23 Jun 2009

Jika ingin menjadi orang ketiga

Saya baru selesai membincangkan isu menjawab persoalan mengenai salahkah menyintai suami orang. Saya yakin, sama seperti isu asal, perbincangan kali ini akan mengundang pelbagai respons yang mampu menggoncang kesabaran saya. Tak mengapalah, bergoncang tidak semestinya akan runtuh. Saya hanya berpegang kepada satu prinsip: qulil haq lau kana murran (berkata benarlah walaupun pahit). Kali ini, fokus saya masih berkenaan isu yang sama cuma kali ini tumpuan saya kepada mereka yang berhasrat untuk menjadi orang ketiga. Seperti yang pernah saya tegaskan, saya tidak menghina anda yang sanggup menjadi orang ketiga sebaliknya saya amat menghormati dan respek dengan mereka yang berjaya menjadi orang ketiga seperti yang disarankan oleh syarak. Tahniah kerana berjaya menempah sekaki payung emas di syurga. Saya ikhlas. Saya sendiri?? Jika terpaksa menerima kehadiran orang ketiga, saya akan berusaha sedaya upaya menjadi madu yang terbaik namun saya berdoa, saya tidak diuji dengan perkara tersebut, nauzubillah!

Kembali ke topik perbincangan. Segala yang akan saya bincangkan di sini, bukan lahir daripada emosi tetapi bersumber daripada penyelidikan dan kajian serta pandangan dan pengalaman mereka yang telah melalui jalan-jalan menjadi orang ketiga. Tak banyak resepinya, hanya satu iaitu bersifat jujur dan ikhlas dari mula. Jujur dan ikhlas untuk menjadi orang ketiga, tanpa ada niat untuk mengambil alih kedudukan isteri sedia ada. Jujur dan ikhlas ketika melangkah kaki ke dalam keluarga sedia ada dengan mengenalkan diri sejak awal lagi. Bukan hanya muncul tika rahsia tersimpan mula dihidu isteri sedia ada atau tika merasakan hak anda sebagai isteri mula diabaikan oleh suami. Memang payah untuk mengenalkan diri sejak mula. Bimbangkan respons dan tindakbalas isteri sedia ada. Bimbang dikatakan perampas. Bimbang dituduh perosak bahagia. Bimbang kasih anda terlarang dan terhalang. Namun, itulah hakikat yang perlu anda tempuh. Bukan sahaja anda tetapi juga bakal suami anda.

Jangan sesekali menyokong sikap bakal suami yang ingin merahsiakan hubungan anda berdua walau apa juga alasannya. Letakkan diri anda ke dalam diri isteri sedia ada tak kiralah pertama, kedua atau ketiga. Relakah anda ditipu oleh suami sendiri? Konon alasan ada mesyuarat hingga ke dinihari atau kerja luar selama seminggu, bila anda tahu hakikatnya suami anda beristeri baru, apakah anda dengan rela dan suka hati akan merenjis mawar dan menabur bunga rampai? Rata-rata kes yang sampai ke pangkuan saya, isteri akan mula hilang kepercayaan kepada suami. Keadaan ini bukanlah sesuatu yang baik. Perkahwinan yang wujud selepas perkahwinan sedia ada tidak boleh menjadi punca kepada kemusnahan perkahwinan sedia ada tersebut. Samalah juga, sebuah kebahagiaan terlalu sukar untuk dibina di atas kekecewaan orang lain apatah lagi kekecewaan yang tidak wajar diterima. Saya maksudkan tidak wajar kerana seorang suami tidak wajar menipu isterinya hatta untuk perkara kebaikan sebagai contoh menjaga hati isteri sekali pun.

Tanyakan pada diri anda sendiri, jika sekali anda tertipu, mudahkah untuk anda kembali mempercayai si penipu tadi? Perlu diingat juga, jika bakal suami anda boleh menipu isterinya, dia juga boleh menipu anda. Jika bukan hari ini atau sekarang, mungkin esok atau hari-hari depan nanti. Lantas, bersikap jujurlah sejak mula. Katakan pada bakal suami, anda ikhlas ingin menjadi isterinya yang sah, berkongsi kasih dengan isterinya yang sedia ada. Matlamat tersebut hanya akan tercapai sekiranya bakal suami anda juga bersikap jujur dan berterus terang dengan isterinya. Ketepikan rasa bimbang dan risau. Hasrat dan impian anda bukanlah satu perkara yang melanggar moral atau syarak. Anda dan bakal suami anda ingin mewujudkan satu hubungan yang halal. Sudah semestinya juga anda dan bakal suami anda menjaga hubungan yang bakal dihalalkan itu agar tidak tercemar dengan perkara yang haram dan dilarang syariat. Jangan pula melakukan perkara terkutuk kemudian memaksa isteri sedia ada menerima anda kerana kandungan anda sekarang. Kalau perkara ini berlaku, jangan salahkan isteri bakal suami anda jika dia tidak menerima anda.

Apabila anda dikenalkan kepada bakal madu anda, terimalah dulu apa saja luahan perasaannya. Seperti yang sedia dimaklumi, tidak ada wanita yang bersorak gembira menerima berita suaminya akan kahwin lagi. Di sinilah anda dan bakal suami anda perlu mainkan peranan. Berusaha untuk meyakinkan bakal madu anda bahawa anda bukan ingin merampas kasih tetapi ingin berkongsi. Ingat!!! Bukan sekadar menyatakan tetapi lahirkan segala hasrat itu daripada hati anda yang ikhlas. Anda bukan sekadar berusaha meyakinkan bakal madu anda menerima hubungan anda dan suaminya tetapi anda perlu meyakinkan bahawa kehadiran anda tidak akan mengubah kasih sayang bakal suami anda kepadanya. Bukan sekadar menakluki hati bakal madu tetapi tawanlah juga hati anak-anak bakal suami anda. Dalam masa yang sama, berdoalah mohon Allah memudahkan segala urusan anda dan bakal suami anda.

Sekiranya anda telah berusaha namun hasrat anda masih tidak kesampaian, terimalah.... mungkin bukan takdir anda untuk menerima sekaki payung emas ketika di syurga nanti. Terimalah suratan, anda tidak ditakdirkan untuk hadir sebagai orang ketiga. Berdoalah dan percayalah.... akan ada jodoh untuk anda juga satu hari nanti, jika bukan di dunia, anda akan memperolehi jodoh paling abadi di akhirat nanti.

****Siaran September 2007

1 ulasan:

Dunia Kami berkata...

mohon share di personal blog ye.TQ