22 Julai 2009

Bila pasangan anda harapan keluarga

Selepas artikel mengenai kewajipan seorang anak lelaki terhadap ibu bapanya berbanding anak dan isterinya disiarkan di majalah kegemaran ramai ini disiarkan, saya menerima beberapa sms dan emel yang memberikan respons yang berkaitan. Antara emel yang menarik perhatian saya ialah: Suami saya adalah anak lelaki tunggal di dalam keluarga. Masalahnya, suami saya terlalu melebihkan ibu bapanya. Hampir separuh daripada pendapatan bulanannya diserahkan kepada kedua ibu bapanya. Saya tak menghalang tetapi ibu bapanya dah biasa hidup sederhana sedangkan kami mempunyai anak-anak. Disebabkan sikap suami, saya perlu menampung sebahagian perbelanjaan kami setiap bulan. Bantulah saya. Bagaimana caranya untuk saya menasihati suami?.

Kepada pengirim emel, maafkan saya kerana tidak membalas emel anda sebaliknya permasalahan anda saya lontarkan ke ruangan ini untuk dikongsi bersama dengan pembaca lain yang saya yakin, mempunyai masalah dan krisis yang hampir sama. Seperti yang pernah saya jelaskan, sememangnya seorang lelaki bernama suami dan bapa adalah perlu mengutamakan kebajikan isteri dan anak-anaknya terlebih dahulu berbanding ibu bapanya sendiri ataupun saudara yang ada. Mengikut keutamaan perbelanjaan, seorang lelaki perlu membahagikan jumlah pendapatannya kepada dua bahagian. Pertama: keperluan dirinya sendiri dan keperluan untuk berulang alik ke tempat kerja. Kedua: Keperluan isteri dan anak-anak. Sekiranya terdapat lebihan pendapatan daripada kedua-dua bahagian ini, barulah boleh diserahkan kepada ibu bapanya atau pun saudara yang memerlukan.

Namun, seperti yang sedia dimaklumi, Islam bukanlah agama yang zalim sebaliknya Islam adalah satu cara hidup yang sesuai pada setiap masa dan keadaan. Sekiranya solat yang merupakan tiang agama diberikan rukhsah atau kelonggaran di dalam mengerjakannya, sudah semestinyalah tanggungjawab dan peranan seorang lelaki juga mempunyai rukhsahnya. Di dalam kes yang diemelkan kepada saya ini, jelas sekali bahawa si suami bukannya gagal menjalankan kewajipannya sebaliknya berusaha untuk menjadi seorang suami dan bapa yang bertanggungjawab. Dalam masa yang sama, lelaki ini berusaha untuk menjadi seorang anak yang soleh dan bertanggungjawab kepada kedua ibu bapanya.

Hmmmm… apa kena mengena pulak persoalan kes ini dengan tajuk perbincangan kali ini? Konklusi kes inilah yang saya maksudkan. Si isteri sedia maklum bahawa suaminya adalah anak tunggal. Sebagai anak tunggal, sudah semestinya hanya suaminya harapan dan tempat ibu bapa bergantung. Tidak timbul soal ibu bapa suami biasa hidup sederhana atau susah atau melarat. Yang penting, setiap anak yang sedar dan waras apatah lagi berkemampuan, akan berusaha memastikan ibu bapanya, yang tidak dapat dihitung betapa tinggi dan besarnya jasa mereka kepada si anak, dapat hidup sempurna dan lebih baik. Jika anda sendiri, sanggupkah anda melihat ibu bapa anda hidup susah dan melarat sedangkan anda mampu menghulurkan bantuan kepada mereka? Kalau jawapan anda ya, anda memang tak layak hidup di dunia ini.

Saya tahu dan faham, seorang ibu dan bapa tidak layak menuntut jasa dan pengorbanan mereka dibalas tetapi sedarlah, anda tak mungkin menikmati kemewahan hidup tanpa jasa dan pengorbanan mereka. Sebagai isteri atau suami, walaupun ibu dan bapa mertua anda tidak memberikan apa-apa sumbangan terhadap kehidupan anda, jangan lupa! Mereka memberikan anda peluang untuk anda merasai nikmat hidup berpasangan bersama pasangan anda. Usah pertikaikan usaha pasangan anda untuk menjadi seorang anak yang soleh atau solehah. Selagi segala sumbangan dan bantuan yang diberikan itu bernama keperluan, selagi keperluan hidup anda sekeluarga tidak terjejas, berbahagialah dan bergembiralah kerana anda mempunyai pasangan hidup yang bertanggungjawab kepada kedua ibu bapanya dan percayalah, dia juga akan bertanggungjawab kepada anda sekeluarga.

Ingat ya!!! Berulang kali saya nyatakan, KEPERLUAN bukannya kemewahan. Mungkin kehidupan anda tidak sesenang kehidupan orang lain namun selagi anda dan anak-anak tidak berlapar, selagi anda dan anak-anak masih mampu berpakaian menutup aurat, masih mampu hidup di sebuah rumah yang dapat melindungi anda sekeluarga daripada panas dan hujan, selagi pendidikan anak-anak tidak terabai, redhalah dengan berlapang dada menginzinkan pasangan anda menghulurkan belanja kepada ibu bapanya.

Tiada salahnya anda membantu pasangan anda menampung perbelanjaan keluarga. Walau sebagai isteri, segala pendapatan anda adalah hak mutlak anda dan suami perlu meminta izin anda untuk menggunakannya, apalah salahnya anda korbankan semua itu demi kebahagiaan hidup anda dan suami tercinta. Walau anda memiliki jumlah wang setinggi gunung, semua itu takkan bernilai jika anda tidak hidup bahagia. Malah, semua itu akan anda tinggalkan begitu sahaja apabila jasad berpisah daripada nyawa.

Jika anda enggan bersikap sedemikian, kenapa perlu menerima lelaki harapan keluarga ke dalam hidup anda?? Ingat! Perkahwinan bukan antara anda dan suami anda sebaliknya perkahwinan mengikat hubungan dua buah keluarga. Terimalah suami anda, terimalah juga ibu bapanya. Moga suatu hari nanti, sikap baik suami anda akan dijejaki oleh anak lelaki anda dan tika itu, anda akan tahu betapa bahagianya menjadi seorang ibu atau bapa yang mempunyai anak yang bertanggungjawab.

****Siaran Oktober 2007

Tiada ulasan: