26 November 2008

Mesra tapi berbatas

Ini bukan nak lawan lagu Ratu, teman tapi mesra… tetapi saya mengambil peluang sempena sambutan hari bapa yang jatuh pada 20hb ini untuk membincangkan isu kemesraan antara anak-anak dengan ayah, bapa, daddy, abi atau apa juga panggilannya, sinonim kepada lelaki yang bertanggung jawab mewujudkan satu benih membentuk satu manusia lahir ke dunia. Saya terpanggil untuk membincangkan isu ini setelah menerima banyak emel daripada anak-anak, ibu malah ayah sendiri yang meluahkan pelbagai rasa yang wujud kesan kemesraan yang ada antara anak-anak dan ayah…. si anak meluah rasa cintakan ayah sendiri, si ibu mula cemburukan suami dan anak sendiri dan ayah pula dah mula rasa macam nak madukan si anak dengan ibunya sendiri… nauzubillah!! Kenapa semua ini boleh terjadi? Inilah yang akan kita bincangkan bersama kali ini….

Sebenarnya, bukan sekadar hubungan anak perempuan dengan ayah tetapi juga hubungan anak lelaki dengan ibu, saudara perempuan dengan saudara lelaki, bapa saudara dengan anak saudara perempuan dan semua hubungan yang melibatkan perbezaaan jantina hatta hubungan antara datuk dan cucu perempuan. Kenapa? Kerana semua itu boleh mengundang satu masalah besar yang sering kali kita dengar sekarang ini iaitu sumbang mahram dan rogol saudara sendiri… nauzubillah!! Kenapa pula saya fokuskan perbincangan ini sempena sambutan hari bapa? Kerana bapa adalah sebagai ketua keluarga yang bertanggungjawab memelihara ahli keluarganya daripada terlibat dengan semua perkara yang tidak diingini seperti yang telah saya sebutkan tadi.

Baru-baru ini, ketika satu kunjungan ke sebuah lokasi percutian di selatan tanahair, saya melihat seorang wanita muda, usia dalam belasan tahun memeluk erat pinggang seorang lelaki yang agak berumur. Lelaki tersebut juga memeluk erat dengan tangan kirinya terletak di pinggul si gadis. Tak lama, muncul seorang gadis lain yang hampir sebaya bersama seorang wanita yang lebih tua. Daripada percakapan, saya fahami rupa-rupanya mereka berempat adalah sekeluarga: seorang ayah dan seorang ibu bersama dua anak gadis mereka. Mungkin pembaca semua mula faham kenapa situasi ini saya ceritakan. Ya… kemesraan yang agak melampau kan? Mungkin ada juga yang berpendapat… alaaaa, biasa ler tuh, anak dengan ayah, apa salahnya? Memang tak salah tetapi…. sikap dan perlakuan sebegitulah yang boleh membawa kepada pelbagai kes cinta saudara, sumbang mahram dan rogol ahli keluarga sendiri… nauzubillahi min zalik.

Di dalam Islam, malahan di dalam ugama lain juga, telah ditetapkan batas-batas pergaulan dan aurat antara anak-anak dengan ibu dan ayah mereka… antara saudara lelaki dengan saudara perempuan. Walaupun anak-anak dengan ibu atau ayah tidak boleh berkahwin dan boleh mendedahkan aurat, batasan aurat tersebut perlu dijaga sepenuhnya. Jika dengan lelaki ajnabi iaitu lelaki yang boleh berkahwin, aurat seorang anak gadis atau wanita ialah seluruh anggota badan kecuali muka dan dua tapak tangan. Aurat seorang anak gadis atau wanita dengan wanita yang lain dan dengan ahli keluarganya iaitu ibu, ayah dan saudara sedarah pula adalah antara lutut dan pusat.

Sungguh pun begitu, menepati nilai dan norma masyarakat terutamanya masyarakat kita menyanjung tinggi adab-adab di dalam kehidupan, pakailah pakaian yang menutup seluruh badan terutamanya bahagian dari paras lutut ke atas pangkal leher. Kenapa perlu lakukan sedemikian? Ingatlah, syaitan dan nafsu tidak kenal saudara atau sesiapa sahaja. Bila syaitan dan nafsu menguasai diri, dedahan paha seorang anak gadis sendiri boleh menimbulkan ghairah seorang ayah…. nauzubillah.

Selain cara berpakaian, pergaulan juga perlu dijaga. Di dalam Islam, kita disarankan agar memisahkan tempat tidur antara anak lelaki dan anak perempuan ketika anak-anak berusia 10 tahun. Usia 10 tahun adalah usia maksima seorang anak lelaki boleh tidur bersama saudaranya yang perempuan. Sebaiknya, pisahkan tempat tidur anak-anak ini ketika mereka di usia mumaiyiz iaitu sudah boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk dan berkeupayaan untuk memahami. Usia mumaiyiz ialah apabila anak-anak berumur tujuh tahun. Bukan sekadar pemisahan tempat tidur tetapi juga pemisahan semasa mandi, elakkan anak-anak melihat kemaluan anak yang lain dan elakkan juga anak-anak menyentuh bahagian sulit anak yang lain. Mungkin ada yang fikir, alaaaa…. budak kecik, apa lah yang dia tahu? Jika anda antara yang berpandangan sedemikian, ubahlah tanggapan anda itu. Sebenarnya, inilah pendidikan seks peringkat awak kepada anak-anak. Ingat yer, pendidikan seks bukan bererti kita mengajar anak-anak mengenai hubungan kelamin tetapi kita mengajar anak-anak mengenai keperluan menjaga hak diri sendiri dan menghormati diri orang lain.

Sebagai bapa, tanggungjawab kepada isteri dan anak-anak bukan sekadar memberi makan minum, pakaian dan tempat tinggal. Tanggungjawab seorang bapa juga adalah untuk memastikan wujud kebahagiaan di dalam rumahtangga… memastikan tidak ada berlaku perkara-perkara yang dilarang oleh syarak dan tidak ada perkara-perkara yang boleh menggugat keharmonian keluarga. Semoga anda berjaya menjadi seorang ayah, seorang bapa, seorang abi atau apa sahaja yang sinonim dengan ayah…. Yang bertanggungjawab dan dihormati oleh semua ahli keluarga. Selamat hari bapa.

**Buat bapaku: Ghazali Ebramsa… kaulah permata yang menyinari kehidupan kami adik beradik. Terima kasih di atas segala pengorbanan dan penat lelah menyara, membimbing dan mendidik kami menjadi seorang insan. Moga bapa sentiasa bahagia dan gembira….

****Siaran Jun 2006

Tiada ulasan: