08 Mei 2008

Konflik Berterusan siri 4

DEMI ANAK-ANAK

Anak-anak adalah permata hati, cahaya yang menerangi kehidupan di dalam sebuah perkahwinan. Setiap pasangan yang berkahwin mengharapkan kehadiran anak-anak bagi memeriahkan alam rumahtangga.

Kehadiran anak juga adalah sebagai pengikat kasih, penambat sayang malah sebagai penyemarak cinta antara suami dan isteri. Namun, ada juga kehidupan rumahtangga yang goyah dan rebah dek kehadiran si kecil kerana suami masih belum bersedia menjadi seorang bapa, walaupun ianya satu kes antara seribu.

Bagi seorang wanita, anak-anak juga adalah sebagai senjata untuk menambat hati suami. Malah, secara semulajadi, sewajarnya seorang suami akan lebih menghargai si isteri kerana telah menggadai jiwa melahirkan zuriat untuknya.

Tetapi, takdir penentu segala, walau anak sejumlah satu pasukan bola sepak, rumahtangga masih tetap tidak dapat lari daripada ujian. Walau isteri telah berulang kali menyabung nyawa untuk memberikan hadiah paling istimewa kepada suami, ada ketikanya suami seolah melupakan segalanya terutama apabila di hati sudah ada yang lebih istimewa.

Isteri telah sedia memahami namun memaksa diri untuk bertahan kerana anak-anak. Tidak sanggup untuk membesarkan anak seorang diri. Tidak sanggup melihat anak tidak berbapa. Tidak sanggup melihat anak menjalani kehidupan yang tidak sama dengan anak orang lain.

Persoalannya, kenapa perlu timbul soal membesarkan anak seorang diri? Di dalam Islam malah hukum perkahwinan ugama lain juga, apabila terputus satu ikatan perkahwinan, yang berpisah hanyalah suami dan isteri. Anak-anak tetap mempunyai hubungan dan pertalian yang kukuh dengan si ibu dan si bapa. Sebab itulah, sekiranya selepas perkahwinan dibubarkan, akan ada satu pihak yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga anak-anak tersebut. Namun, satu pihak lagi akan tetap dipertanggungjawabkan untuk sama-sama menjaga kebajikan anak-anak.

Sebagai contoh, hak jagaan anak-anak diberikan kepada si isteri tetapi si suami sebagai bapa kepada anak-anak, adalah bertanggungjawab untuk memberikan nafkah kepada anak-anak merangkumi segala keperluan hinggalah anak-anak mampu berdikari. Bukan sekadar memberikan belanja tetapi turut mengambil tahu perkembangan anak-anak. Lantaran itulah, si bapa diberikan hak lawatan, bukan sekadar melawat atau mejenguk tetapi untuk mencurahkan perhatian dan kasih sayang.

Jelas sekali, alasan bersendirian membesarkan anak-anak atau anak-anak membesar tanpa kehadiran bapa di sisi tidak akan berlaku KECUALI sikap si ibu atau si bapa sendiri yang mewujudkan fenomena sedemikian.

Satu perkara yang perlu diberikan perhatian ialah perkembangan minda dan jiwa anak-anak dipengaruhi oleh situasi sekeliling. Menurut kajian, lelaki yang bersikap memukul atau mendera isteri, hampir 90% membesar di dalam suasana keluarga yang bapanya bersikap sedemikian. Di dalam satu kes, klien saya sering dipukul oleh suami dan perbuatan ini dilihat oleh si anak yang berusia 3 tahun. Si anak bertindak pula memukul si adik yang berusia 2 tahun. Apabila ditanyakan kenapa abang memukul adik? Lancar dia menjawab, ayah selalu pukul mama tak per pun…

Lantas, fikirkanlah… mahukah kita mempertahankan kasih tanpa balasan dan membiarkan anak-anak melihat kepincangan yang berlaku di dalam rumahtangga ibu bapanya, seterusnya meneladani segalanya untuk dipraktikkan di belakang hari sedangkan kita tahu, kisah kita sewajarnya disempadani. Ingatlah… anak-anak itu bersih jiwanya, kitalah yang bertanggungjawab mencorakkannya.

***Siaran September 2004

Tiada ulasan: