01 Ogos 2008

Pikat pasangan tugas sepanjang masa

Seorang suami mengadu, selama hampir 5 tahun perkahwinan, dia akan lebih senang membawa isterinya keluar berjalan-jalan bersama anak-anak kerana jika di luar rumah, isterinya adalah ratu yang paling cantik… kalau di rumah pulak, seperti orang gila yang waras sahaja. Yang peliknya, luah si suami… sepanjang tempoh perkenalan dan percintaan selama lebih 4 tahun, dia mengenali isterinya itu sebagai seorang yang cantik dan kemas. Penampilan si isteri berubah setelah melahirkan anak yang pertama. Kalau di rumah, isterinya jarang bersolek hatta susah sekali nak berbedak atau bersikat rambut. Kalau nak keluar, mak aiii… risau pulak kalau isterinya dikebas orang.

Hmmm… saya percaya, bukan seorang suami sahaja yang menghadapi situasi seperti kes tadi. Ramai suami di luar sana yang menghadapi kemelut yang sama. Malah, ada juga para isteri yang menghadapi dilema ini… tika di luar rumah, suami aku lah hero nombor satu, kalau di rumah pulak, susah nak percaya, inikah suamiku? Alahaiii… nak kata silap orang, memang sah dialah wanita atau lelaki yang kucintai dan kesenangi penampilan dirinya dulu hingga kuterima dirinya menjadi pasangan hidupku. Kenapa bila dah kawin, lain pulak jadinya? Kenapa ya? Jawapannya mudah… kerana isteri atau suami tersebut tersalah niat ketika menampilkan dirinya di hadapan pasangan. Sebelum dapat, mestilah tampilkan diri dalam keadaan yang paling sempurna, barulah dapat memikat hati si dia. Bila dah dapat… ok lah tu, tampil camana pun, dia dah jadi milik aku. Haaaa…. Ingat lagi topik saya, wajarkah berubah bila dah dapat? Ada kaitan lah dengan topik kali ini.

Sebenarnya, ramai di kalangan kita yang berpendirian, aku mesti tampil menawan di hadapan lelaki atau wanita yang ingin kutakluki hatinya. Bila dah dapat, tak per dah ler. Pendirian sebegini perlu dan wajib ditukar. Seperti yang pernah saya katakan… bermulanya cinta daripada tiada dan daripada ada, boleh menjadi tiada semula. Maka kita perlu berwaspada dan berjaga setiap masa agar cinta yang ada akan kekal bersama kita. Dalam erti kata lainnya, memikat pasangan tak kira suami atau isteri, adalah tugas dan tanggungjawab setiap individu pada setiap masa…. setiap saat, setiap tempat dan pada setiap keadaan. Memang tidak dapat dinafikan, dalam pergerakan arus masa, kulit yang licin akan berkerepot, badan yang ramping akan menjadi besar… tambahan pula bagi wanita yang mengandung kemudian melahirkan zuriat penyambung keturunan suaminya. Namun, semua ini bukan alasan untuk para isteri mengabaikan tanggungjawab memikat hati suami.

Biarlah kulit berkerepot… dah namanya kita ni manusia, memang tak dapat lari dari proses yang telah ditetapkan olehNya Yang Maha Kuasa. Tetapi, janganlah pulak bila kulit dah berkedut, kebersihan diri dah tak dipeduli, penampilan dah tak kemas lagi... lagipun, pada pandangan saya, cantik bukan pada kelicinan rupa atau keayuan wajah dan paras… cantik adalah sesuatu yang sukar didefinisikan tetapi memberikan satu pengertian… sedap mata memandang. Sama jugak, walau bentuk badan dah mengembang sikit dan tak berdaya nak mengembalikan ke bentuk asal, jagalah penampilan, rambut tu bersikat kemas, kalau dibiarkan mengerbang, takut lak suami mati terkejut kerana disangkanya jembalang… dah tak pasal-pasal jadi janda senang. Kalau suami bising nakkan bentuk tubuh yang asal, cakap pada suami… jangan suruh jer… bagi perangsang dan sokongan…. moral dan kewangan. Tapi kalau ada isteri yang memang bersaiz besar sebelum kahwin tiba-tiba suami suruh turunkan berat badan dan proses penurunan itu sesuatu yang agak mustahil, suami cam ni memang nak kena belantan. Kalau dah nak isteri bersaiz kecil, apasal yang kau cari isteri bersaiz besar? Memang cari pasal la tu.

Lantaran, setiap isteri, tak kira lah yang baru jer memegang status amat berharga ini atau pun dah lama, perlu pastikan penampilan kita di hadapan suami adalah yang terbaik. Kalau kita dah pastikan semua ini tetapi suami masih nak cari jalan untuk tubuhkan cawangan, kita dah ada alasan untuk menentang. Bukan isteri sahaja, para suami juga perlu pastikan penampilan diri di hadapan isteri adalah yang terbaik. Kalau suami nak tengok isteri dalam keadaan yang menarik, sama jugak ler dengan para isteri. Kadang-kadang, ada jenis suami yang becok marahkan isteri yang tampil sederhana tetapi dia dengan bersahaja tampil lebih teruk daripada isteri.

Tampil menarik tidak semestinya perlukan pakaian mewah atau berjenama. Memang ada jenis yang suka menggayakan pakaian yang mahal-mahal, terpulanglah kepada kemampuan masing-masing. Tampil menarik yang saya maksudkan ialah bersih dan kemas, sedap mata pasangan anda memandang. Mata orang lain tak penting sebab diri anda adalah milik pasangan anda. Saya menyokong amalan sesetengah pasangan, jika memilih pakaian untuk isteri maka pendapat dan pandangan suami akan diambil kira, begitu jugalah sebaliknya jika memilih pakaian untuk suami, pendapat isteri pula diambil kira. Amalan sebegini akan mengekalkan suasana harmoni di dalam rumah tangga.

Tapi, kena ler beringat-ingat… bila pasangan dah tampil anggun dan menawan setiap masa, jangan lah pula cemburu buta. Saya akan bincangkan topik berkaitan cemburu ini dalam perbincangan yang akan datang, insyaAllah.

****Siaran September 2005

Tiada ulasan: