29 Julai 2009

Kalau dah sayang

Tika artikel ini saya sediakan, saya berada di dalam hari keempat berpantang setelah melahirkan bayi lelaki dengan berat 3.21Kg pada jam 2.42am 21hb September bersamaan 9hb Ramadhan. Walaupun perlu menggantikan puasa lebih daripada 20 hari, namun saya rasa amat gembira dengan kehadiran Afkar Sulaim (tahap pemikiran yang tinggi lagi menyempurnakan). Bukan saya sahaja malah suami dan puteri putera saya yang sedia ada. Paling nampak ketara, Ayuni Syafiqah dan Azfar Suhail la. Memang sejak saya bercuti beberapa hari sebelum dijangka akan melahirkan, kedua-dua anak saya itu telah sibuk bertanya: “Bila Ummi nak pegi hospital ambik baby?” Saya hanya cakap: “Sabar la. Nanti dah sampai masa Ummi pergi ambik la.” Menunggu detik itu, terdapat beberapa janji yang saya minta daripada anak-anak antaranya jangan bergaduh bila bermain, jangan nakal-nakal dan kena dengar cakap Ummi dan Abi.

Sebabnya, mereka akan jadi kakak dan abang bererti dah pun besar jadi tak boleh la nak nakal-nakal lagi. Walaupun nakal anak-anak saya bukan kenakalan melampau tetapi dah nama pun anak-anak yang sedang membesar dengan kehendak yang ingin melakukan pelbagai perkara, saya mahukan mereka kurang menguji kesabaran saya dan suami ketika saya berpantang nanti. Sudah tentulah saya perlukan ketenangan, suami pula perlukan kesabaran yang lebih memandangkan dialah yang akan menguruskan segalanya termasuk saya dan baby ketika saya menjalani tempoh berpantang nanti.

Alhamdulillah, empat hari yang berlalu, kedua-dua anak saya masih mendengar kata. Malah menjadi jauh lebih baik daripada sebelum ini. Semua yang dilakukan, pasti dengan satu alasan: “sayangkan baby…” Suhail dah bertambah selera makannya gara-gara tak sabar nak besar dek keinginan untuk mendukung baby sedangkan sebelum ini, dialah yang paling susah nak makan. Ayuni pula dah sanggup tinggalkan botol susunya walaupun sebelum ini dah banyak kali dipujuk. Semuanya hanya kerana sayangkan baby….

Jika dua anak kecil sanggup melakukan perkara yang di luar kemahuannya sebelum ini hanya kerana rasa sayang, apatah lagi kita sebagai warga dewasa. Selalu sangat kita dengar: dah sayang kan... ataupun, hati dah sayang, apa pun sanggup dilakukan. Satu pantun Melayu yang tak perlu diperkenalkan lagi dalam dunia berkasih sayang tetapi sudah wajar sangat dikesampingkan sekarang ini ada menyebut: Nasi lemak buah bidara, sayang selasih saya lurutkan, buang emak buang saudara, kerana kasih saya turutkan….. alahaiiii… kuatnya penangan sayang tapi tak kena pada tempatnya. Inilah fokus perbincangan saya kali ini. Bukan hanya sayangkan kekasih, suami, isteri, anak, ibu bapa, adik beradik malah sayangkan sesiapa sahaja. Kenapa? Kerana kasih sayang itu amat luas dan mendalam maknanya.

Masalahnya, ada di kalangan kita yang tersalah mendefinisikan maksud sayang. Kebanyakannya menafsirkan sayang dengan memenuhi segala kehendak orang yang disayangi. Melawan keinginan atau menghalang kehendak tersebut seolah-olah menafikan sayang yang ada. Ini adalah pendefinisian yang salah. Sayang sebenarnya membawa maksud sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan dan kebajikan orang yang disayangi. Termasuklah menegur kesalahan dan kesilapannya malah menasihatinya menjadi yang lebih baik untuk dirinya sendiri dan masyarakat umum.

Saya masih teringatkan satu insiden yang berlaku di depan mata. Seorang anak perempuan berusia lingkungan lima tahun menempik ayahnya agar berjalan lebih cepat sedangkan si ayah sedang bersusah payah membimbit beberapa bungkusan barang. Sabarnya si ayah bila dia hanya menyebut: “Ya lah, ya lah…” Allahu akbar, nauzubillah min zalik. Saya tak pasti apakah itu sahaja kesudahannya. Manalah tahu, mungkin di rumah, si anak menerima habuan daripada si ayah sebab ada jenis ibu bapa yang takkan tunjukkan marahnya pada anak-anak di depan orang luar dengan alasan yang tersendiri. Namun, jika kesudahannya hanya setakat kata-kata lembut si ayah, terus terang saya katakan, si ayah sedang menyediakan anaknya ke arah menjadi seorang anak yang derhaka.

Saya faham, setiap ibu bapa sayangkan anak-anak. Saya juga. Namun terus terang, saya mengaku saya pernah merotan kedua-dua anak saya. Walaupun tabiat semulajadi anak-anak suka melakukan apa yang dilarang, saya takkan benarkan ianya berlanjutan. Sekali saya larang dengan lisan, masih berlaku, saya larang lagi dengan lisan. Masuk kali ketiga masih mengulangi perkara yang saya larang, rotan pasti kena di kedua-dua tapak kaki, tak kiralah Suhail atau pun Ayuni. Bagi saya, biarlah anak-anak menangis sekarang daripada kita sebagai ibu bapa menangis di belakang hari. Tambah lagi, dalam keadaan yang serba mencabar sekarang ini.

Jika anda tidak pernah ketinggalan mengikuti perbincangan di ruangan ini, anda pasti ingat kisah seorang ayah berusia awal 60-an yang meluahkan kesedihannya apabila empat anaknya yang selama ini dijaga bagai menatang minyak yang penuh, hanya anaknya yang ketiga, tika itu, masih belum memanggilnya dengan ‘anjing’, nauzubillah. Kesilapan yang dikesali oleh si ayah ialah dia terlalu sayangkan anak-anaknya hingga sanggup mengikut apa sahaja kemahuan si anak dan mengabaikan pendidikan agama di dalam diri anak-anak. Satu antara berjuta kisah nyata namun sudah cukup untuk memberikan pilihan kepada kita sebagai ibu bapa. Lantas, kalau dah sayang… jangan salahgunakan kasih sayang anda….

****Siaran Oktober 2007

Tiada ulasan: