12 November 2008

Suami ketua rumahtangga penyumbang nafkah keluarga

Saya yakin, semua orang tahu pernyataan ini. Suami sememangnya sinonim dengan gelaran ketua, raja, kepala atau apa saja yang maksudnya adalah satu dan sama, menjadi ketua kepada semua ahli di dalam keluarga…. mengepalai isteri dan anak-anak. Masalahnya, berapa ramaikah lelaki yang menjadi suami dan ayah sekarang ini yang benar-benar menjalankan tugas, peranan dan tanggung jawab sebagai ketua rumah tangga???

Jika anda peminat siri cerekarama siaran TV3, pasti anda masih ingat satu kisah penuh pengajaran: Episod Terakhir. Saya bukan pengkritik filem atau drama namun jika ada kesempatan, saya memang gemar menonton cereka yang pada pendapat saya, kisah-kisah yang disiarkan itu kebanyakannya adalah lakonan semula kisah hidup yang benar-benar berlaku di dunia realiti yang dialami oleh individu-individu tertentu. Episod Terakhir adalah satu contoh realiti kehidupan kini kerana beberapa hari sebelum tersiarnya cereka tersebut, saya menerima beberapa emel yang aduan kisah emel-emel tersebut, hampir sama dengan masalah yang dialami oleh Suzila…. dilema seorang isteri apabila suami enggan bekerja.

Bukan satu dua kes tetapi dalam tempoh dua bulan kebelakangan ini, saya menerima 6 panggilan dan 10 emel, semuanya satu aduan, suami malas bekerja. Bukan dua bulan ini sahaja malah sebelum ini juga, dah banyak kes yang serupa. Satu kes, si isteri tetap bersabar dan masih setia memberi peluang walau telah 11 tahun si suami enggan bekerja dan hanya bersenang dengan hasil pendapatan isteri. Sabar ada batasnya, bila peluang diberi tetap disiakan, ada bukan menyenangkan malah menyusahkan maka penghujung Februari yang lalu, si isteri dengan tenang hati merelakan diri menjadi ibu tunggal.

Pelik kan? Bukannya tak tau memberi nafkah dan menanggung perbelanjaan rumah tangga adalah kewajipan suami. Masih tak faham? Apa yang tak faham lagi? Kalau tak ada ilmu agama sekali pun, adat masyarakat jelas mengatakan bahawa suami berkewajipan ke atas isteri dan anak-anak. Berkewajipan dalam erti kata perlu memberi makan minum, pakaian dan tempat tinggal yang sesuai untuk isteri dan anak-anak. Itu adalah kewajipan asas, belum dikira tanggung jawab mendidik, membimbing, memberi ilmu kepada isteri dan anak-anak. Sekarang ini pun, dah ada kursus perkahwinan yang wajib dihadiri oleh setiap bakal suami. Antara kandungan kursus ialah tentang peranan dan tanggung jawab seorang suami. Nyata dan jelas sekali antara tugas, peranan, tanggung jawab dan kewajipan seorang lelaki setelah bernama suami ialah menjaga kebajikan isteri dan anak-anak iaitu menjaga makan minum, memberikan pakaian dan tempat tinggal yang selesa serta membimbing isteri dan anak-anak ke jalan yang diredhaiNya.

Menjaga makan dan minum bermaksud memberi isteri dan anak-anak makanan yang cukup dan sesuai. Kalau anda makan nasi berlaukkan ayam goreng, isteri dan anak-anak juga perlu diberi makan nasi berlaukkan ayam goreng. Bukannya anda makan ayam goreng, isteri dan anak-anak makan bilis goreng. Bukan juga bila isteri makan ayam goreng, isteri perlu suapkan anda dengan ayam goreng. Kenapa tak boleh? Kerana tanggung jawab memberi nafkah adalah tanggung jawab anda sebagai suami. Bukan tanggung jawab isteri walaupun isteri anda berpendapatan dua atau tiga kali ganda daripada anda. Bukan isteri tak boleh menolong suami… boleh!!! Masalahnya kebanyakan kes, bila suami ditolong, suami mula lupa diri. Beban tanggung jawab suami dipikul sepenuhnya oleh si isteri, ada suami lebih teruk dari adanya melukut di tepi gantang… dah ler makannya nak disuapkan, tidurnya nak diulik saban malam, penat isteri tak dipeduli, duit tak diberi malah diminta lagi…. ini ker lelaki yang mengaku … aku suami, aku ketua famili, kata-kataku arahan yang perlu dipatuhi… kalau perut sendiri tak mampu diisi tanpa simpati isteri, tak perlulah nak mendabik dada meninggi diri… sedarlah diri tu sikit!!

Para suami perlu ingat, walau sekadar lima sen jumlah duit isteri yang anda gunakan, ianya adalah hutang yang perlu anda bayar walau isteri anda tidak menuntutnya. Kenapa dikira hutang? Kerana asasnya jelas… menyara isteri dan anak-anak adalah tugas dan tanggung jawab anda. Tak kira berapa pendapatan anda. Tak kira walau isteri anda bekerja. Tak kira walau pendapatan isteri anda melebihi pendapatan anda. Asas fakta tetap sama, sebagai suami… anda adalah penyumbang nafkah keluarga. Jika pendapatan anda kecil, anda boleh lakukan kerja lain untuk menambah pendapatan. Jangan gunakan alasan, “Aku dah bekerja, ini saja yang mampu aku adakan maka dah lepas dah tanggung jawab aku….” Itu bukan alasannya.

Jangan juga jadikan alasan, isteri bekerja dengan izin anda maka pendapatan isteri adalah hak anda. Seperti yang pernah saya tegaskan, nilai setitis liur kurniaan Allah kepada anda tidak sama dengan nilai keringat dan tenaga yang isteri anda gunakan untuk memperoleh sejumlah pendapatan pada setiap ujung bulan. Itu jika isteri anda bekerja… jika isteri anda suri rumah pula, realitinya isteri anda wajar dibayar kerana melakukan kerja-kerja rumah… memasak, mengemas, mendidik anak-anak… hatta Islam menetapkan bahawa isteri wajar dibayar bagi setiap titisan susu yang masuk ke mulut anak anda.

Sebegitu sekali tanggung jawab suami sebagai penyumbang nafkah keluarga. Berapa ramai yang benar-benar mempraktikkannya???

****Siaran Mei 2006

Tiada ulasan: