24 Julai 2008

Kekuatan cinta membahagiakan kita

Kata-kata ini diberikan oleh kawan karib saya semasa di kampus dulu yang juga salah seorang peminat majalah kebanggaan ramai ini. Saya akui kata-kata beliau. Ya, memang betul kekuatan cinta akan membahagiakan kita. Sekiranya cinta kita tulus suci dan ikhlas, biar apa juga masalah atau dugaan yang melanda, cinta kita akan tetap utuh dan bahagia.

Jumaat 8hb April 2005, tarikh yang tidak mungkin saya lupakan. Pada tarikh tersebut, saya telah disamun menyebabkan wang tunai berjumlah melebihi RM1000 yang baru saja saya keluarkan dari mesin ATM, hilang dalam sekelip mata. Mungkin bagi setengah orang, jumlah tersebut kecil tetapi bagi saya, ianya cukup besar. Banyak perkara yang boleh saya selesaikan menggunakan wang tersebut namun, semuanya hancur. Saya pasrah namun sebagai manusia biasa, saya tetap berasa sedih dan kecewa.

Namun, dalam rasa sedih dan kecewa itu, jauh di lubuk di hati saya rasa amat bertuah dan cukup berbangga dengan suami saya. Suami saya memberikan sokongan yang padu menyebabkan rasa kecewa dan sedih saya hilang begitu sahaja. Bayangkan, saya menyedari kehilangan beg duit saya kira-kira jam 2.20 petang. Selepas menyedari kehilangan tersebut, saya menelefon suami. Suami minta saya periksa dulu betul-betul dan jika betul hilang, barulah buat aduan ke balai polis. Selesai buat laporan polis, saya pulang ke pejabat dan tak sampai 10 minit, suami saya tiba di pejabat, menyabarkan saya di atas ujian Allah itu. Sungguh, di dalam keadaan sedemikian, saya memang amat memerlukan beliau dan syukur, tanpa diminta, beliau seperti mengerti. Alhamdulillah….

Mungkin ada ramai lagi isteri yang mempunyai suami seperti suami saya. Bukan sahaja kita para isteri malahan suami juga amat memerlukan kita sebagai isterinya di saat-saat beliau menghadapi kesusahan dan kecelaruan. Tak kira apa jua masalah yang melanda, sekiranya kita memiliki pasangan hidup kita sebagai teman yang sentiasa menyokong, memberikan kita semangat, sudah pastilah segala kesusahan yang mendatang akan berlalu bagai air yang mengalir laju.

Saya teringatkan kisah seorang klien saya, klien lelaki ketiga (yang menjalankan prosiding kes bersemuka) sepanjang usia kerjaya saya melebihi tujuh tahun ini. Beliau menceritakan perihal isterinya yang mula berubah sikap setelah beliau menghadapi masalah kewangan kerana dipecat daripada jawatannya semasa negara mengalami konflik ekonomi. Bukan kisah klien saya sahaja malah jika para pembaca masih ingat, banyak kisah-kisah berkaitan yang dipaparkan di dalam ruangan Tabir Hidup, Ya Tuhan dan Pengakuan Duda di majalah ini. Malahan, dalam dunia yang serba canggih dan globalisasi ini, terlalu banyak kes perceraian berpunca daripada kewangan… kurang duit mahupun berlebihan.
Kalau kurang duit tu, dah tentulah memilih perceraian kerana ingin lari dari beban kewangan. Bila dah lebih pula… memilih perceraian kerana tidak mahu dijadikan sebahagian daripada cawangan… alahaiii!

Saya tak ingin mengomel panjang. Cukuplah kita semua sama-sama fikirkan… kenapa dulu kita memilih isteri atau suami kita itu untuk menjadi pasangan hidup kita? Kerana wangnya kah? Atau kerana rupanya kah? Atau kerana kita amat menyayangi dan menyintainya? Jika kerana rupa… memang ler tak pelik apabila pasangan berubah wajah sahaja dah mula pasang mata cari yang lebih menyedapkan pandangan. Jika kerana harta dan wangnya, rumahtangga memang akan goncang bila kocek dah tak berisi. Jika benar kerana cinta, kenapa bila ditimpa sedikit dugaan dan ujian dah mula berpaling sayang?

Memang rupa itu penting… harta dan duit juga penting tetapi jika kita mempunyai kekuatan cinta dan sayang di dalam diri, kita akan dapat hidup bahagia dan gembira sepanjang hayat kita. Kenapa? Kerana suami atau isteri yang ikhlas menyayangi dan menyintai pasangan hidupnya akan bersedia menerima segala apa jua yang ada di dalam diri pasangannya itu termasuklah kekurangannya. Jika kekurangan suami adalah kewangan, bantulah sedaya mampu kita sebagai isterinya. Suami yang ikhlas menyayangi juga tidak akan membiarkan isterinya merana malahan akan bersedia melakukan apa sahaja demi membahagiakan rumahtangga mereka. Ingat lagi kisah suami rakan saya yang melakukan kerja separuh masa mencuci kereta?

Yang penting… perlu ikhlas dalam menyayangi dan menyintai dan berusaha untuk mengukuhkan rasa cinta di dalam diri. Ingatlah… setiap saat yang berlalu membuka jalan untuk menguji rasa cinta kita… juga ujian untuk tahap iman kita kepadaNya.

Amalkanlah untuk sentiasa berdoa moga Allah memberikan kita kekuatan menghadapi apa jua cabaran hidup berumahtangga, doakan juga agar pasangan kita akan tetap menyayangi dan menghargai kita di dalam hidupnya. Begitu juga doakan agar kita akan menjadi seorang pecinta yang setia dan bersedia menerima walau apa juga yang berlaku kerana pasti tersembunyi hikmah di sebaliknya…

Suamiku… moga kau sentiasa bersamaku… aminnn!!

****Siaran Julai 2005

Tiada ulasan: