20 November 2008

Bagaimana melupakan?

Semalam, seorang isteri mengirim emel kepada saya, memohon pandangan, bagaimanakah caranya untuk dia melupakan segala kisah silam suaminya. Sebelum berkahwin, si suami pernah mengadakan hubungan dengan seorang wanita malah pernah terlanjur. Namun, si suami insaf setelah mengetahui wanita tersebut adalah isteri orang dan ibu kepada dua anak. Tidak lama selepas berkahwin, wanita isteri orang itu kembali menghubungi suaminya. Si suami bertindak menceritakan segalanya kepada si isteri, bimbang si isteri akan tersalah anggap. Suaminya juga tidak melayan wanita isteri orang itu dan berulangkali menukar nombor telefon bimbitnya agar wanita itu tidak dapat menghubungi. Kini, hampir dua bulan wanita tersebut mendiamkan diri namun si isteri tetap gelisah dan resah. Apatah lagi bila memikirkan keterlanjuran suaminya bersama isteri orang itu. Lantaran itulah, beliau inginkan petua, bagaimanakah beliau dapat melupakan semua itu?

Hmmmm… ingatan manusia bukanlah seperti disket komputer yang sesenang hati boleh di’delete’ dan anda tak mungkin memperolehi maklumat tersebut lagi. Bukan isteri muda ini sahaja yang mengalami masalah melupakan kisah silam suaminya malah semua orang mempunyai masalah yang sama. Jika berlaku sesuatu perkara yang tidak anda ingini di dalam hidup, anda pasti ingin melupakannya… jika boleh, anda ingin memadamnya dari ingatan anda seolah-olah ianya tidak pernah berlaku. Namun, yang menjadi masalahnya ialah, apabila anda berusaha untuk melupakannya, ianya semakin melekat di ingatan anda, betul kan?

Kenapakah ini boleh terjadi? Berusaha melupakan tetapi ianya makin membuatkan anda ingati perkara yang ingin dilupakan itu? Jika anda amati, sikap anda yang berusaha untuk melupakan itu sebenarnya adalah satu aktiviti mengingati perkara itu secara tidak anda sedar. Kenapa? Apabila anda cuba melupakan sesuatu, anda akan fikirkan mengenai perkara tersebut. Apabila anda memikirkan tentang perkara itu secara tidak langsung anda masih mengingati dan kerana itulah juga, anda sukar untuk melupakan sebaliknya anda makin ingat perkara yang ingin dilupakan itu.

Cara terbaik untuk mengingati ialah redha dengan segala yang telah terjadi. Semua itu adalah kehendak takdir. Percayalah, pasti ada hikmah di sebalik semua yang telah berlaku. Jangan paksa diri anda untuk melupakan perkara tersebut sebaliknya teruskan hidup anda seperti biasa. Biarkan semua itu berlalu dengan sendirinya. Sibukkan diri anda dengan sesuatu yang mampu mengalih fikiran anda daripada memikirkan tentang perkara itu. Sebagai contoh, ada orang yang dapat melupakan segala kekalutan hidupnya apabila menumpukan perhatian kepada kerjaya. Mungkin pada mulanya agak sukar tetapi anda perlu berusaha untuk mengalihkan perhatian anda daripada memikirkan perkara tersebut kepada memikirkan perkara lain.

Setiap daripada kita mempunyai daya kekuatan ingatan yang tersendiri dan paling penting, kita perlu mampu menguasai pemikiran kira. Jangan biarkan anda dikuasai oleh pemikiran anda. Percayalah, jika anda berjaya menguasai pemikiran anda, anda adalah insan yang berjaya membentuk hidup anda. Kenapa? Saya pasti, anda selalu dengar tentang kata-kata yang juga telah pun menjadi lirik lagu: jika kau fikirkan kau boleh, kau pasti boleh melakukan, jika kau fikirkan ragu-ragu, usahamu tidak menentu. Hayati kata-kata ini…. inilah kekuatan pemikiran.

Jika anda berusaha untuk menumpukan pemikiran anda kepada hidup anda hari ini dan akan datang, secara tidak anda sedari anda telah dapat melupakan perkara yang ingin anda lupakan itu. Memang sukar melupakan sesuatu itu terus. Selagi masih ada hayat, apa sahaja yang berlaku di dalam hidup, pasti tidak dapat kita lupakannya terus. Namun, anda pasti dapat melupakannya seketika. Apabila anda meneruskan hidup seperti biasa, sibukkan diri anda dengan perkara-perkara lain seperti kerjaya atau pembelajaran anda, anda tidak akan memikirkan perkara yang tidak ingin anda kenang itu. Itulah namanya melupakan seketika.

Apabila anda telah berjaya melupakan seketika, bila tiba masanya anda mengenang semula perkara tersebut, anda akan rasa betapa hikmahnya perkara tersebut berlaku. Paling penting juga, jangan jadikan perkara yang telah anda lupakan seketika itu sebagai perkara baru. Sebagai contoh, di dalam kes isteri yang mengirimkan emel kepada saya semalam, anda seharusnya bersyukur kerasa suami anda telah insaf dan sanggup berterus terang dengan anda. Suami anda juga berusaha untuk mengelakkan diri daripada dihubungi oleh wanita isteri orang itu. Sewajarnya, sebagai isteri, anda membantu suami anda mengharungi hidup seterusnya. Jangan hakimi suami anda atas kesalahannya yang lalu. Ingat! Jangan sesekali mengungkit mengenai keterlanjurannya itu. Anda perlu percaya, suami anda betul-betul insaf dan berubah. Segala yang telah berlaku, jadikan teladan dan sempadan. Dalam masa yang sama, anda perlu tanamkan kepercayaan di dalam diri suami anda bahawa anda percaya dia telah berubah.

Setiap manusia pernah melakukan kesalahan kerana kita manusia yang serba kekurangan. Jalani hidup anda bersama suami dengan helaian buku baru. Ingatlah, anda akan perolehi apa yang anda inginkan. Keinginan anda adalah apa yang anda fikirkan. Jangan lupa berdoa, moga Allah memudahkan segalanya. Bersedia untuk menerima apa jua ujian kerana hidup kita sememangnya satu medan peperiksaan. Bersedia juga untuk menerima apa jua halangan kerana hidup kita sememangnya satu medan perjuangan. Anda percaya semua ini… anda akan hidup bahagia dan tenang walau apa jua masalah mendatang, insyaAllah.

****Siaran Jun 2006

1 ulasan:

D'Puaka berkata...

salam..boleh bagi alamat ID puan untuk YM. Thanks.