21 Mei 2008

Isteri meleteri suami siri 2

Saya masih berminat untuk membincangkan isu yang sama dengan keluaran lepas, berkaitan isteri meleteri suami, kerana saya menerima berbagai maklum balas berkaitan isu ini.

Tiga perkara yang dilontarkan ialah mengenai hadis Rasulullah s.a.w yang menyatakan bahawa, seandainya dibenarkan menyembah kepada selain Allah, nescaya disuruh para isteri menyembah suami mereka. Hadis ini dikatakan sebagai menunjukkan betapa tingginya darjat dan kedudukan suami di mata isteri, sebagai seorang yang perlu dihormati walau dalam apa jua keadaan dan perasaan yang dialami oleh isteri.

Satu lagi ialah mengenai Rasulullah s.a.w menolak permintaan anakanda baginda, Sayyidatina Fatimah, mendapatkan seorang hamba tebusan sebagai pembantu rumah. Penolakan ini bererti Rasulullah s.a.w menginginkan anakanda baginda menguruskan segala urusan rumah tangga dengan sendirinya tanpa bantuan sesiapa. Penolakan ini juga bererti, sememangnya tugas menguruskan rumah tangga adalah tugas isteri, walau dalam apa jua keadaan.

Perkara ketiga ialah mengenai hadis Rasulullah s.a.w yang menceritakan pengalaman baginda ketika Israk, bagaimana baginda melihat ramai wanita telah digantung dengan lidah mereka sendiri dan air panas yang menggelegak dituang ke dalam mulut mereka. Wanita-wanita ini adalah para isteri yang bersikap tidak menghormati suami dan meleteri para suami mereka.

Saya ingin memberikan reaksi kepada ketiga-tiga maklum balas ini. Bukan menafikan tetapi ingin menjelaskan secara terperinci perkaitan ketiga-tiga alasan tadi dengan isu yang dibicarakan iaitu isteri meleteri suami ketika menguruskan rumah tangga terutamanya ketika balik daripada penat bekerja.

Saya mengakui bahawa suami adalah insan yang perlu ditaati dan dihormati oleh setiap isteri tetapi saya ingin menegaskan bahawa ketaatan kepada suami mempunyai pengecualian tertentu yang dianjurkan oleh Islam. Saya akan bincangkan pengecualian ini di dalam siri yang lain kerana kali ini, fokus saya ialah kepada perbincangan isteri meleteri suami.

Saya ingin membawakan satu kisah di zaman sahabat Rasulullah s.a.w iaitu di zaman Saidina Omar al-Khattab. Seorang lelaki telah berkunjung ke rumah Saidina Omar dengan tujuan untuk membuat aduan mengenai isterinya yang sering sahaja berleter. Baru sahaja lelaki tersebut menjejak di halaman rumah Saidina Omar, lelaki tersebut mendengar isteri Saidina Omar sedang meleteri Saidina Omar. Keadaan tersebut membantutkan hasrat lelaki tersebut. Ketika lelaki tersebut baru melangkahkan kaki mahu meninggalkan rumah Saidina Omar, Saidina Omar membuka pintu dan menyapa lelaki tersebut.

Setelah ditanyakan tujuan kedatangan beliau, lelaki tersebut pun menceritakan segalanya tetapi kata lelaki tersebut..aku rasa bagaimanakah dapat kau menyelesaikan masalah aku sedangkan kau juga menghadapi keadaan yang sama? Saidina Omar tersenyum sambil berkata…aku tak pernah rasa tindakan isteriku itu sebagai tidak menghormati aku ataupun berlaku biadap kepadaku. Aku rela dengan telatah isteriku kerana dia telah berbuat segalanya untuk aku, menyediakan makan minumku, pakaiku, melayani aku… biarkanlah dia meluahkan perasaannya dengan cara tersebut kerana aku tahu, dia tak memaksudkan setiap perkataannya itu…

Hayatilah kisah di atas, seorang sahabat dapat menerima kelemahan isterinya dengan hati terbuka, kenapa suami di akhir zaman ini tidak dapat bersikap sedemikian? Seperti yang ditegaskan oleh Saidina Omar, para isteri sememangnya tidak berniat untuk berlaku biadap kepada suami tetapi leteran itu sebagai cara untuk melepaskan apa yang isteri rasai. Sekiranya para suami membantu isteri, seperti yang saya tegaskan di dalam siri yang pertama dulu… percayalah, takkan ada lagi leteran atau bebelan kedengaran.

Kenapa malas membantu isteri sedangkan Rasulullah s.a.w sendiri melakukan sendiri beberapa kerja untuk keperluannya seperti menjahit pakaian. Rasulullah s.a.w juga bersabar mendengar keluhan isterinya malah Rasulullah s.a.w memberikan peluang kepada isteri-isteri baginda untuk berdebat dengan baginda dan sekiranya isteri-isteri baginda berkasar, baginda akan menerima dengan penuh pengertian dan kemaafan.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: Yang paling baik antara kamu ialah yang paling baik terhadap isteri-isterinya dan aku adalah yang paling baik antara kamu terhadap isteri-isteriku.

Sekiranya inginkan isteri sebaik Fatimah, jadikanlah diri kamu suami sebaik Ali, begitu juga jika inginkan suami semulia Ali, jadikanlah diri kamu isteri sehebat Fatimah.

****Siaran November 2004

Tiada ulasan: