15 Ogos 2008

Bila hati telah retak

Kepada para peminat aktres Rubiah Suparman, tentu masih ingat tentang drama hebat lakonan beliau dengan tajuk yang sama seperti topik perbincangan kali ini. Seingat saya, drama ini dah lama, ditayangkan ketika saya masih di sekolah rendah namun, kisahnya membekas di hati. Saya bukan nak bincangkan topik berkaitan moral drama itu cuma tertarik dengan tajuknya, menyamai tajuk satu emel yang saya terima hari ini. Seorang isteri mengadu, sepanjang hampir lima tahun perkahwinan, si suami sering melukakan hatinya. Tempeleng tu perkara biasa. Bukan sekadar penampar naik ke muka tetapi beliau telah masak dengan kata-kata nista. Paling pedih, beliau dituduh membawa sial dan celaka kepada si suami dan keluarganya. Pengirim emel ini adalah wanita dari Semenanjung, setelah berkahwin beliau mengikut suami tinggal di tanah kelahiran suami, di Ranau.

Bukan sekadar dirinya dikatakan membawa celaka, malah dua anak-anak yang lahir atas nama kasih dan sayang suami isteri, turut dikatakan memberikan kecelakaan kepada suami dan keluarganya. Hubungan dengan mertua, memang jauh sekali ler nak rapat. Bertegur pun sesekali walau tinggal sebumbung. Memang sejak awal mertuanya tak suka dengan perkahwinan mereka. Yang amat mengecewakan, si isteri sanggup mengikut kata suami agar tinggal bersama mertua. Diam di rumah menjaga anak-anak walaupun mempunyai kelulusan untuk mendapatkan pekerjaan dengan pendapatan empat angka. Pada awalnya, si isteri boleh bersabar kerana hanya mertua yang mengatakan dirinya sial tapi sekarang, sejak dua tahun kebelakangan ini, perkatan sial dan membawa bala itu telah biasa bermain di bibir suami. Terkini, si suami bertindak memukul anak sulungnya berusia tiga tahun dengan tali pinggang. Nauzubillah!!

Membaca emel ini, membuatkan saya teringat satu episod baru di TV3, Natasya. Air mata saya tak berhenti mengalir mengenangkan nasib ibu Natasya terpaksa menerima caci maki saudara sendiri, walaupun sekadar biras, bahawa anaknya membawa sial. Itu baru saudara jauh, ini suami, asal usul anak-anak, darah dagingnya sendiri, memang nak kena potong lidah ler orang yang lupa dunia cam ni!!!

Mana ada anak sial. Mana ada isteri sial. Tak ada yang sial atau membawa bala kepada orang lain di muka bumi ini. Tapi, bukan satu kes, dah banyak kes yang saya dengar, suami selalu sangat mengatakan isterinya sial, tambah-tambah kalau gagal dalam perniagaan. Dah kalau kau kata dia tu sial, buat apa kau simpan lagi. Buat apa kau guna dia lagi untuk lepaskan nafsu serakah kau tu? Ya, saya memang marah. Memang suami macam ni, patut dipotong jer lidah tu. Senang-senang jer nak cakap ikut sedap mulut. Sedar ler sikit, isteri dah banyak berkorban untuk kau. Bersabar dengan kerenah ibu kau, kau juga yang tak reti-reti nak hargai.

Dalam kes sebegini, saya ingin nasihatkan kepada isteri-isteri yang menerima dugaan sebegini, sabar ada batasannya. Yer, selalunya isteri akan kata, ingatkan anak-anak!! Percayalah, perkahwinan yang hanya diteruskan dengan alasan anak-anak, susah untuk bahagia. Bukan tu saja, anak-anak akan turut tertekan apabila terpaksa berhadapan dengan bapa yang berperangai seperti binatang cam tu. Cadangan saya, sebagai permulaan, pisahkan diri anda dan anak-anak daripada suami. Mohon izinnya secara baik untuk balik ke rumah ibu bapa anda. Jika suami menggunakan kekerasan, cari jalan untuk pergi ke balai polis berhampiran. Adukan bahawa suami menggunakan kekerasan kepada anda dan anak-anak. Catatkan dengan jelas, “Suami saya bertindak menggunakan kekerasan (nyatakan apakah bentuk kekerasan tersebut) sejak (nyatakan bilakah atau sejak bila kekerasan tersebut berlaku). Saya membuat aduan ini kerana bimbangkan keselamatan saya dan anak-anak saya. Selepas membuat aduan ini, saya bercadang untuk berlindung di rumah ibu bapa saya (atau sesiapa sahaja dan nyatakan alamatnya).”

Dengan aduan tersebut, anda boleh keluar dari rumah untuk pulang ke rumah ibu bapa anda atau sesiapa yang berkenaan untuk berlindung, walau tanpa izin suami dan anda tidak boleh disabitkan nusyuz. Apabila tiba di alamat yang anda telah nyatakan, segera pergi ke pejabat agama yang berhampiran, buat aduan berkaitan kes anda di sana. Jangan risau, aduan di pejabat agama bukan bererti anda akan berpisah dengan suami. Seringkali orang tersalah anggap, kalau buat aduan, ertinya nak berpisah. Sebenarnya antara fungsi pejabat agama di bahagian kekeluargaan ialah untuk membantu suami isteri mencapai bahagia. InsyaAllah, jika ada jalan perdamaian, suami isteri akan kembali bersama, yang penting, masing-masing pihak memberikan kerjasama dan bersedia untuk berubah.

Jika tiada jalan perdamaian, maka jalan keluar adalah perpisahan. Terimalah dengan redha, jodoh kalian hanya setakat ini. Paling penting, sebelum bertindak dan mengambil keputusan, mohonlah bantuan Yang Maha Esa. Berdoalah, andai dia dan anda masih ada jodoh dan jodoh tersebut baik untuk anda, dia dan anak-anak, mudahkanlah agar suami anda berubah. Jika sebaliknya, berikanlah anda kekuatan untuk melalui kehidupan seterusnya. Jangan bimbang anak-anak tidak berbapa, mereka berbapa pada hakikatnya dan suami anda masih bertanggungjawab kepada mereka. Redha, pasrah dan bersabar. Setiap yang berlaku ada hikmahnya!!!

****Siaran November 2005

Tiada ulasan: