07 Mei 2008

Konflik Berterusan siri 3

KENAPA PERLU BERUNDUR?

Saya pasti ramai wanita terutamanya yang menghadapi masalah di dalam rumahtangga dan masih cuba bertahan, tidak bersetuju malah mungkin ada yang marah-marah setelah membaca tulisan saya di dalam siri-siri sebelum ini.

Alah…tak kena batang hidung dia, senang le cakap… mungkin itu ayat yang difikirkan paling mudah dan paling sesuai untuk saya.

Tak kisah lah, apapun pandangan orang lain, itu pandangan saya tetapi pandangan saya bukan pandangan kosong. Pandangan saya berasaskan pengalaman dan kajian. Hampir 90% kes yang menerima pandangan sebegini, akhirnya berjaya keluar dari kepompong derita yang mereka ciptakan sendiri.

Kenapa perlu berundur? Saya akan jelaskan alasan-alasan kenapa saya berpendapat sedemikian.

Pertamanya, kenapa kita hidup? Untuk menikmati kebahagiaan dan keseronokan, bukan? Habis tu, kenapa perlu biarkan diri menderita? Tidak ada seorang pun yang menyuruh atau memaksa kita untuk menderita. Kalau derita yang kita pilih, maka deritalah jadinya. Kalau bahagia yang kita inginkan, ucapkanlah selamat tinggal kepada penderitaan.

Keduanya, fikirkan, berbaloikah kita menderita untuk insan yang langsung tak menghargai kasih sayang dan pengorbanan kita? Kita serahkan kasih dan sayang, orang lain juga yang dia pandang. Kita berkorban harta, sanggup berkongsi malah menyerahkan segalanya, dia buat tak tau saja. Kita bersedih, menangis siang malam sampai tak ada selera nak makan, dia senang lenang dengan awek dia, makan kenyang sampai perut macam mengandung 3 bulan.
Fikirkan, berbaloikah? Siapa yang ambil kisah? Tidakkah semua itu sia-sia belaka? Habis, masih mahu memilih derita?

Wahai wanita-wanita, saudaraku semuanya. Memang sukar melupakan insan tersayang sementelah pula, segalanya telah diharungi bersama di dalam tempoh masa yang lama, 5 tahun, 10 tahun malah ada wanita yang diuji di dalam usia perkahwinan menjangkau 20 tahun atau lebih. Segalanya ditentukan olehNya. Walaupun begitu, kita disuruh berikhtiar. Bukan menyerah, pasrah segala. Segalanya di dalam diri kita. jika kita mahu, kita akan dapat melakukannya.

Saya mencadangkan pengunduran, bukan bererti saya menggalakkan perpisahan atau perceraian. Saya tahu institusi keluarga adalah sebuah menara yang paling mulia berbanding mana-mana jua menara yang ada. Meruntuhkan rumahtangga bererti melakukan dosa tetapi membiarkan diri terus menderita juga bererti kita kufur nikmat hidup yang Allah kurniakan, juga melakukan dosa.

Pengunduran yang saya maksudkan juga bukan bererti pengunduran selama-lamanya. Percayalah, jika diizinkan Allah, pengunduran kita akan membuatkan kita kembali memiliki kebahagiaan yang kita ingin pertahankan. Bagaimana? Ya, kerana kebanyakan lelaki hanya tahu menghargai apabila kita tiada lagi di sisi. Apabila kita telah pergi, barulah mereka sedar betapa bernilainya diri kita ini. Betapa mereka tidak boleh hidup tanpa kita, barulah kita dianggap permata yang berharga. Terus bertaubat, takkan ulangi perangai lama.

Tetapi, kita mesti tabah dan jangan harapkan untuk kembali bersama kerana kita tak tahu jodoh kita sampai ke mana? Jodoh itu bermaksud keserasian. Kalau sudah tiada keserasian, maka tiada lagilah pertemuan.

Demi anak-anak… inilah alasan yang paling top dalam carta wanita yang tidak ingin berpisah, masih ingin bertahan walau dalam hati memang dah tak tahan lagi dah. Percaya tak, kalau saya katakan, sebenarnya pengunduran kita mendatangkan lebih banyak kebaikan berbanding kita bertahan.

Bagaimana? Saya akan bincangkan dalam siri yang akan datang.

***Siaran September 2004

Tiada ulasan: