16 Mei 2008

Sebagai isteri kita kena mulakan

Alhamdulillah, setelah hampir seminggu anak kedua saya terpaksa menjalani rawatan di wad, anak saya dibenarkan pulang. Seminggu bercuti, menjalani kehidupan di hospital, menghadapi berbagai kerenah manusia, saya ingin berkongsi dua kisah menarik bersama rakan pembaca semua.

Kisah pertama, berkaitan penglibatan suami di dalam urusan kesihatan anak, maksud saya, tentang penjagaan dan rawatan terutamanya di rumah.

Malam kedua di wad, ada seorang kanak-kanak dimasukkan ke bilik yang sama dengan bilik anak saya. Memang perkara biasa tetapi yang menarik hati saya ialah, sepanjang malam tersebut, si bapa merayau-rayau di luar bilik wad berkenaan, memerhatikan katil si anak yang terletak berhampiran pintu bilik, walaupun isterinya telah ada bersama dengan si anak.

Rupanya , bukan saya seorang saja yang perasan dengan tindakan si bapa malahan seorang ibu lain yang berada di dalam bilik yang sama, meluahkan kekagumannya pada keesokan harinya. Beliau rasa kagum dengan tindakan si bapa sedangkan suami beliau, memang susah untuk bertindak sedemikian. Kalau anaknya sakit, hanya beliau seorang lah yang berjaga malam menjaga si anak.

Saya tersenyum sendiri. Dalam hati turut rasa bangga sebab suami saya tergolong di dalam kumpulan si bapa yang bertanggungjawab tadi. Namun, tidak pada mulanya. Sebab itulah saya katakan, sebagai isteri, kita yang kena mulakan.

Pada awal dahulu, ketika anak sulung masih kecil, sekiranya anak saya bangun di tengah-tengah malam samada kembung perut atau demam atau meragam tak boleh tidur, suami saya memang buat tak tau jer. Tapi, saya berkeras, saya kejutkan suami untuk turut berjaga bersama saya. Alasan saya, anak itu bukan anak saya seorang tetapi anak kami berdua. Kalau difikirkan esok suami perlu bekerja, kita juga bekerja. Alhamdulillah, bermula dari teguran itu, suami saya dah tak kisah berjaga malam malah sekarang ini, kalau si kakak inginkan susu di tengah malam, suami saya yang bangun buatkan susu dan saya hanya bangun kalau si adik inginkan susu. Begitu juga dengan menukar diapers, saya tak ada masalah kerana suami saya sanggup berkongsi tugas.

Sebenarnya, kaum suami ini bukannya memilih sangat ataupun malas sangat di dalam bab penjagaan anak-anak ni. Pokoknya, kita sebagai isteri yang kena suarakan apa yang kita ingini. Kalau kita berkeras melakukan segalanya seorang diri sejak awal lagi dan apabila tiba satu peringkat dan ketika baru kita nak mintak pertolongan suami, itu yang timbul masalah.

Sama juga dengan urusan rumahtangga. Saya teringat kisah seorang teman semasa sama-sama berkursus satu ketika dulu. Kata teman saya itu, suaminya menyerahkan semua urusan rumahtangga dan anak-anak kepada beliau malahan apabila balik dari bekerja, stoking yang dipakai oleh suaminya, si isteri yang terpaksa ambil dan letakkan di dalam kasut kemudian letakkan di atas rak kasut. Suaminya juga hanya akan minum air dari cawan yang dihulur oleh isteri kepadanya.

Sememangnya isteri yang melakukan semua perkara sebegini adalah tergolong di dalam kumpulan isteri solehah, isteri mithali. Tetapi, untuk tergolong di dalam kumpulan tersebut, si isteri tak boleh mengeluh malah perlu redha dan melakukannya dengan senang hati. Berapa ramaikah yang dapat berbuat begitu?

Lantaran itu, wahai kaum isteri sekelian, jangan terlalu manjakan suami dan kepada gadis-gadis yang sedang asyik bercinta, jangan terlalu mudah mengikut segala kehendak pasangan anda sekarang. Selalulah pastikan kehendak kita yang dituruti supaya kita senang di kemudian hari.

Bukan saya menyarankan sikap ‘queen control’ tetapi jika kita biasakan pasangan kita terlalu mudah menerima dan kita pula sering memberi, tabiat ini akan kekal hingga kita mendirikan rumahtangga nanti. Masalahnya di belakang hari, kita sendiri yang akan hadapi. Gunakan segala kekuasaan yang Allah berikan kepada kita sebagai wanita. Ingat… tangan wanita mampu menggoncang dunia… terpulang kepada kita untuk merealisasikannya.

****Siaran Oktober 2004

Tiada ulasan: