16 Mei 2008

Kata-kata dan niat adalah doa

Ingat lagi artikel saya di dalam siri kedua? Kisah si isteri berniat untuk bercerai dengan si suami sejurus selepas diakadnikahkan. Juga kisah seorang suami berusia hampir 70 tahun ingin menceraikan si isteri yang berumur 68 tahun, setelah hidup bersama lebih 50 tahun dan telah mempunyai anak-anak dan cucu-cucu yang ramai, hanya dengan alasan si isteri tidak pandai melayan kehendaknya.

Kedua-dua fenomena ini saya ungkitkan kembali kerana ianya mempunyai satu sebab dan alasan yang sama, iaitu kata-kata dan niat. Kedua-duanya adalah doa yang memungkinkan wujudnya satu realiti mengenai apa yang dihajati walau secara tidak disedari.

Kisah pertama, satu kisah nyata, Kak Ani (bukan nama sebenar) berjumpa dengan saya selepas hampir 17 tahun perkahwinannya, setelah dikurniakan 3 orang cahayamata, semuanya gadis-gadis jelita berusia antara 13 hingga 16 tahun. Kata Kak Ani, sejak selepas diakadnikahkan, dia berhasrat untuk bercerai dengan suaminya satu hari nanti. Tiada alasan cuma Kak Ani tidak bersedia mengahwini suaminya, pilihan keluarga dan sebagai anak, Kak Ani terpaksa menerima.

Sejak bergelar isteri, Kak Ani menjalankan segala kewajipan yang patut dilakukan oleh seorang isteri, daripada keperluan zahir hingga keperluan batin walau menurut Kak Ani, dia pernah membayangkan orang lain ketika bersama suaminya… Na’uzubillah…

Sejak lebih dua tahun bergelar isteri juga, setelah dikurniakan seorang cahayamata, Kak Ani mendoakan agar suaminya dilanggar lori setiap kali suaminya keluar dari rumah. Sebabnya, sikap suaminya sendiri. Tidak menunaikan kewajipan sebagai seorang suami seperti yang sepatutnya. Suaminya mampu, berpendapatan kategori berada tetapi silap berbelanja. Saban hari, menghabiskan masa dan duit dengan kawan-kawan persis orang bujang. Keperluan rumahtangga diletakkan sepenuhnya ke bahu isteri yang sanggup mengambil upah mencuci baju untuk sesuap nasi. Makan pakai dan sakit anak isteri tidak dipeduli.

Kak Ani pernah bercerai sekali dengan suami tetapi setelah kehilangan Kak Ani, si suami berubah sikap 100%, bak taubat nasuha, tak kan ulangi perkara lama. Setelah hampir 2 tahun menjanda, Kak Ani sanggup memberi peluang kedua kepada suami. Namun, selepas seminggu sahaja, segala perubahannya sebelum ini bagaikan mimpi semata. Sebab itulah, kali ini, Kak Ani nekad untuk bercerai. Tetapi, suami enggan menceraikan dan menurut peruntukan seksyen 47, Undang-undang keluarga Islam Wilayah Persekutuan, sekiranya satu pihak enggan untuk bercerai maka kes akan dirujuk ke unit kaunseling semula. Menunggu 6 bulan untuk masing-masing berfikir semula.

Sepanjang tempoh menunggi inilah, saya nasihatkan pada Kak Ani, berdoalah… kebetulan tika itu bulan Ramadan, mohonlah agar Allah ubah sikap suami Akak supaya menjadi suami yang bertanggungjawab dan berdoalah juga agar Allah ubah pendirian Akak agar menyayangi suami dan keluarga dan bersedia untuk sama-sama mengharungi hidup berumahtangga.

Allah Maha Kuasa, 3 bulan selepas itu, Kak Ani telefon saya meminta agar kesnya ditarik balik sebab hari ini, pertama kali di dalam tempoh perkahwinan, dia rasa sayang sangat pada suaminya dan ketika menghantar suaminya pergi kerja, dia berdoa agar Allah selamatkan perjalanan suaminya, walau suami baru berubah sikit.

Inilah keperluan dan kepentingan doa… Allah sendiri berfirman, “Mohonlah padaKu nescaya Aku tunaikan..” Sama juga doa kita kepada pengantin baru, tinggalkan ungkapan lama, sebutkanlah, “Semoga bahagia hingga ke akhir hayat”, InsyaAllah, takkan ada lagi kisah ibu tua diceraikan suami kerana di usia emas inilah, masing-masing akan lebih memerlukan.

****Siaran Oktober 2004

Tiada ulasan: