10 Julai 2008

Apa salah Alisya?

Siapakah Alisya? Bukan artis popular… bukan wanita hartawan ataupun wanita bangsawan. Alisya adalah seorang anak kecil yang berusia hampir tiga tahun yang masanya banyak dihabiskan di taska bersama para pengasuh. Ibu dan ayah akan menghantar Alisya ke taska di awal pagi dan hanya akan mengambil Alisya dari taska selewat jam 11 malam, setiap hari Isnin hingga Jumaat dan pada hari Sabtu pulak, Alisya hanya akan meninggalkan taska sekitar jam 5 petang atau paling lewat jam 9 malam.

Mungkin ada di kalangan pembaca yang pelik, kenapa sampai begini? Ada pulak taska yang sanggup menjaga Alisya sebegitu lama. Apa agaknya pekerjaan ibu dan ayah Alisya? Jawapannya, ibu dan ayah Alisya bekerja di pejabat yang tamat operasi pada pukul 5 petang, rumah mereka tidak jauh dari tempat kerja malahan agak dekat juga dengan taska. Pengasuh terpaksa menjaga Alisya kerana ibu dan ayah Alisya dah membayar pakej mengambil anak-anak lewat dari masanya sebanyak RM50 sebulan. Keterpaksaan itu akhirnya mengundang rasa kasihan kepada Alisya kerana merasakan kehadiran Alisya bagai tidak dihargai oleh ibu dan ayahnya.

Ya, saya yang mengetahui cerita ini pun rasa kasihan. Melihatkan Alisya yang comel, tangkas dan cerdik membuatkan saya terfikir, kenapakah Alisya diperlakukan sedemikian. Sibuk? Apakah yang lebih utama daripada anak yang perlukan perhatian dan bimbingan? Mustahil sekeras itu ibu dan ayahnya terpaksa bekerja untuk menyara hidup. Apa yang dicari sebenarnya? Kemewahan? Kebahagiaan? Tidak ada harta yang lebih bernilai daripada seorang anak. Tidak ada bahagia yang sebenarnya jika amanah yang Allah serahkan kepada kita diabaikan.

Saya dah pernah bincangkan topik anak-anak sebagai amanah Allah ini tetapi saya masih ingin bincangkannya sekali lagi. Tidak salah rasanya apabila sering mengingatkan kerana perkara yang sering diingatkan adalah perkara yang sering kita abaikan. Sama jugak seperti sembahyang, setiap hari lima kali azan akan dikumandangkan tapi ramai lagi yang tidak mengendahkan. Sungguh, dunia akhir zaman…!

Kembali ke topik perbincangan kita… satu soalan ingin saya ajukan kepada pembaca semua… wajarkah ibu dan ayah Alisya bertindak sedemikian? Cuba hitungkan… berapa lamakah masa yang ibu dan ayah Alisya peruntukkan untuk anak mereka yang hanya seorang itu? Kalau setiap hari diambil jam 11 malam, waktu tidur bagi kanak-kanak seusia Alisya tu. Paginya, dah dihantar pulak ke taska… alahaiii… kesian si anak!!

Di kesempatan ini, saya ingin mengingatkan diri saya dan menyeru kepada semua para ibu dan ayah… hargailah anak-anak anda. Anak-anak adalah permata hidup kita. Bersyukurlah kerana kita diberikan peluang untuk menjadi seorang ibu dan ayah. Kita dah tentu punya generasi penyambung keturunan. Fikirkan berapa ramai lagi lelaki dan wanita di luar sana yang tidak berpeluang merasai nikmat menjadi seorang ibu atau ayah walau telah suku abad menjengah gerbang perkahwinan.

Anak-anak tidak pernah minta kemewahan cukuplah sekadar keperluan. Anak-anak yang inginkan kemewahan hanyalah anak-anak yang dididik oleh ibu dan ayah untuk bersikap sedemikian. Jika kena cara asuhan dan didikan, anak-anak akan dapat hidup bahagia walau ibu dan ayah menjalani hidup kais pagi makan pagi. Tengok saja kisah-kisah anak-anak yang hidup di dalam keluarga yang sederhana atau miskin… anak-anak ini hidup ceria dan bahagia walau setiap hari hanya makan nasi sekali dan itupun sekadar berlaukkan telur dadar yang digoreng hanya dengan garam.

Kenapa? Kerana jiwa anak-anak ini kaya dengan kasih sayang ibu dan ayah mereka. Mereka miskin harta tapi penuh dengan limpahan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. Kes-kes remaja rosak akhlak juga berpunca daripada anak-anak yang kurang mendapat perhatian dan kasih sayang ibu bapa. Bererti… puncanya ibu dan bapa… kenapa bila anak-anak terlibat dengan jenayah, ibu bapa pulak bermatian-matian menafikan yang penjenayah itu anaknya.

Bukan sekadar senang terjebak ke lembah hina, anak-anak yang terpinggir daripada perhatian ibu bapa ini juga akan meminggirkan dirinya daripada ibu bapa kandungnya sendiri. Ingat lagi kisah lembu punya susu tapi sapi pulak nakkan nama… inilah antara puncanya.

Mungkin ada yang kata… alah.. Alisya masih kecil.. apa lah yang dia faham? Ya.. memang masih kecil tetapi usia yang muda dan tubuh badan yang kecil itu mempunyai jiwa yang cukup besar malahan lebih besar berbanding kita yang dewasa ini. Ketahuilah… emosi anak-anak terbentuk sejak usia kecilnya dan apa jua yang dialaminya semasa kecil akan mendorong perlakuannya dan sikapnya di masa dewasa. Jangan nanti bila anak-anak meminggirkan anda… baru anda pulak nak terhegeh-hegeh menjejak kasihnya. Kalau nasi menjadi bubur, ada gunanya lagi tapi kalau dah hangus terus… hanya pahit jer yang akan dirasai.

****Siaran Mei 2005

Tiada ulasan: