03 November 2008

Hak ibu bapa tanggungjawab anak

Suasana sambutan Hari Ibu masih panas terasa. Sepanas goreng pisang yang memang meriah diniagakan di merata tempat. Lantaran itulah saya merasa terpanggil untuk membincangkan mengenai hak seorang ibu yang menjadi tanggungjawab seorang anak. Namun, saya tidak berhajat untuk membincangkan isu ini secara global. Tumpuan saya kali ini adalah kepada hak seorang ibu daripada anak-anaknya yang telah mendirikan rumahtangga. Seperti yang acapkali saya jelaskan malah semua orang mengetahui, hak ibu yang paling utama ialah untuk ditaati. Syurga di bawah tapak kaki ibu adalah kata-kata yang memang semua maklumi. Setiap anak wajib mentaati ibu. Ibu lebih wajib ditaati berbanding ayah. Namun, bagi seorang wanita, ketaatan kepada ibu jatuh di tempat kedua kerana ketaatan kepada suami menerajui takhta.

Saya yakin, kebanyakan wanita tahu tentang tahap ketaatan yang berubah kedudukan ini. Malangnya kebanyakan lelaki masih tidak mengerti tahap ketaatan yang sebenar kepada seorang ibu atau lebih jelas lagi, tanggungjawab sebenar seorang anak lelaki kepada ibu dan ayahnya setelah si anak berumahtangga. Terlalu banyak aduan kes yang saya terima, suami mengabaikan tanggungjawab menyediakan keperluan rumahtangga kerana segala pendapatan suami digunakan untuk memenuhi kehendak ibu bapa dan adik beradik yang lain. Bila isteri meminta belanja, suami akan mengherdik marahkan isteri konon isteri tidak memahami tanggungjawab suami terhadap ibu bapa dan adik beradiknya. Persoalannya, siapa yang sebenarnya tidak faham?

Realitinya, seorang lelaki… apabila telah berkahwin, keutamaan tanggungjawab adalah kepada isteri dan jika ada anak, kepada anak-anak. Sekiranya ada baki atau lebihan daripada keperluan diri sendiri, isteri dan anak-anak barulah boleh diberikan kepada ibu dan bapa. Seorang ibu tidak boleh mendesak anak lelakinya untuk menyara dirinya atau bapanya atau adik beradiknya yang lain. Jika si ibu masih mempunyai suami iaitu si bapa maka bapa yang bertanggungjawab menyara si ibu dan adik beradik yang lain. Jika si ibu telah kematian suami atau bercerai hidup dan tidak disara oleh suami, si ibu harus menyara dirinya dan anak-anak yang lain dengan kudrat dirinya sendiri. Bukannya setelah si ibu bersusah payah memelihara si anak maka sebagai balasan, si anak pula perlu menyara hidup si ibu dan adik beradik yang lain hingga mengabaikan tanggungjawab si anak yang lebih utama.

Walaupun isteri si anak bekerja dan mampu mengambil alih tugas suaminya menanggung belanja keperluan rumahtangga, kemampuan si isteri itu tidak menamatkan tanggungjawab seorang anak lelaki bernama suami sebagai kepala dan ketua di dalam rumahtangga. Perlu diingat, segala pendapatan isteri adalah hak mutlak isteri. Jika suami menginginkan hasil pendapatan isteri maka ianya adalah satu hutang yang tetap perlu dibayar walau isteri tidak menuntutnya. Jangan sesekali memberi alasan, hasil pendapatan isteri adalah hak suami kerana suami memberi izin kepada isteri untuk bekerja… sesiapa yang memegang kepada prinsip ini, sungguh terbukti betapa bodohnya diri anda. Biarpun isteri anda bekerja dengan izin anda, anda tetap perlu mendapatkan izin isteri untuk menggunakan hasil pendapatannya. Memberi izin dengan air liur kurniaan percuma dari Yang Maha Esa tidak sama dengan titik peluh yang terpaksa isteri anda keluarkan untuk memperolehi sejumlah pendapatan yang diperolehi setiap hari atau setiap ujung bulan. Mungkin kebenaran ini agak keras untuk diterima tetapi inilah yang sebenarnya.

Namun, seperti yang sering saya tegaskan, hidup berumahtangga adalah satu perkongsian. Suami berkongsi hak dengan isteri. Isteri juga wajar berkongsi hak dengan suami. Memang tidak dapat dinafikan, di dalam kehidupan serba maju kini, kebanyakan isteri perlu bekerja untuk membantu suami. fahami betul-betul….membantu suami bukan mengambil alih peranan dan tanggungjawab suami. Masalahnya, ada di kalangan suami yang mengenepikan urusan rumahtangga sendiri semata-mata memenuhi kehendak ibu bapa dan paling tragis, ada isteri yang memikul tugas suami kerana si suami menanggung keperluan kakak atau adik yang ditinggalkkan suami. saya bukan menghalang anda menolong keluarga sendiri apatah lagi menolong ibu bapa yang bersusah payah untuk anda tetapi pertolongan anda itu biarlah sesuai dan munasabah. Munasabah bererti jangan sampai anda mengabaikan tanggungjawab kepada isteri dan anak-anak.

Kalau anda berhasrat untuk membantu ibu bapa anda sepenuhnya dan hasil pendapatan anda cukup-cukup untuk tugasan itu sahaja, kenapa anda berkahwin? Semata-mata ingin melangsaikan nafsu sendiri? Tahukah anda, apabila anda mengahwini seorang wanita bererti anda mengambil peranan dan tanggungjawab menjaga makan minum, pakaian, tempat tinggal dan segala kebajikannya. Jangan fikir… tak apa lah… cukup aku berikan mani walau aku tak boleh berikan money!!! Ibu bapa dan adik beradik juga harus ingat dan faham hak anda setelah anak lelaki anda atau saudara lelaki anda berkahwin. Jangan sesenang hati meminta itu ini… kalau sesekali memohon bantuan masih boleh diterima. Dah kalau sepanjang masa, apatah lagi bukan untuk keperluan tetapi untuk kemewahan, memang logik kalau ada yang kena perli sebagai tak sedar diri.

Kepada ibu bapa… anda yang membentuk jati diri anak-anak anda. Jadikanlah anak-anak anda sebagai seorang yang bertanggungjawab. Jika anak lelaki, pastikan anak anda menjadi suami yang bertanggungjawab. Jika anak anda perempuan, pastikan anak anda menjadi isteri yang bertanggungjawab. Bahagia hidup anak anda bergantung kepada ketelusan anda.

****Siaran Mei 2006

Tiada ulasan: