22 Mei 2008

Pisang montel dan masak lemak patin

Tentu ada yang tertanya-tanya, cerpen atau novel apa pulak yang cuba saya ketengahkan di dalam siri kali ini. Sebenarnya, tajuk topik saya kali ini bukanlah tajuk cerpen atau novel tetapi mengenai satu kisah benar berkaitan pisang montel dan masak lemak patin. Pisang montel dan masak lemak patin yang telah menyelamatkan sebuah rumah tangga.

Kalau selalu saya paparkan kisah orang lain, kali ini saya ingin berkongsi kisah saya sendiri. Bukan untuk dijadikan bahan kajian apatah lagi sebagai sindiran kerana sebagai manusia biasa, saya juga turut diuji dengan konflik di dalam rumah tangga.

Perkahwinan saya dengan suami telah menjangkau usia 28 bulan. Alhamdulillah, walau pada awalnya perhubungan saya dengan suami mendapat tentangan keluarga kerana suami dikatakan tidak sekufu (seperti takrifan kebanyakan orang sekarang) dengan saya, saya bahagia dan saya yakin kebahagiaan itu kami kecapi kerana selepas hampir 7 tahun (tidak termasuk tempoh 5 tahun kami berpisah kerana akur kepada kehendak keluarga) menghadapi ranjau, akhirnya kami disatukan dengan restu kedua ibu bapa. Kalau dah jodoh…terpisah tanpa sebarang berita selama 5 tahun tidak menghalang pertemuan kedua dan kini kami dikurniakan sepasang cahayamata…Ayuni Syafiqah dan Azfar Suhail.

Kembali kepada peranan pisang montel dan masak lemak patin. Seperti kata P.Ramlee… sedangkan lidah lagi tergigit… begitu juga saya dan suami. Hanya disebabkan satu insiden di mana suami saya telah berbuat satu kesilapan yang tidak disengajakan sebenarnya, saya terasa seperti suami telah menyakiti dan melukakan hati saya. Saya mula merasakan bahawa suami saya sama seperti kebanyakan lelaki lain yang hanya pandai bermain kata. Berbagai perasaan bercampur baur di dalam minda dan hati saya. Rasa marah, geram, tertipu, sedih… segalanya bercampur aduk.

Saya cuba mendapatkan nasihat daripada rakan sekerja namun, nasihatnya tidak berjaya mengubah pendirian saya. Sungguh, saya rasakan pada masa itu, lebih baik saya berpisah sahaja. Saya menceritakan segalanya kepada sahabat baik saya. Emailnya betul-betul mengubah pendirian saya. Syukur, Allah masih sayangkan saya dan perkahwinan saya dan tidak membiarkan saya terikut-ikut dengan kehendak syaitan…

Sungguh… apabila kita gagal mengawal emosi, pada masa itulah syaitan akan menguasai minda kita. Walau saya selalu memberikan nasihat, pandangan dan semangat kepada orang lain, saya akui saya kalah kepada emosi sendiri. Betul kata sesetengah orang, syaitan yang mengacau kita mempunyai pangkat tertentu yang setanding dengan iman dan peribadi kita. Jika kita terlibat dengan buaya, selalunya kita akan mati di mulut buaya dan seperti saya… ujian tentang masalah rumah tangga betul-betul menguji minda dan emosi saya.

Saya nekad untuk memohon maaf daripada suami sebab hampir 24 jam sejak insiden pagi tu, saya tidak bertegur sapa dengan suami. Saya memohon izin daripada majikan untuk balik awal. Tujuan saya ialah untuk memasakkan masak lemak patin, kegemaran suami saya… sebagai tanda maaf dan perdamaian. Jam 5.30 petang, saya terdengar bunyi pintu rumah dibuka. Saya bergegas ke muka pintu, suami saya semacam pelik melihatkan saya di rumah. Tak lama, dia terbau sesuatu… masak apa tuh?

Saya tersenyum… masak lemak patin. Suami segera ke dapur, merasa masakan saya… sedap nih.. lapar pulak. Saya tersenyum… segera saya memohon maaf daripada suami, begitu juga suami saya sambil berpesan..pisang tu jangan lupa makan pulak…

Saya gelak sendiri… sebenarnya pisang montel tu suami saya belikan sejak semalam untuk memujuk saya tetapi saya berkeras tidak menjamahnya… dan hari itu, kami menjamu selera dengan hidangan masak lemak patin dan pisang montel sebagai pencuci mulut… pisang montel kegemaran saya dan masak lemak patin kegemaran suami saya…kerana kedua-duanya kami kini kembali ceria dan lebih berhati-hati di dalam tindakan demi kebahagiaan kami dan anak-anak yang semakin nakal dan bijak.

Jangan terlalu mudah melenting hanya dengan perkara kecil… walau ianya adalah salah suami… terimalah dan maafkanlah dia kerana kita semuanya tidak sempurna…kita masing-masing pernah membuat kesalahan.

Saya sering mengucapkan kata-kata ini malah sering menyebutnya di dalam penulisan saya tetapi apabila terkena ke kepala sendiri.. tak sangka saya terlalu cepat melatah… saya betul-betul mendapat pengajaran.

****Siaran November 2004

Tiada ulasan: