30 Mei 2008

Berikan peluang kedua

Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa saya ni? Sebelum ni beriya-iya benar mempertahankan agar kaum wanita berundur daripada perkahwinan yang gagal menepati matlamat. Tetiba, kali ni, saya memulakan topik minggu ini dengan sesuatu yang begitu kontra iaitu berikan peluang kedua kepada pasangan anda.

Jangan cepat melatah, apa yang saya utarakan bukan mengikut emosi dan saya mengharapkan agar peluang yang diberikan kepada saya untuk muncul di dalam majalah kebanggaan ramai ini sebagai satu medan untuk saya berkongsi ilmu yang ada dengan semua, tak kira perempuan atau lelaki, tak kira suami atau isteri. Semoga artikel-artikel saya dapat memberikan panduan dan motivasi kepada semua termasuk diri saya sendiri.

Sebelum saya menghuraikan dengan lebih panjang mengenai topik kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman seorang klien saya yang diuji dengan berita tragis, suaminya ingin berkahwin lagi. Memang sesuatu yang menyedihkan. Bayangkan jika saudariku berada di tempat kawan kita tadi. Nyata, makan tidak berselera, malam tak dapat lelapkan mata. Begitulah kawan kita ini. Yang sentiasa bermain di fikirannya ialah apakah lagi yang tidak aku lakukan untuk suami?

Hampir tiga bulan berperang dengan perasaan sendiri, setelah berbagai usaha beliau cuba, akhirnya kami ditakdirkan bersemuka. Hasil perbincangan, saya cadangkan beliau memberi kata dua kepada suami sebabnya beliau memang tak dapat terima cadangan suami kerana bagi beliau, belum kahwin pun suaminya dah mula berubah perangai…bagaimana kalau dah terpaksa berkongsi segalanya nanti?

Syukur… jodoh mereka masih ada kerana sehari selepas perbincangan, beliau menghubungi saya memberitahu bahawa suaminya memilih beliau dan anak-anak. Malah, sewaktu pertemuan bersemuka antara saya, beliau dan suaminya baru-baru ini, suaminya nyata bersungguh-sungguh mengharapkan agar beliau diberikan peluang sekali lagi. Si isteri meminta masa untuk memberikan keputusan. Kini, segala-galanya bergantung kepada kawan kita tadi.

Memang sukar membuat keputusan setelah hati sakit dilukai dan segala janji dikhianati. Namun, tidak rugi memberikan peluang sekali lagi. Setiap daripada kita melakukan kesilapan, sama ada suami atau isteri, masing-masing punyai kesalahan tersendiri. Bersyukurlah kerana pasangan kita menyedari kesilapan dan salah lakunya selama ini. Malah, panjatkan juga kesyukuran kerana kita masih menjadi pilihan suami walaupun hakikatnya kita mempunyai pesaing yang telah menggugat kedudukan dan ketenangan diri.

Tidak salah memberi peluang kedua, apatah lagi dalam keadaan pasangan kita belum betul-betul tersesat dan masih boleh mendengar rayuan dan kata hati kita. Di dalam Islam sendiri, ada konsep peluang kedua dan seterusnya selagi mahu dan berdaya. Perhatikan konsep perkahwinan dan perceraian di dalam Islam dan undang-undang kekeluargaan Islam kita.

Di dalam Islam, selepas perceraian dengan talak raj’ie iaitu sama ada talak satu atau talak dua, Islam menetapkan isteri perlu menjalani tempoh eddah yang biasanya adalah tempoh tiga bulan. Kenapakah perlu ada tempoh sebegini? Ya…supaya masing-masing dapat berfikir semula tentang keputusan perceraian yang telah dibuat, menunjukkan bahawa ianya sebagai peluang kedua untuk kedua-dua pihak bersama semula.

Sekiranya masih ada keserasian, pasangan suami isteri yang bercerai boleh rujuk semula di dalam tempoh eddah tersebut. Malah, sekiranya tempoh eddah telah tamat, pasangan suami isteri tadi boleh menikah semula dengan akad yang baru. Inilah peluang yang Islam berikan demi kesejahteraan rumah tangga agar matlamat kewujudan sesebuah intitusi keluarga dapat direalisasikan.

Namun begitu, tidak semua perceraian di dalam Islam itu memberikan ruang untuk pasangan suami isteri bersama semula. Sebagai contoh, sekiranya perceraian dengan talak bain kubra iaitu talak tiga, cerai dengan sebab li’an* atau ila’**, maka pasangan suami isteri yang bercerai tidak mungkin akan dapat bersama semula.

Sesungguhnya Allah itu Maha Adil…memang sesuai apabila Islam meletakkan tiada lagi peluang kedua kepada suami isteri yang bercerai dengan bain kubra ini kerana bain kubra adalah talak yang amat patut dijauhi dan hanya lelaki yang pendek akal dan tidak mengerti konsep perkahwinan dan intitusi kekeluargaan sahaja yang akan terlibat di dalam perkara sebegini.

Lantaran, selagi ada ruang kemaafan, berikanlah peluang kerana kemaafan adalah dendam yang terindah.

*suami menuduh isteri melakukan curang walau sekadar mempertikaikan, betul ker ini anak kita berdua? Kemudian kedua-dua suami dan isteri bersumpah mempertahankan pendirian masing-masing, suami tetap mengatakan isteri curang dan si isteri menafikan. Apabila masing-masing telah bersumpah dengan nama Allah maka berlakulah li’an.

**suami bersumpah untuk tidak bersama dengan isteri dalam erti hubungan suami isteri selama tempoh 40 hari dan suami melaksanakan sumpah tersebut.

****Siaran Disember 2004

Tiada ulasan: