saya ada bersama, dapatlah saya bercakap dengannya. Antara topik yang dibualkan ialah kes permohonan poligami tersebut. Dia pelik, kenapa isteri-isteri dah setuju pun, mahkamah tak boleh nak benarkan?

Seperti jawapan hakim yang membicarakan kes, beliau tidak berpuas hati dengan alasan yang dikemukakan oleh lelaki tersebut untuk berkahwin lagi. Mungkin lelaki tersebut boleh dikategorikan sebagai boleh berlaku adil seperti cerita-cerita bagaimana dia melayan isteri-isteri dan anak-anaknya yang dihebahkan di dalam pelbagai media tetapi apakah lelaki itu benar-benar mampu? Kemampuan bukan sekadar mampu dari segi tenaga batin atau harta tetapi mampu untuk memberikan kasih sayang dan perhatian kepada isteri-isteri dan anak-anak sedia. Ingat! Tugas mendidik dan membesarkan anak-anak bukan tanggungjawab isteri semata-mata.

Saya masih ingat satu kes tentang seorang lelaki yang berkahwin empat. Bukan cerita novel atau mendengar daripada orang lain. Saya dan suami saya mendengar dengan jelas cerita lelaki tersebut: dia tak suka dengar suara bising anak-anak. Nak mengelak diri, dia lebih suka memerap kat kedai cuci kereta yang diusahakannya. Dia tak kenal rapat dengan anak-anaknya malah ada antara anaknya itu, dia tak boleh kenal pasti daripada isterinya yang mana? Penjelasan lelaki tersebut mengejutkan saya. Tambah mengejutkan bila saya menyoal: “Isteri-isteri pak cik tak kisah ke?” “Isteri-isteri aku sporting”, dan dia ketawa besar. Astaghfirullah hal ‘azim.

Apakah begitu pemahaman kebanyakan masyarakat tentang maksud poligami yang dianjurkan oleh Islam? Berapa ramai lelaki yang faham erti adil dan mampu yang perlu dipraktikkan di dalam poligami? Berapa ramai pula wanita yang terlibat di dalam poligami tahu hak yang patut diterima di dalam kehidupan berpoligami? Inilah masalahnya kebanyakan masyarakat kita hari ini. Suka ambil kepala, ekornya dibuang ke tepi. Poligami atau berkahwin ramai tu nak, boleh ja bila-bila masa tapi praktikal dan aplikasi yang sebenarnya tidak dipedulikan. Bila ramai yang menentang hasrat suami untuk berpoligami, dah dituduh isteri tamak kasih sayang suami. Alahaiii suami!!

Tak salah nak poligami, silakanlah!!! Tetapi, tepuk dada tanya iman, tanya kemampuan? Bolehkah berlaku adil? Adil bukan persamaan atau sama rata tetapi yang bertepatan, sesuai dan munasabah. Kalau isteri pertama ada anak lima dan isteri kedua ada anak dua, tak bererti isteri kedua perlu dapat rumah yang punya enam bilik sama seperti isteri pertama. Kalau isteri pertama suka barang kemas dan isteri kedua suka zhulian saja, tak perlulah belikan untuk isteri kedua emas juga sebab dia tak suka. Menunaikan hak-hak tersebut barulah dikira melaksanakan maksud adil.

Antara syarat untuk berkahwin lagi juga adalah perkahwinan yang bakal berlaku tidak memberikan masalah kepada perkahwinan sedia ada. Masalah yang ditakrifkan melalui kebanyakan kes permohonan poligami ialah masalah dari segi kos sara hidup, kasih sayang dan emosi. Kalau sekarang anda berpendapatan RM3000 sebulan dan perbelanjaan keluarga sedia ada adalah RM2500, anda tidak boleh mengurangkan jumlah RM2500 tersebut semata-mata kerana mempunyai keluarga baru. Bererti anda perlu ada pendapatan yang lebih untuk mencukupkan perbelanjaan dua keluarga.

Seperti yang saya jelaskan di awal tadi, mampu bukan sahaja dari segi tenaga batin atau seks ataupun kemampuan harta, sebaliknya kemampuan anda untuk memberikan sepenuh perhatian dan kasih sayang kepada para isteri dan anak-anak. Paling penting, MAMPU MENGAWAL EMOSI ISTERI-ISTERI ANDA. Kebanyakan kes poligami yang sampai ke meja saya ialah mengenai kegagalan suami untuk bersikap adil dan gagal mengawal emosi isteri-isterinya. Ada kes suami bersikap seolah lembu dicucuk hidung oleh seorang daripada isteri-isterinya, ada isteri pertama, ada isteri kedua, malah ada kes, isteri paling bongsu yang menguasai suami hinggakan hak isteri-isteri lain tidak dapat ditunaikan oleh suami.

Lantas, berpoligamilah jika anda yakin anda mampu bersikap adil, mampu memberikan kasih sayang dan perhatian kepada isteri-isteri dan anak-anak anda. Jika tak yakin, memadailah seorang. Jangan sesedap rasa meminta isteri-isteri anda bersabar demi mendapatkan payung emas di akhirat sedangkan anda sendiri sedang menempah tiket ke neraka kerana gagal mempraktikkan poligami seperti kehendak Islam, nauzubillah!!!

****Siaran Jun 2008

1 ulasan:

syeikh al yabani berkata...

Saya memang bersetuju dengan pendapat puan. Saya juga berharap agar pihak kerajaan, pihak agama dan masyarakat membela wanita yang teraniya dan dizalimi dalam perkahwinan atau lain2 di bela di jaga dan dipertahankan dengan baik dan cepat. Bila datang Islam, wanita dimuliakan dan diletakkan semula pada kedudukannya yang mulia.