06 Mei 2008

Konflik Berterusan siri 2

KATAKAN TIDAK KEPADA JANDA

Janda? Nauzubillah…mintak dijauhkan Tuhan…simpang malaikat 44…baik le andartu dari janda…Inilah antara beberapa ayat yang lazim diucapkan oleh wanita kita apabila mendengar perkataan janda.

Malah, seorang klien saya pernah menceritakan, dia tak berani nak ucapkan perkataan cerai apatah lagi perkataan janda. Kata klien saya itu, kalau dia terjumpa artikel berkaitan masalah rumahtangga, perceraian atau kehidupan selepas bergelar janda, klien saya akan segera berpaling daripada bahan bacaan tersebut. Bila ditanya, kenapa? Katanya, dia tak mau ambil tahu semua tu, takut menimpa diri di belakang hari. Namun, takdir mengatasi segala, selepas setahun berumahtangga, akhirnya dia berjumpa saya untuk meminta nasihat dan pertolongan.

Bila difikirkan, kenapa agaknya semua ini terjadi? Memang tidak dapat dinafikan, setiap pasangan** yang dinikahkan mengharapkan akan bahagia hingga akhir hayat dan bukannya hingga ke anak cucu sahaja seperti kebiasaan kata-kata kita kepada pangantin baru, kalau ke anak cucu sahaja, nanti dah tua, berpisah pula…malah saya pernah kendalikan kes melibatkan lelaki berumur hampir 70 tahun, dah bertongkat pun, nak bercerai dengan isterinya yang berumur 68 tahun, alasannya, isterinya tak pandai nak layan kehendaknya. Kedua-duanya datang dengan ditemani anak-anak dan cucu…itu lah, kata-kata tu kan doa.

Allah dah janjikan, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik sementara perempuan yang jahat, untuk lelaki yang jahat. Sebab itulah, kebiasaannya kalau kita selidiki, rumahtangga akan ada masalah kalau salah seorang, tak kira samada suami atau isteri, melalaikan tanggungjawab. Melalaikan tanggungjawab bererti melakukan kesalahan, melakukan dosa. Melakukan dosa bererti seorang yang tidak baik. Bila perlaku percanggahan identiti sebegini, maka berlakulah kepincangan.

Setiap kepincangan perlu diperbetulkan kerana kita semua adalah insan. Insan yang memang terkenal sebagai makhluk yang tidak sempurna, lantas setiap daripada kita dijadikan ada pasangannya supaya sama-sama saling melengkapi. Tetapi, sekiranya hanya satu pihak sahaja yang sering menampal sedangkan satu pihak lagi asyik membuat lubang, sudah pasti kapal akan tetap hanyut dan tenggelam.

Kalau kita dah tahu kapal dah nak tenggelam, apakah kita masih ingin tinggal di dalam kapal tersebut? Inilah yang berlaku di dalam kebanyakan kes sekarang ni. Ramai wanita kita di luar sana masih berharap kapal akan dapat ditampal, akan dapat meneruskan pelayaran bersama walau halatuju nyata berbeza. Ramai wanita kita sanggup berpaut pada dinding kapal walau belum pasti selamat atau tidak. Alasannya, berundur meninggalkan kapal akan menyebabkan mereka dipandang serong oleh khalayak.

Kononnya mereka adalah isteri yang tidak pandai menjaga suami. Kononnya wanita tu ada yang tak kena sebab tu diceraikan oleh suami. Kononnya mereka ini akan cuba menambat hati suami orang lain. Kalau dah janda tu, janda le jugak… inilah antara pandangan masyarakat kepada wanita bergelar janda hinggakan ada yang sanggup mengambil keputusan untuk terus menderita di dalam rumahtangga asalkan tidak memegang status janda.

Wahai wanita, kita tidak boleh menutup mulut orang. Kalau buat baik pun, orang akan cakap kita nak menunjuk-nunjuk, buat jahat, apatah lagi. Lantaran itu, pedulikan kata-kata orang, biar le kita bergelar janda asalkan hidup kita bahagia. Biar le bergelar janda, kita tak pernah mintak makan dengan orang. Kalau kita bertahan tapi menderita, tiada keceriaan juga. Bila tiada keceriaan, kompang akan berbunyi juga walau entah apa-apa entah lagunya. Fikirkanlah, realistikkah kita menderita hanya untuk mengelakkan kata-kata orang yang memang nyata tak mungkin dapat dielakkan?

**(kecuali seorang, yang pernah saya temui, berhasrat untuk bercerai dengan suaminya sejurus selepas diakadnikahkan, saya akan ceritakan satu hari nanti)

*** Siaran September 2004

Tiada ulasan: