03 November 2008

Percayai diri sendiri

Beberapa hari yang lalu, saya menerima emel daripada seorang pembaca setia ruangan ini yang juga senama dengan saya. Kembar senama saya itu meminta pandangan, wajarkah dia, yang muda beberapa tahun sahaja daripada saya, menduduki peperiksaan SPM tahun ini? Menurut kembar senama saya itu, semasa remajanya, beliau banyak membuang masa dan tidak minat belajar. Sekarang ini, ketika usia melebihi suku abad, beliau mula sedar bahawa beliau ingin lakukan sesuatu dan amat berminat untuk melakukannya. Namun, untuk memenuhi minat dan impiannya itu, beliau perlu ada kelayakan dalam SPM. Soalan yang diajukan kepada saya, bolehkah dia menyertai calon-calon lain yang masih muda untuk berjuang pada akhir tahun ini?

Pada hari yang sama juga, saya menerima satu emel daripada seorang calon STPM pada tahun lepas. Menurut adik ini, tahun lepas adalah kali kedua beliau mempertarungkan diri dan nasib belum menyebelahi, beliau gagal kali pertama dan juga kali kedua. Akibat kegagalan kali kedua baru-baru ini, ibunya bersikap menyisihkan dirinya, langsung tidak mempedulikannya lagi, menyebabkan beliau merasa amat tertekan.

Dua situasi yang berbeza tetapi mempunyai satu jalan penyelesaian yang hampir sama. Jawapannya, percayai diri sendiri. Ya, memang satu perkara yang susah walau sebenarnya amat mudah. Kenapa saya katakan mudah? Kerana apa yang anda perlukan untuk percayai diri anda adalah DIRI ANDA SENDIRI! Tak perlu orang lain, cuma diri anda.

Dalam kes yang pertama, usia bukan penghalang seseorang untuk mencapai impian dan cita-cita. Selagi anda bernafas di atas muka bumi ini, selagi itulah anda berpeluang untuk memperbaiki diri. Hatta, jika anda pernah melakukan kesalahan atau dosa, pintu taubat masih sentiasa terbuka. Jika pintu kebahagiaan untuk kehidupan selepas mati masih ada, apatah lagi pintu kebahagiaan untuk kehidupan kini. Sebenarnya, anda berhak melakukan apa sahaja demi kebahagiaan hidup anda asalkan ianya tidak menyalahi kehendak syarak dan tidak melanggar norma masyarakat. Walau dalam apa jua perkara atau pekerjaan yang ingin anda lakukan, mesti ada azam dan semangat. Yang penting, percayakan diri sendiri. Anda yang mengawal diri anda. Bukan orang lain. Mudah kan??!

Kenapa? Sukar nak percayakan diri sendiri? Bagaimana nak percayai diri sendiri? Sama seperti anda percayakan seseorang, begitu jugalah anda perlu percayakan diri anda. Jika anda percaya orang lain boleh melakukan sesuatu dengan baik, anda juga perlu percaya bahawa anda juga boleh melakukan perkara yang sama. Semat di minda anda: Kalau orang lain boleh buat, kenapa aku tak boleh? Kalau orang lain tak boleh, tak semestinya aku tak boleh kerana aku boleh jadi orang pertama melakukan perkara tersebut. Kalau aku tak boleh kali pertama, tak semestinya aku takkan boleh selamanya!! Anda perlu ada keazaman seperti ini.

Di samping keazaman ini, anda perlu kuat dan tabah untuk hadapi ujian sekeliling antaranya seperti kes kedua, disisihkan orang terdekat malahan ada juga yang dihina dan diketawakan hanya kerana kegagalan anda. Jangan cepat mengalah, biarlah apa orang nak kata. Biarlah anda dihina atau disisihkan, yakinkan diri: Ini bukan harinya untuk aku berjaya, insyaAllah satu hari nanti, aku akan berjaya juga. Tanamkan semangat seperti ini di dalam diri, teruskan perjuangan dengan semangat dan usaha yang lebih lagi. Buktikan, anda mampu mencapai cita-cita dan kehendak anda. Buktikan, anda tidak mudah diketawakan.

Tiada yang mustahil!! Sejarah telah membuktikan bahawa keazaman, semangat dan sikap percayakan diri sendiri mampu membawa kejayaan dan kebahagiaan. Anda lihat kapal terbang… bandingkan dengan basikal. Basikal kecil dan ringan tetapi hanya mampu bergerak di daratan. Sebaliknya kapal terbang besar dan berat boleh terbang tinggi di udara. Kenapa keajaiban ini boleh berlaku? Kerana Oliver dan Wilbur Wright mempunyai kepercayaan pada diri sendiri bahawa mereka pasti berjaya membawa manusia terbang di udara. Kerana kepercayaan juga, Nabi Muhammad SAW sanggup dipinggirkan saudara, terus tabah menyebarkan ajaran Islam bersama para sahabat baginda dan hingga kini Islam ada di mana-mana.

Lantas, kenapa merendahkan keupayaan diri sendiri? Kenapa hanya berbangga dengan keupayaan dan kebolehan orang lain? Kita semua dianugerahkan otak yang mempunyai kapasiti yang sama. Bezanya hanyalah bagaimana kita menggunakannya untuk memajukan diri kita. Singkirkan ketidakyakinan yang wujud dalam diri. Pandang diri anda di cermin. Percayailah: Aku ada Dia yang maha berkuasa. Dengan kuasa dan kehendakNya, aku mampu hadapi semua ini demi satu kejayaan dan kebahagiaan yang aku ingini. Aku mampu berusaha sedaya upaya aku untuk mencapai cita-cita dan impian. Doaku pasti akan didengarNya. Aku pasti berjaya!! Aku pasti berjaya!! InsyaAllah!!!

Hanya anda dan Dia yang tahu segalanya! Selamat berjaya!!

****Siaran April 2006

Tiada ulasan: