29 Julai 2008

Berjanji biarlah yang wajar ditepati

Seorang isteri mengadu kepada saya, sejak berkahwin lebih lapan tahun lalu, suaminya tidak pernah memberikan nafkah atau wang belanja untuk dirinya dan anak-anak. Segalanya beliau tanggung sendiri sedangkan suaminya seorang yang berkemampuan. Bila saya tanyakan, ada tak beliau meminta wang belanja dari suami? Jawapannya, tidak! Bila saya tanyakan kenapa? Katanya, beliau adalah isteri kedua dan sebelum berkahwin, beliau telah berjanji tidak akan membebankan suami dengan masalah kewangan asalkan mereka dapat hidup bersama sebagai suami isteri.

Apa lagi saya nak kata? Rasa kasihan ada, rasa geram pun ada. Kenapalah kaum wanita selalu lemah dengan kata-kata cinta? Walau bukan semua tapi sesetengah kes sudah cukup untuk menjelaskan fenomena wujudnya kesetiaan membabi buta. Tidak salah berkorban demi insan tercinta tetapi pengorbanan yang menyiksa jiwa sendiri tiada faedahnya. Sedih betul bila mengetahui ada kaum wanita yang bersikap begini.

Dahulu, saya pernah mengingatkan para gadis dan wanita di luar sana, jangan biarkan harga diri tergadai di tangan teman lelaki. Kali ini, saya ingin menyeru kepada semua gadis dan wanita termasuklah para isteri dan bakal isteri… kalau berjanji biarlah yang wajar ditepati. Sama seperti mengucapkan kesanggupan cinta… tidak ada lagi istilah lautan api sanggup kurenangi… lautan air sehebat tsunami tu pun, ramai yang cabut lari.

Secara logiknya, setiap kita sama ada lelaki atau wanita, perlu sedar dan arif dengan tanggungjawab dan kewajipan di dalam berumah tangga. Sememangnya kaum lelaki yang bergelar suami diberikan tanggungjawab untuk menyara keluarga. Tugas dan tanggungjawab isteri pula adalah menjaga kebajikan dan keharmonian keluarga. Isteri boleh dan wajar membantu suami tetapi bukan bererti isteri pula mengambil alih segala tugas dan tanggungjawab suami kecualilah suami tidak berkemampuan atau tidak berkeupayaan. Maksud tidak mampu di sini ialah tidak mampu selepas segala usaha dan ikhtiar dijalankan. Bererti ianya tidak termasuk suami yang enggan bekerja dan suami bekerja tetapi pendapatan dihabiskan kepada perkara yang tak sepatutnya. Perkara yang tak sepatutnya pula termasuklah mengutamakan bukan untuk keperluan isteri dan anak-anak.

Apabila semua pihak menyedari perkara ini maka amalkanlah. Sebagai isteri atau bakal isteri pula, jangan terlalu mudah memanjakan suami… tak per lah, saya akan bayar semua ni… tak per lah, kerana you, I akan buat apa saja… tak per lah, I takkan minta apa-apa pun asalkan I dapat kawin dengan you…!!! Sedarlah… mengucapkan kata tak seberat mengotakannya. Sebelum kahwin dan selepas kahwin adalah dua dunia yang berbeza. Selama mana pun kita mengenali bakal suami atau bakal isteri, kita hanya mengenal hanya sebahagian dirinya yang sebenar, sebahagian lagi pula hanya akan diketahui selepas kita berkahwin. Ada yang kurang bernasib baik, perangai sebenar hanya akan diketahui setelah mempunyai menantu dan cucu… nauzubillah!!

Seperkara lagi, sikap kita sebelum kahwinlah yang akan mencerminkan corak dan warna kehidupan kita di dalam berumah tangga. Kebanyakan kes rumah tangga yang bermasalah ialah apabila masing-masing pasangan bersikap hipokrit, menyembunyikan perangai yang sebenar, terlalu memuja malah terlalu memanjakan pasangan. Sama sahaja, kalau terlalu manjakan isteri pun masalah, terlalu manjakan suami lagilah bermasalah. Kembali kepada punca asal kes, suami mengabaikan tanggungjawab memberikan nafkah. Jika dikaji, kes-kes begini hanya akan terjadi jika si isteri sudah membiasakan suami lalai dengan tanggungjawab utama ini sejak awal lagi.

Jika mendapat suami yang kuat iman dan tidak mudah lupa daratan, syukur Alhamdulillah ler! Ditakdirkan dapat suami yang mudah lupa diri pula, jika mempunyai isteri yang mampu berdikari... seakan menerima bonus ujung tahun ler. Mudah segala kerja, senang segala urusan. Kepala tak sakit, boleh ler pasang mata sikit. Kebiasaan ini walau sekadar satu atau dua bulan sahaja sudah cukup untuk menjadikan suami hilang rasa tanggungjawab. Bila di belakang hari isteri mula mendesak atau mengungkit, memang sah ler cari penyakit.

Lantaran, jangan ambil mudah perkara janji dan menunaikan tanggungjawab ini. Memang betul kasih sayang itu menuntut pengorbanan tetapi pengorbanan bukan bermakna menggalakkan pengabaian amanah dan tanggungjawab. Perlu diingat juga, sekali air bah, sekali pantai berubah… sama juga dengan manusia… dalam sesaat, berbagai perkara boleh berlaku… perangai malaikat boleh menjadi hantu. Lantaran itu, kita perlu bersedia pada setiap masa dan ketika. Tunaikan tanggungjawab yang perlu dan jangan mudah menabur janji setia… padahnya kita sendiri yang tanggung!!

****Siaran Ogos 2005

Tiada ulasan: