13 Jun 2009

Ajar anak erti hidup yang sebenar

Hujung minggu baru-baru ini, saya mengambil kesempatan untuk keluar bersama dengan suami dan anak-anak. Bukan ke mana-mana pusat peranginan, sekadar membawa anak-anak berjalan di pusat beli belah sambil membeli beberapa barang keperluan dan makan. Ketika baru saja melangkah kaki keluar dari restoran makanan kegemaran anak-anak, puteri sulung saya cepat saja menjerit: ”Ummi! Ayang nak CD Dora!” sambil tangannya mengarah ke kedai CD berhampiran yang sedang menayangkan siri kartun kegemaran anak saya itu. Memandangkan Dora bukan sekadar siri kartun biasa tetapi terkandung juga pembelajaran di dalamnya, kehendak si anak saya turuti. Ketika saya sedang membelek CD Dora pilihan Ayuni, tiba-tiba sahaja dia menjerit: ”Ummi! Ayang nak Spongebob jugak lah!”

Alahai anak! Cepat-cepat saya panggil Ayuni, tunjukkan paparan harga pada kedua-dua CD yang dihajatinya. ”Ayang tengok ni! Berapa ni?” Ayuni melihat kemudian memandang saya. ”24 la Ummi!”. Walau baru berusia empat tahun, Ayuni dah pandai membilang dan mula belajar mengira matematik mudah. ”Ha! Kalau dua ni, berapa? Banyak kan?” Ayuni mengangguk. ”Nanti nak beli susu Ayang ngan Adik lagi. Nak beli buku Ayang. Macam-macam lagi nak guna duit tau. Ummi beli satu ja lah, boleh? ”Ok. Ummi beli satu ja, nanti bila-bila Ummi ada duit, Ummi beli lagi, boleh tak?” ”InsyaAllah, nanti bila-bila Ummi beli kalau ada duit ya!” Ok! Terima kasih, Ummi!” Alhamdulillah, Ayuni tetap gembira. Mungkin ada yang pelik, kenapa saya bawakan kisah di atas untuk perbincangan kali ini? Tujuan saya membawakan kisah benar yang berlaku kepada saya dan puteri sulung saya ini hanya dengan satu tujuan: kanak-kanak akan faham tentang erti hidup jika diberitahu keadaan yang sebenarnya.

Ya, anak kita perlu diajar dan didedahkan tentang erti hidup yang sebenar. Mereka perlu dididik bahawa bukan mudah untuk hidup di atas muka bumi ini. Setiap individu yang hidup di muka bumi ini mempunyai kewajipan dan tanggungjawab dan paling penting, perlu bijak mengatur dan mengurus hidup sendiri. Terus terang, saya agak berkira walau dengan anak-anak sendiri. Bukan kedekut seperti watak Haji Bakhil, dah diberikan sejumlah duit, setahun dah tak boleh minta apa-apa lagi. Sebenarnya, saya tidak mahu anak-anak saya tersilap menilai erti kehidupan yang sebenar. Bukan bererti permintaan anak-anak saya kesampingkan, bergantung kepada keadaan dan apakah permintaan mereka serta kewajarannya. Jika bermanfaat, akan saya usahakan walau ada kalanya hanya setelah permintaan tersebut hilang daripada mulut anak-anak. Kerap kali permintaan anak-anak saya biarkan dulu dengan alasan: Ummi belum ada duit. Pernah juga puteri sulung saya yang agak petah berbicara menempelak: Ummi ni setiap hari pergi kerja pun, tak der duit ker?

Tika itulah, saya mengambil kesempatan menerangkan keadaan yang sebenar, tentang betapa hidup ini mempunyai pelbagai keperluan. Keperluan adalah perkara yang perlu didahulukan. Perkara-perkara yang berupa kemewahan dan kurang atau tidak perlu, boleh dipinggirkan. Tak lupa, saya berpesan kepada anak-anak, mereka boleh dapatkan apa juga yang mereka hajati dengan syarat mereka perlu belajar dan berusaha keras untuk mempunyai wang sendiri. Kedua-dua anak saya telah saya ajar menabung. Setiap hari selepas pulang dari kerja, mereka mesti menghulurkan tangan meminta wang untuk dimasukkan ke dalam tabung. Tapi, ada syaratnya; jika saya sampai di rumah dan saya dapati, barang-barang anak-anak sama ada permainan atau alat tulis mereka berselerak, duit tabung takkan diperolehi. Bukan mendera tetapi sebagai satu bentuk ganjaran atau balasan dan untuk mereka sedar bahawa setiap kehendak tidak mungkin dapat diperolehi dengan mudah. Bak kata pepatah: rezeki takkan datang bergolek.

Saya percaya, ada yang kurang bersetuju dengan saya. Sesetengah ibu bapa merasakan, apalah salahnya jika segala harta yang diusahakan selama ini diberikan kepada anak-anak. Kalau bukan anak-anak sebagai pewaris yang akan menikmati segala penat lelah, siapa lagi? Ada juga yang mengambil pendirian, tidak mahu kekecewaan mereka di usia muda tatkala hajat tidak dilaksanakan oleh ibu bapa masing-masing turut dirasai oleh si anak. Ya, saya akui ada kebenaran di sebalik pendapat tersebut namun perlu diingat, ada risiko di sebalik pendapat dan prinsip tersebut. Ada banyak keburukan daripada kebaikannya. Saya telah berhadapan dengan pelbagai kes mengenai anak-anak yang tidak berjaya hidup sendiri lantaran ditabur dengan segala kemewahan dan kemudahan sejak awal.

Saya yakin, ramai yang tahu dan maklum dengan kata-kata hikmah: jika anda berikan seseorang seekor ikan maka anda membantunya untuk kehidupan sehari sebaliknya jika anda berikan seseorang itu sebatang pancing maka anda membantunya untuk hidup sepanjang hayat. Tak perlulah saya perjelaskan lagi maksudnya kerana saya yakin, ramai yang sedia memakluminya, bezanya terpulang kepada setiap individu untuk mengaplikasi hikmahnya ke dalam hidup.

Yang mampu saya ingatkan: walau anda adalah ibu atau bapa, anda tetap seorang manusia yang akan pergi menemui Tuhan Yang Maha Esa bila tiba masanya kelak. Bayangkan jika saat itu anak-anak anda yang sepatutnya telah mampu hidup berdikari namun dek kerana sikap anda yang terlalu memanjakannya, anak anda terpaksa menjalani sebuah kehidupan yang mati... renungkan dan fikir-fikirkan lah.... Tak salah menyayangi anak-anak sepenuh hati tetapi jangan musnahkan hidup mereka kerana kasih sayang anda yang tidak kena pada tempatnya. Moga kita akan menjadi ibu bapa yang mampu membahagiakan anak-anak kita. Amin!

****Siaran Ogos 2007

Tiada ulasan: