22 Mei 2008

Mahu seribu daya

Hari minggu baru ni, saya bersama suami membawa anak-anak keluar makan angin. Walaupun anak-anak masih kecil sangat dan kawasan dituju bukanlah sebuah peranginan istimewa, sekadar taman kecil, rasanya amat memadai kerana saya dan suami dapat meluangkan masa bersama serta bersama dengan anak-anak.

Di dalam perjalanan pulang, kami melalui satu kawasan tempat cuci kereta dan suami menyatakan hasrat untuk mencuci kereta kerana kereta kami pun, dah hampir bercatkan lumpur. Semasa menunggu kereta siap dicuci, saya terpandang kelibat seseorang yang rasanya saya kenal. Saya tunjukkan pada suami, suami mengangguk-angguk tanda bersetuju dengan telahan saya. Suami menghampiri lelaki tersebut. Nyata betul tekaan kami, memang kami kenal lelaki tersebut. Lama juga suami berborak dengan lelaki itu dan tika kereta selesai dicuci, barulah mereka bersalaman.

Apa yang ingin saya ceritakan di sini ialah mengenai lelaki yang saya dan suami temui di tempat cuci kereta tersebut. Lelaki itu ialah suami kepada kawan saya semasa sama-sama belajar di universiti dulu. Dia bekerja sebagai salah seorang kakitangan kerajaan dan kawan saya pula bekerja di sebuah syarikat swasta. Apa yang suami kawan saya buat di tempat cuci kereta tu? Bukan mencuci kereta tetapi bekerja mencuci kereta di situ secara sambilan.

Menurut suami saya, seperti yang diceritakan kepadanya oleh suami kawan saya itu, suami kawan saya itu terpaksa bekerja sambilan disebabkan gaji bersihnya sebulan tinggal lebih kurang RM150 sahaja, walau gaji pokoknya 4 angka, setelah ditolak duit rumah, duit kereta dan lain-lain potongan. Walaupun isterinya bekerja dan juga mempunyai pendapatan 4 angka tetapi dia tidak mahu berharap sepenuhnya kepada gaji isterinya selagi dia masih mampu berusaha mencari nafkah untuk isteri dan anak-anak.

Saya berasa cukup kagum dengan suami kawan saya itu. Memang bertuah kawan saya mempunyai suami yang amat bertanggungjawab. Dalam kekaguman itu, saya terkenangkan seorang kawan, juga sama-sama belajar di universiti tetapi di dalam kursus yang berlainan.

Setelah hampir 3 tahun perkahwinan, dia menghubungi saya memohon bantuan. Katanya dia nekad untuk berpisah dengan suaminya kerana suami gagal menunaikan tanggungjawab memberikan nafkah kepada dirinya dan anak. Segala keperluan rumahtangga, kawan saya yang tanggung. Suaminya terlalu memilih kerja malah suka bertukar-tukar kerja dan masih tidak mempunyai pekerjaan dan pendapatan tetap hingga kini. Dua orang sahabat dengan dua situasi yang berbeza, cukup memberikan pengajaran kepada kita semua.

Kenapa? Seperti pepatah Melayu mengatakan, mahu seribu daya, tak mahu seribu dalih. Seperti suami kawan saya yang pertama, sanggup bekerja sambilan di hujung minggu untuk menambahkan pendapatan keluarga. Nyata sekali sikapnya sebagai seorang suami yang bertanggungjawab malah menyedari kewajipannya sebagai seorang bapa.

Jarang sekali kita berpeluang untuk berjumpa dengan lelaki sebegini. Kebanyakan lelaki hanya bergantung harap kepada pendapatan daripada kerja tetapnya apatah lagi kakitangan kerajaan dan kalau tak cukup, gunakan saja pendapatan isteri. Sebab, mereka dah bekerja dan dah ada pendapatan, kira dah menepati tanggungjawab le tu. Apa guna isteri bekerja kalau tak dapat membantu suami.

Kepada lelaki di luar sana yang bersikap sama seperti suami kawan saya yang pertama tadi, setinggi-tinggi tahniah saya ucapkan, andalah suami mithali, tunggu penghargaan untuk anda di akhirat nanti. Kepada lelaki-lelaki yang bersikap seperti suami kawan saya yang kedua, berubahlah dan sedarlah, isteri dan anak-anak adalah amanah untuk anda. Jaga mereka agar mereka gembira, belai mereka agar mereka bahagia dan jangan harapkan hasil titik peluh mereka untuk menyara keluarga kerana di akhirat nanti, anda perlu menjawab di hadapanNya, kenapa anda gagal menjalankan tanggungjawab anda?

****Siaran November 2004

Tiada ulasan: