06 Mei 2008

Konflik Berterusan siri 1

BERTAHAN ATAU BERUNDUR?

Sepanjang bulan Jun ini, saya mengendalikan lima kes yang melibatkan fenomena di mana isteri tetap ingin mempertahankan rumahtangganya walaupun konflik rumahtangga telah melalui tempoh yang lama, masih berterusan malah semakin teruk. Apabila ditanyakan kepada wanita-wanita ini, kenapa masih ingin bertahan sedangkan mereka akui mereka sudah tidak tahan lagi dengan sikap dan kerenah si suami? Alasannya yang terlalu mudah tapi goyah, mereka tidak mahu mengaku kalah kepada orang ketiga.

Persoalannya, wajarkah seorang wanita yang juga seorang isteri dan seorang ibu menggadaikan kebahagiaan diri sendiri dan kebahagiaan orang yang menyayangi dirinya, semata-mata tidak mahu mengaku kalah? Semata-mata kerana ego yang terlalu tinggi? Berapa lama wanita ini akan bertahan? Kemenangan apakah yang ingin diperolehi?

Kes A, masalah rumahtangga bermula sejak awal perkahwinan. Si suami mempunyai wanita lain yang merupakan buah hatinya sebelum berkahwin. Selepas berkahwin pun, mereka masih berhubungan malah perhubungan ini mengganggu rumahtangga si A. A telah bertahan selama hampir 7 tahun dan mereka telah mempunyai tiga orang anak. Suami tetap tidak berubah malah menjadi makin teruk. Kewajipan terhadap isteri dan anak-anak diabaikan. Sejak awal perkahwinan hingga anak sulung berusia 5 tahun, segala perbelanjaan rumahtangga ditanggung oleh isteri.

Kes B, masalah rumahtangga bermula ketika B bersalin anak yang pertama. Ketika isteri di dalam tempoh berpantang di kampung, si suami menjalinkan hubungan dengan wanita lain malah suami telah pun mengakui pernah meniduri perempuan tersebut. Sekarang, si anak sudah pun berumur 3 tahun tetapi si suami masih menjalinkan hubungan dengan wanita tersebut. Kewajipan terhadap isteri dan anak diabaikan. Perbelanjaan rumahtangga si isteri yang tanggung malahan si isteri juga menanggung si suami termasuklah perbelanjaan si suami dengan teman wanitanya kerana si suami tidak mempunyai pendapatan tetap. Si isteri betul-betul tertekan tetapi enggan berundur kerana tidak mahu melepaskan suami ke tangan teman wanita si suami.

Pelik kan? Apa semua ni? Kenapa di dalam zaman yang serba maju dan canggih ini, masih ada wanita, yang berpendidikan pula tu, masih berpendirian sebegini? Tidak mahu berundur kerana tidak mahu mengaku kalah. Persoalannya, adakah dengan bertahan walau tidak rela dengan kepincangan yang berlaku di dalam rumahtangga, anda telah menang? Adakah dengan membiarkan hati anda remuk redam, air mata sering menitis bagai hujan lebat di tengahari, anda telah menang?

Wahai wanita, kita adalah insan istimewa yang Allah ciptakan, kehadiran kita di sisi seorang lelaki bukan untuk menanggung derita. Kehadiran kita di sisi seorang lelaki bukan untuk menjadi hamba. Kehadiran kita di sisi seorang lelaki adalah sebagai teman pengubat sepi, sebagai teman untuk dicintai.

Kenapa kita perlu menanggung derita hanya kerana ingin memenangi pertaruhan yang tidak menjanjikan sebarang hadiah istimewa? Realitinya, mengundurkan diri adalah satu kemenangan yang amat besar bagi wanita yang mengalami situasi seperti yang diceritakan di awal tadi. Malahan, sebagai seorang wanita Muslim, kita dilarang bersubahat dengan perlakuan suami yang melanggar hukum syarak ini. Ya, memang melanggar hukum syarak sebab suami mengabaikan kewajipan rumahtangga, satu dosa. Suami menjalinkan hubungan dengan wanita lain, satu dosa.

Fikirkanlah… berbaloikah kita bertahan, menderita, sakit hati, diri merana, terpaksa pula menanggung dosa yang tidak kita lakukan, sedangkan kemenangan yang konon kita inginkan, tidak pasti akan diperolehi atau tidak?

***Siaran September 2004

Tiada ulasan: