30 Mei 2008

Cinta dan bahagia milik semua

Seorang rakan sepejabat bertanyakan saya, bolehkah dipercayai ucapan cinta daripada seorang lelaki yang berperawakan menarik dan menjadi perhatian ramai gadis, kepada seorang gadis berwajah biasa, bertubuh besar malah jauh lebih besar berbanding si lelaki, jika digandingkan umpama jari kelingking dengan ibu jari.

Saya tergelak, ye lah…teringatkan kes saya sendiri, saya juga jauh lebih besar daripada suami dan Alhamdulillah, atas nama cinta suci dan murni, kami kini dikurniakan seorang putera dan seorang puteri.

Sebenarnya, tidak patut timbul sama ada boleh dipercayai atau tidak ungkapan cinta si lelaki kerana cinta itu sesuatu yang suci yang lahir dari jiwa yang murni. Malahan, kita boleh perhatikan sekeliling sekarang ini, memang banyak kes-kes pasangan yang kurang sepadan daripada segi fizikal, bukan sahaja kes lelaki kecil perempuan besar malah ada kes lelaki besar dan perempuan kecil molek tetapi hakikatnya hidup mereka bahagia.

Tidak semua pasangan perlu sepadan seperti pinang dibelah dua baru menjamin tercapainya bahagia. Malah, kebanyakan kes rumahtangga yang berlaku melibatkan pasangan yang dikatakan orang, sama cantik cama padan, bagai cincin dengan permata. Apa ertinya semua ini? Ya, ini menunjukkan bahawa paras rupa dan bentuk tubuh fizikal bukan aset yang menjamin kebahagiaan.

Malahan, setiap orang sama ada kecil atau besar, cantik atau tidak, masing-masing mempunyai hak untuk memiliki cinta dan hidup bahagia. Allah Maha Adil, setiap kejadianNya, ada hikmah yang tersembunyi. Begitu juga setiap ciptaanNya, mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Mungkin rupa seseorang itu tidak cantik atau mempunyai tubuh yang besar dan kurang menarik tetapi percayalah, orang sebegini mempunyai keistimewaan lain yang layak dan patut dipandang tinggi dan dihargai. Keistimewaan inilah yang mampu menambat hati seseorang untuk melayakkan dirinya dicintai.

Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian kepada mereka yang sedang mencari cinta sejati…jangan meletakkan paras rupa sebagai perkara utama di dalam menentukan pilihan hati. Rupa cantik atau bentuk badan menarik, takkan ke mana perginya. Kalau dah tua nanti, kerepot dan kendur juga. Kepandaian sains takkan mampu mengubah ketentuanNya.

Bagi mereka yang menerima lamaran cinta daripada pasangan yang anda rasa lebih menarik dan kurang sepadan dengan anda, anda boleh berhati-hati tetapi jangan sampai meragui keikhlasannya. Seseorang yang ikhlas menyintai anda akan mengambil berat tentang diri anda, sentiasa menghubungi anda malah akan berusaha untuk mendapatkan perhatian anda. Sekiranya ciri-ciri seperti ini ada di dalam diri orang yang melafazkan cintanya kepada anda, jangan terus menolak tetapi pertimbangkanlah dengan wajar. Jangan jadikan bentuk badan atau rupa fizikal anda untuk anda menolak keikhlasan cintanya. Ingatlah, anda juga punyai keistimewaan tersendiri.

Namun, sekiranya kata-kata cinta belum diluahkan dengan nyata, jangan anda mengharapkan sesuatu yang belum pasti. Anda boleh berdoa agar anda dicintai olehnya tetapi anda perlu pastikan anda tidak meletakkan impian dan harapan yang terlalu tinggi, bimbang memakan diri.

Bagi mereka yang sedang bercinta atau telah pun berkahwin dan pasangan anda bersaiz lebih besar daripada anda, cintailah kekasih anda kerana keistimewaan yang dimilikinya. Malah, ada sesetengah orang yang menganggap saiz pasangannya yang lebih besar itulah satu keistimewaan yang membuatkan hatinya tertarik.

Jangan sesekali cuba untuk mengarahkan agar pasangan anda mengubah bentuk fizikalnya kerana anda perlu ingat, anda perlu menerima pasangan anda seadanya. Sekiranya anda inginkan pasangan anda membuat perubahan, kenapa anda memilih pasangan anda yang memang anda tahu berfizikal sebegitu?

Lainlah kalau pasangan anda berubah setelah bersama anda tetapi jangan pulak perubahan ini dijadikan alasan untuk anda berpaling tadah mencari cinta yang baru. Jika anda benar-benar menyintai, cintailah dengan sepenuh hati dan terimalah segala kekurangannya, bukan sahaja kelebihannya.

****Siaran Disember 2004

Tiada ulasan: