06 Januari 2011

Elakkan cuba-cuba atau suka-suka

Sabtu baru ni, saya berdepan dengan tiga klien dalam tiga sesi berasingan bermula jam 9am dan berakhir jam 3.30pm. Memang jarang-jarang saya berjumpa tiga klien sehari dan seboleh dapat, saya akan cuba elakkan. Tapi klien ketiga mengharap sangat, maka saya bersetuju. Tak sangka pula, ketiga-tiga kes melibatkan isu yang sama: orang ketiga di dalam rumahtangga. Saya tak nak ceritakan kes-kes tersebut secara terperinci namun yang ingin saya kongsikan dengan pembaca semua kali ini ialah; antara tiga kes tersebut, kes pertama dan kes ketiga mempunyai satu persamaan, hubungan dengan orang ketiga yang pada mulanya hanya atas dasar cuba-cuba dan suka-suka sahaja.

Kes 1, suami wanita A sekadar suka-suka menjalinkan persahabatan melalui ‘online chatting’, cuba-cuba ‘test market’ dan mengena. Sekarang ni si suami mengaku percubaan ‘test market’ peringkat awal tu dah menjerat dirinya. Walaupun berjanji akan menamatkan hubungan namun si suami meluahkan rasa sukar nak lupakan gadis yang juga merupakan tunangan orang tersebut. Kes 3, suami wanita C pula, terlibat dalam hubungan dengan isteri orang. Dulunya rakan sekerja, sekadar suka-suka bergurau senda hingga menjentik perasaan walaupun tahu si gadis adalah juga tunangan orang. Namun, gurau senda dan suka-suka membawa kepada hubungan di luar batasan moral dan syarak. Belum tidur bersama tetapi bunga-bunganya telah ada dan hubungan terlarang tersebut masih berlangsung walaupun suami si gadis yang dah bukan gadis itu, memaklumi hubungan mereka.

Saya maklum, kisah-kisah tadi adalah kisah-kisah biasa saja. Yang biasa-biasa inilah yang nak kita hindarkan. Seperti tajuk perbincangan saya kali ini, elakkan cuba-cuba atau suka-suka nak menjalinkan hubungan dengan orang ketiga di dalam perkahwinan anda. Tak kiralah orang ketiga itu hakikatnya adalah orang pertama yang muncul di dalam hidup anda berbanding pasangan anda tetapi dek kerana terlarang, anda terpaksa menerima pasangan anda dan dalam masa yang sama, anda masih nak cuba-cuba atau suka-suka nak teruskan hubungan dengan si dia. Jangan lakukan!!

Anda perlu ingat, ijab dan qabul bukan sekadar satu ucapan yang menghalalkan hubungan yang selama ini terlarang. Sebaliknya, ijab dan qabul itu adalah sebagai satu ucapan perjanjian untuk anda menerima pasangan anda, menyayangi, mengasihi, melaksanakan segala tanggungjawab anda kepadanya dan terus setia kepadanya hingga ke akhir hayat. Saya tahulah ijab dan qabul di dalam Islam tak ada sebut semua perkara tu, tak seperti ucapan dalam perkahwinan mat saleh (bukan mat saleh sinar fm yer) namun hakikatnya, bila pengantin lelaki mengucapkan; “Aku terima nikahnya (nama isteri) dengan mas kahwinnya (jumlah)….” maka secara jelas, perjanjian untuk bersama-sama berkongsi hidup dalam apa juga keadaan dan cabaran, telah dimeterai antara suami dan isteri.

Isteri tak lafaz apa-apa pun?? Yang kau setuju nak nikah dengan lelaki tadi tu, apa ke bendanya? Dah kira persetujuan kepada ikrar tu jugak la. Kahwin paksa? Tiada istilah kahwin paksa sekarang ni sebabnya jurunikah akan bertanya dahulu kepada setiap pengantin perempuan, setuju atau tidak? Dah kalau tak setuju, kenapalah kau mengaku? Diam pun tanda setuju tau. Kalau tak setuju, cakap ja terus terang.

“Puan Suzana oooo, ini bukan filem Hindustan. Nak kena juga fikir air muka ibu bapa.” Sebab bukan filem Hindustan la, saya suruh anda berterus terang. Jangan nak cuba-cuba terima hubungan yang anda tak boleh nak terima. Sebaliknya, bila anda dah terima, anda dah tak boleh nak cuba-cuba atau suka-suka saja nak terima pasangan anda. Apabila akad nikah telah diikrarkan sah, maka setiap individu tak kiralah lelaki atau wanita, suami atau isteri, anda semua wajib mengasihi dan menyayangi pasangan anda dengan sepenuh hati. Anda mesti berusaha untuk menerima pasangan anda sepenuh hati, tiada lagi percubaan, tiada lagi rasa kasihan. Anda wajib kasih dan cintakan pasangan anda, bersedia melakukan segala tanggungjawab yang wajib sebagai suami atau isteri.

Apabila telah berjanji untuk setia bersama, anda juga tidak boleh cuba-cuba atau suka-suka nak adakan hubungan akrab dengan lelaki atau wanita lain di luar sana. Bukannya bermaksud anda tak boleh berkawan tetapi anda perlu bijak membezakan antara kawan dan kawan rapat. Jangan nak suka-suka atau cuba-cuba tembusi pasaran. Sedarlah diri tu sikit, awak tu dah jadi isteri atau suami orang. Dah ada tanggungjawab. Kebahagiaan perkahwinan dan rumahtangga awak bergantung kepada awak dan pasangan awak, bukan pasangan awak jer!!

Letakkan diri anda di tempat pasangan anda, apakah yang anda rasa jika anda tau pasangan anda sedang berkawan rapat dengan seseorang hingga menimbulkan rasa kasih dan cinta? Jika anda tak mahu dikhianati, jangan juga khianati pasangan anda.

****Siaran Mac 2009

Tiada ulasan: