21 Ogos 2008

Antara harapan dan bebanan

Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah, dah pun berlalu. Sekarang ini pula, pelajar Tingkatan Lima seluruh negara sedang menghadapi Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Antara PMR dan SPM, sudah pasti SPM dirasakan lebih ‘killer’ dan lebih penting kerana SPM merupakan penentu halatuju pelajar seterusnya. Disebabkan inilah ada di kalangan pelajar yang berasa tertekan apabila ibu bapa seakan-akan mendesak agar mereka berjaya. Pelajar ini faham betapa ibu bapa inginkan kejayaan anak-anak tetapi cara ibu bapa yang bersikap keras menyebabkan harapan ibu bapa itu dirasakan bagai satu bebanan. Inilah antara luahan daripada beberapa calon SPM yang dikirimkan kepada saya. Rasanya, bukan mereka yang mengirimkan emel kepada saya sahaja malah ramai lagi pelajar di luar sana yang mengalami tekanan seperti ini.

Ya, setiap ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Setiap ibu bapa inginkan anak-anaknya berjaya. Walaupun hasrat dan impian ibu bapa itu sangat murni, ianya bukan bererti ibu bapa berhak meletakkan bebanan yang berat ke bahu anak-anak. Ibu bapa berhak menjelaskan tanggungjawab anak mereka sebagai pelajar. Ibu bapa juga berhak menerangkan impian dan harapan mereka. Namun, sekadar menjelaskan bukan memaksa. Anak-anak yang telah dibentuk dengan prinsip pendidikan yang baik, akan memahami tanggungjawab mereka. Akan mengerti betapa pentingnya mereka berjaya. Akan cuba mencapai kejayaan dengan berusaha semampu daya.

Walaupun anak-anak telah mengerti atau boleh mengerti, perkara pertama yang perlu dilakukan oleh setiap ibu bapa ialah mengenal pasti keupayaan dan kebolehan anak-anak. Setiap manusia mempunyai saiz otak yang sama tetapi dikurniakan IQ yang berbeza. Tahap IQ inilah yang membezakan pencapaian seseorang. Ada kalanya, anak pertama akan lebih mudah belajar berbanding anak kedua. Ada tikanya anak kedua lebih bijak dari anak pertama. Walaupun tahap pemerhatian dan pendidikan yang diberikan adalah sama. Tahap keupayaan dan kebolehan ini penting dikenal pasti terlebih dahulu agar ibu bapa tidak meletakkan bebanan harapan kepada si anak. Mungkin dalam sepuluh orang anak, seorang sahaja mempunyai tahap IQ yang lebih rendah, hakikat ini perlu diterima. Dalam setandan kelapa, tak semua mempunyai air yang sedap dan manis.

Jangan sesekali membandingkan pencapaian si anak dengan anak-anak yang lain. Jika si anak mempunyai tahap IQ yang sama, perbandingan mungkin boleh menjadi satu cabaran yang membina tetapi jika antara anak-anak yang dibandingkan itu, wujud perbezaan tahap IQ, maka perbandingan akan menjadi satu beban yang maha hebat. Paling teruk, perbandingan tersebut akan lebih menjejaskan tahap pencapaian si anak kerana si anak hanya memikirkan bagaimana untuk memenuhi hajat dan impian ibu bapa yang baginya terlalu sukar dicapai.

Ibu bapa juga perlu sentiasa memberikan semangat kepada anak-anak, bukan memarahi apatah lagi mengancam si anak. Paling baik, ibu bapa perlu memberikan kebebasan untuk si anak membuat pilihan terutama berkaitan bidang ilmu yang ingin mereka terokai. Ada ibu bapa yang memaksa anak-anak mengikut kehendak hati mereka sedangkan kehendak hati mereka bukanlah pilihan si anak. Kesannya si anak mengalami masalah untuk menumpukan perhatian kepada bidang ilmu pilihan ibu bapanya. Keputusannya si anak sukar mencapai kejayaan. Ya, memang diakui ada di antara anak-anak yang mengikuti pilihan hati ibu bapa masih mampu mencapai kejayaan tetapi hanya berapa kerat sahaja. Kebanyakkannya, akan memberikan kekecewaan kepada ibu bapa, mulalah ibu bapa nak mengamuk kepada si anak, mulalah keluar kata-kata yang tak sepatutnya dihamburkan kepada anak-anak, nauzubillah!!

Selain kata-kata semangat, tak salah sekiranya ibu bapa menjanjikan sesuatu sebagai imbuhan dan ganjaran kepada si anak sekiranya si anak berjaya. Imbuhan dan ganjaran ini akan menjadi satu motivasi kepada anak-anak. Walaupun mungkin ada yang berpendapat, imbuhan dan ganjaran ini akan mengajar anak-anak untuk belajar demi hadiah dan bukan untuk berjaya, namun dari segi jangka panjangnya, ianya akan memberikan pulangan yang lebih baik. Pelajar akan tahu, jika inginkan sesuatu yang dihajati, mereka perlu berjaya di dalam pelajaran.

Perlu diingat, berhati-hati dengan bentuk imbuhan yang dijanjikan. Biarlah imbuhan yang dijanjikan itu sesuai dengan bentuk ujian dan pencapaian si anak. Jangan pula, sekadar lulus UPSR dah dijanjikan sebuah telefon bimbit atau lulus SPM dah dihantar makan angin ke luar negeri. Memang tak salah bagi ibu bapa yang mampu cuma ianya tidak sesuai dan tidak elok untuk masa depan si anak. Ingat lagi artikel saya, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sikap ibu bapa yang akan membentuk jati diri anak-anak di belakang hari, berhati-hatilah!

Alhamdulillah, Mak dan Bapa saya tidak pernah memaksa saya dan adik-adik. Kami sentiasa diingatkan bahawa ilmu itu penting untuk kejayaan masa depan, berusahalah sedaya mungkin dan kini, saya dan tiga orang adik telah berjaya memperolehi pekerjaan yang sesuai dengan tahap pendidikan kami, dua orang masih belajar di IPT, seorang sedang menunggu keputusan PMR dan seorang sedang mengharungi cabaran SPM. Kedua-dua mereka merupakan calon harapan sekolah.

Buat adik-adikku, Syatirah dan Muhammad Juwaini, semoga kalian berdua memperolehi kejayaan, amin!!

****Siaran November 2005

Tiada ulasan: