07 Julai 2009

Merdekakan anak kita

Walaupun 31hb Ogos sudah pun berlalu, namun kita masih berada di dalam suasana perayaan sambutan kemerdekaan. Rasanya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat meraikan sambutan kemerdekaan ke 50 kepada semua rakyat Malaysia. Dah pun 50 tahun kan? Kalau itu adalah usia seseorang, dah hampir nak bersara pun. Persoalannya, apakah generasi hari ini betul-betul merdeka? Semua orang tahu, sejak 50 tahun yang lalu, negara kita adalah hak kita sepenuhnya dan tidak lagi dijajah. Apakah itu ertinya merdeka bagi anda? Sebagai ibu bapa pula, apakah kita memberikan kemerdekaan yang sebenarnya kepada anak-anak kita? Apa erti merdeka yang sebenarnya dan yang selayaknya dengan kehidupan kita hari ini? Jika ditanyakan seorang demi seorang, saya pasti setiap individu akan memberikan pendapat yang berbeza. Tak kisah lah apa pandangan anda, yang penting, sebagai seorang Muslim, kemerdekaan yang sebenar sudah tentulah bukan hanya pada hayat dunia tetapi juga untuk kehidupan abadi di akhirat nanti. Inilah fokus saya untuk perbincangan pada kali ini.

Saya yakin, setiap individu Muslim terutamanya kaum lelaki yang sememangnya sinonim dengan status ketua keluarga, tahu dan maklum dengan firman Allah SWT dalam surah at-Tahrim, ayat 6 yang bermaksud: “Hai orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka...”. Ayat ini dengan jelas menyuruh setiap orang yang mengaku beriman supaya mempraktikkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan agar diri terselamat daripada kepanasan api neraka. Bukan sahaja diri sendiri sebaliknya perlu menyuruh ahli keluarga iaitu isteri dan anak-anak melakukan segala perintah dan menjauhi larangan-Nya. Malangnya, sejak kebelakangan ini sering sangat saya menerima aduan mengenai sikap suami yang mengabaikan suruhan Allah yang utama iaitu solat. Tika berkenalan dan belum kahwin, bakal isteri yang selalu cari alasan tak nak berjumpa atau keluar jika diri berada di dalam ’tempoh bercuti’, malu jika teman lelaki mengajak ke masjid atau solat, rahsia sedang bercuti akan pecah. Sebaliknya selepas kahwin, berbuih sudah mulut isteri mengingatkan suami tentang solat tetapi suami bagaikan pekak telinga. Ada juga isteri yang dibelasah cukup-cukup hanya kerana mengingatkan suami tentang solat. Paling malang, ada juga kes kedua-dua suami isteri tak pernah solat dan si anak yang mendapat tahu mengenai solat di sekolah, berusaha untuk mencari cahaya yang selama ini dilindungi oleh ibu bapa mereka.

Hanya satu soalan saya kepada setiap ibu bapa: Apakah impian dan harapan anda terhadap anak anda? Fikirkan sedalam-dalamnya. Sebelum menjawabnya, fikirkan juga soalan-soalan ini: Apakah anda akan hidup selamanya? Ke mana hala tuju anda selepas roh terpisah daripada jasad? Kalau yang bukan Muslim percayakan adanya kelahiran seterusnya selepas kematian, sebagai Muslim anda wajib percaya tentang adanya kehidupan abadi di akhirat, kehidupan untuk kita menerima pelbagai bentuk ganjaran dan balasan berdasarkan segala yang telah kita lakukan semasa hayat di dunia. Lantas, apa jawapan kepada soalan saya tadi: Apakah impian dan harapan anda terhadap anak anda? Saya akan tetap ingat jawapan yang tak pernah berubah daripada bibir Bapa saya setiap kali jika ditanyakan soalan ini: Bapa harapkan anak-anak Bapa semuanya berjaya di dalam hidup di dunia dan juga di akhirat.

Apakah anda mempunyai jawapan yang serupa? Jika tidak, muhasabahlah diri. Kehidupan di dunia bukanlah kehidupan yang abadi. Jika ya, jalankanlah peranan anda yang sewajarnya sebagai ibu dan bapa. Merdekakanlah anak-anak anda. Merdekakan mereka daripada dibelenggu oleh budaya barat, budaya tak sihat. Sebaliknya, berikan mereka ilmu agama yang cukup kerana hanya ilmu agama sahaja yang dapat memelihara kehidupan mereka di dunia ini dan di akhirat nanti. Bukan saja kehidupan mereka tetapi juga kehidupan anda kerana selepas anda dijemput mengadap Ilahi, semuanya dah tak berguna lagi kecuali tiga perkara: amal soleh anda, sedekah jariah anda dan paling utama adalah doa daripada anak-anak yang soleh.

Terus terang, saya sendiri bukanlah seorang yang terlalu kuat beribadah. Sekadar menjalankan perintah yang wajib kepada-Nya. Nak lakukan ibadah sunat, adalah sekali sekali. Kalau dalam kategori P.Ramlee tu, bukan jarang-jarang lagi dah tetapi kadang-kadang sahaja lah. Namun, apabila mempunyai anak-anak, kebergantungan kepada Allah itu saya rasakan lebih hebat dan ketara. Tambah apabila anak-anak dah pandai berbicara. Jika sebelum ini saya yang beritahu bila dengar azan tu tandanya dah masuk waktu solat tetapi sekarang, anak-anak yang akan mengingatkan. Air mata saya menitis apabila dengan mudah sahaja Ayuni mampu mengingati doa untuk kedua ibu bapa hanya setelah beberapa kali mengikut saya berdoa selepas solat. Keadaan inilah yang membuatkan saya menjadi lebih rapat kepada Allah kerana saya tidak mahu, kelalaian saya menyebabkan anak-anak saya juga akan terlalai dan seterusnya terpinggir daripada landasan yang diredhai-Nya, nauzubillahi min zalik.

Saya sayangkan anak-anak saya. Saya yakin setiap ibu bapa juga begitu. Lantas, mainkanlah peranan kita yang sewajarnya.

****Siaran September 2007

Tiada ulasan: