09 Ogos 2008

Wanita bukan insan yang lemah

Melihatkan kepada tajuk perbincangan kali ini, mungkin ada di kalangan pembaca lelaki yang berkata; dia dah mula sokong kaum sendiri dah!! Tak mengapa, saya tak kisah malah saya akui memang saya menyokong penuh bahawa wanita bukan insan yang lemah. Saya terpanggil untuk membincangkan topik ini apabila seorang rakan meluahkan rasa penatnya dengan kerja-kerja pejabat. Tak cukup dengan kerja pejabat yang sentiasa perlu disiapkan segera, balik rumah perlu pulak mengadap kerja-kerja rumah dan kerenah anak-anak yang pelbagai. Katanya lagi, kalau tak punya daya ketahanan mental yang kuat, memang boleh jadi gila. Saya akui kata-katanya itu. Saya sendiri merasa apa yang dirasakannya. Walaupun suami saya rajin menolong tetapi ada tikanya beliau akan memberikan alasan, penat!! Pernah terlepas dari mulut saya, ye lah!! Abang jer yang penat! Ana ni kuat! Siang bertungkus lumus di pejabat, balik rumah bertungkus lumus dengan kerja rumah pulak! Tak penat pun!! Sedar dengan sindiran saya, suami saya pasti tersenyum.

Saya yakin, bukan saya atau rakan saya sahaja tetapi hampir semua isteri yang bekerja merasai kepenatan ini. Yang ada pembantu rumah tu, mungkin kurang terasa tetapi ada juga isteri yang punya pembantu rumah tetapi lebih suka buat kerja rumah sendiri jika telah ada di rumah. Walau penat, lebih senang melakukan kerja-kerja rumah sendiri. Walau terasa hilang kudrat tetapi segala keperluan anak-anak dan suami akan tetap diutamakan. Kenapa? Kerana kasih dan sayang. Kerana ingin memberikan yang terbaik untuk anak-anak dan suami. Namun, berapa ramai suami yang menghargai segala jerih payah si isteri? Berapa ramai suami yang sedar betapa tingginya nilai pengorbanan si isteri?

Bukan hanya isteri berstatus dwi kerjaya tetapi juga isteri yang memegang jawatan penuh sebagai suri rumah tangga. Kepenatan mereka juga hampir setara dengan wanita dwi kerjaya. Bangun di awal pagi, selepas mengadap Allah Yang Maha Esa, sibuk pula menyediakan sarapan pagi. Selepas suami keluar ke tempat kerja, dah mula sibuk mengemas rumah, mencuci, walau ada bantuan mesin baju tapi perlu jugak inisiatif diri, bukannya baju-baju tu boleh kering dan berlipat sendiri. Kalau ada anak yang dah sekolah, sibuk pula menyiapkan hidangan tengahari untuk anak-anak menjamah bila pulang dari sekolah nanti. Kalau ada anak-anak kecil, mana nak layan kerenah yang pelbagai lagi, mana nak selesaikan kerja-kerja rumah lagi, mana nak memasak lagi... pernah saya dengar luahan hati seorang lelaki yang bercuti dan menyaksikan sendiri kesibukan si isteri: kalaulah saya di tempat isteri saya, memang saya dah jatuh pengsan. Pergerakannya sehari, seperti berlari keliling padang lebih dari 10 kali. Itu suami yang betul-betul memerhati pergerakan isteri, bukan sekadar memerhati tetapi merasai susah payah isteri. Yang memilukan, berapa keratkah suami yang bersikap sedemikian?

Itu satu bukti bahawa wanita bukan insan yang lemah. Bukti lain, perhatikan kaum wanita yang ditakdirkan mempunyai jodoh yang singkat dengan suami mereka, samada bercerai hidup ataupun bercerai mati. Wanita-wanita yang menjadi ibu tunggal ini berhempas pulas membesarkan anak-anak. Kalau yang ada pekerjaan sejak awal tu, mungkin terasa tak terlalu berat. Kalau bercerai hidup lak, suami masih wajib menjalankan tanggungjawab memberikan nafkah untuk anak-anak. Cuma, berapa kerat jer yang betul-betul memainkan peranan ini? Kebanyakannya, mahkamah dah keluarkan perintah pun, masih pandai sembunyikan diri. Kalau bercerai mati tu, mungkin ada yang kata… tak kuat cam mana, dah tak der saper dah nak tanggung keluarga.

Sebenarnya, di dalam Islam, sekiranya seorang bapa meninggal dunia atau hilang atau tidak berkemampuan dalam erti kata tidak berdaya menurut syarak, tugas menanggung perbelanjaan keluarga jatuh kepada waris lelaki bapa iaitu suami yang tidak berdaya itu samada bapanya iaitu datuk kepada anak-anak lelaki tidak berdaya itu ataupun saudara-saudara lelakinya yang lain.

Malangnya, jika berlaku perceraian hidup pun, susah sangat si suami apatah lagi keluarga suami nak menonjolkan batang hidung. Inikan pula kalau bercerai mati. Segalanya dibebankan kepada wanita yang kini memegang status ibu tunggal. Daripada suri rumah sepenuh masa, terpaksa memikul tugas mencari nafkah keluarga. Walau apa pun yang berlaku, mulut anak-anak perlu disuap. Minda anak-anak perlu diisi dengan ilmu yang berguna. Belum campur dengan segala tekanan daripada masyarakat sekeliling. Ibu tunggal dianggap saingan paling hebat di dalam rumahtangga, bimbang si ibu tunggal merampas suami mereka. Dengan segala kepayahan dan kesusahan ini, wanita-wanita ini tetap tabah, kuat dan gagah menempuh cabaran hidup.

Biarlah apa orang nak kata. Biarlah apa orang nak sangka. Allah ada dan Dia yang Maha Mengetahui segalanya. Sejarah membuktikan wanita-wanita cekal ini berjaya di dalam misi mereka membesarkan dan mendidik anak-anak hingga berjaya.

Lantaran itulah, memang pendapat yang mengatakan wanita insan yang lemah patut disanggah dan sekali lagi saya bertegas… wanita bukan insan yang lemah.

****Siaran Oktober 2005

Tiada ulasan: