26 Ogos 2008

Jangan buta kerana cinta

Sejak kebelakangan ini, saya menerima banyak emel daripada wanita dan juga lelaki yang meluahkan kegelisahan dan kekeliruan mereka di dalam membuat keputusan berkaitan dengan cinta. Ada yang keliru, perlukah diputuskan hubungan dengan pasangan yang berlainan agama? Ada yang sukar memilih antara cinta dengan kehendak keluarga apabila keluarga melarang perhubungan dengan kekasih hati gara-gara terbukti lelaki pilihan adalah seorang penipu. Ada yang masih ingin mempertahankan cinta walau pasangannya telah acapkali bersikap curang, bebas bergaul dengan wanita lain tetapi dalam masa yang sama mengakui cintakan dirinya. Ada juga, yang dengan senang hati mengenepikan semua padangan orang lain malahan kata hatinya sendiri tentang kecurangan pasangan apabila mendengar kata-kata: Aku cinta padamu.

Walau apa jua alasan, segala kekeliruan dan kecelaruan ini berpunca dari rasa cinta, satu perasaan yang kebanyakan daripada kita sukar untuk mendefinisikan dengan sejelas-jelasnya. Yang pasti, cinta itu satu perasaan yang indah walau ada tikanya, kedukaan hadir dalam cinta. Kebiasaannya, bila hati dah cinta, segalanya nampak indah sahaja. Malah, sukar untuk membuat pertimbangan yang wajar apabila diri diamuk rasa cinta. Inilah sebenarnya punca kepada kekeliruan yang diluahkan kepada saya.

Tidak salah bercinta malah sememangnya realiti hidup setiap manusia, ingin dicintai dan menyintai. Namun, perlu berhati-hati dengan rasa cinta yang wujud di dalam diri anda, bimbang nanti cinta anda memakan diri. Sebenarnya, cinta untuk kebahagiaan hidup. Tidak ada manusia yang bercinta untuk menempa derita. Untuk bahagia, rasa cinta perlu diselarikan dengan pertimbangan akal yang waras. Di sinilah, perlunya celik ketika bercinta walaupun biasanya orang berkata, cinta itu buta. Cinta tidak buta sebaliknya pencinta akan buta jika gagal menyeimbangkan emosi dan rasa cintanya itu dengan kerasionalan minda.

Di dalam kes kecelaruan memilih pasangan berlainan agama, pertimbangkan seadilnya, ajaran manakah yang anda yakini kebenarannya? Jika agama anda, kenapa perlu memilih dia yang anda pasti jalan hidupnya tidak kena? Risau akan kehilangan cinta? Apakah jaminan anda akan bahagia dengan cinta tersebut sedangkan anda sendiri tahu betapa sukarnya perjalanan yang perlu anda tempuhi sekiranya anda meneruskan cinta anda? Ya, kesukaran itu satu ujian tetapi bukan ujian yang sengaja dicari. Di dalam kes penipuan pula, tidakkah anda terfikir bahawa anda terdedah kepada seribu satu penipuan lagi sekiranya anda bersamanya. Ya, manusia akan berubah namun jika pembohongan tersebut terlalu berat, sebagai contoh, sanggup menafikan wujudnya ibu bapa hanya kerana inginkan cinta anda, berbaloikah peluang diberikan kepadanya? Bukan tak boleh berikan peluang tetapi penipuan melibatkan kepercayaan dan ketulusan hati. Sukar mempercayai mereka yang diketahui pernah menipu dan berbohong, walau dalam apa jua perkara, hatta hanya kerana inginkan cinta. Cinta yang diperolehi dengan menipu juga, tidak akan bahagia hingga ke akhirnya.

Nasihat saya kepada mereka yang sedang bercinta, jangan buta kerana cinta. Hidup tidak cukup hanya dengan ucapan cinta. Ucapan, perasaan dan luahan cinta perlu selari dengan kematangan dan kewarasan minda. Kaum wanita khususnya, kita berhak memilih tetapi jangan sampai tersalah pilih. Memang benar cinta tidak mengenal rupa, pangkat dan harta tetapi cinta perlu kenal budi pekerti dan hati nurani pasangan anda. Memang sukar mengenal pasti, jalan terbaik ialah kenal dahulu siapa rakan dan lawannya, mohon petunjuk daripadaNya yang Maha Esa, barulah mengambil keputusan sama ada untuk menerima atau sebaliknya.

Ketika bercinta juga, jangan bersikap pejam mata dengan apa-apa yang anda rasa kurang senang hati dengan perangai atau sikap pasangan anda. Luahkan ketidak puasan hati anda, betulkan sikapnya yang anda rasa perlu dibetulkan. Jangan anda fikir, tak mengapalah, nanti kalau dah kawin, dia pasti berubah… jangan sesekali menanam fikiran sedemikian sebabnya terlalu banyak kes perceraian berpunca dari sikap semasa bercinta yang diteruskan selepas berkahwin malah menjadi lebih teruk lagi. Sebaiknya, semasa bercinta inilah, perbaiki diri anda dan pasangan anda agar alam perkahwinan anda berdua nanti, akan lebih tenang diharungi.

Paling penting, jangan takut untuk putus cinta kerana putus cinta bukanlah bererti berakhirnya perjalanan hidup anda. Anda berhak memilih untuk keluar dari alam percintaan anda sekiranya percintaan anda memberikan kelukaan dan derita yang berpanjangan kepada anda. InsyaAllah, anda akan berjumpa dengan si dia yang akan dapat memberikan anda cinta yang membahagiakan.

Ingat… !! Jangan bertindak atas nama cinta semata sebaliknya segala keputusan perlu diambil dengan mengadunkan emosi cinta dengan fikiran yang rasional. Sekiranya adunan ini sebati, insyaAllah, kebahagiaan akan anda perolehi.

****Siaran Disember 2005

***Mulai 7 September 2011, kunjungi Pejabat Perundingan Keluarga & Guaman Syarie beralamat di Aras 1, Blok C, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya; untuk khidmat konsultansi bersemuka. Hubungi 03-79676117 untuk temujanji terlebih dahulu.

***Bagi mereka yang tidak dapat bersemuka, boleh gunakan temujanji melalui telefon atau chat YM. Hubungi 013-2545965 atau layari http://bersamasuzana.blogspot.com untuk maklumat lanjut.

Tiada ulasan: