16 Julai 2008

Jangan jadi pemusnah kebahagiaan orang lain

Kira-kira 3 bulan lepas, seorang rakan yang juga adik sepengajian yang juga berada di dalam bidang kerjaya yang sama dengan saya menghubungi saya. Mulanya kami berbual ceria seperti biasa tetapi tetiba sahaja beliau bersuara kendur, katanya inginkan pertolongan saya. Setelah diceritakan, saya menarik nafas… inilah yang dikatakan ujian. Kata orang, pawang buaya mati di mulut buaya, bagi kami yang bekerja di dalam bidang kaunseling rumahtangga dan guaman ini, akan menerima ujian yang berkaitan juga.

Bagi rakan saya ini, beliau sedang mencari teman hidup dan ditakdirkan muncul seorang lelaki. Setelah kata janji diikat, tiba-tiba si lelaki membocorkan rahsia diri bahawa dirinya adalah suami orang dan ayah kepada seorang kanak-kanak berusia empat tahun. Namun, khabarnya beliau tidak bahagia dengan perkahwinan sedia ada lantaran sikap isterinya yang sering marah-marah hinggakan sanggup memukul anak bagi melepaskan rasa marah, si isteri gagal memenuhi tanggungjawab hinggakan segala kebajikan suami diabai dan macam-macam lagi. Menurut rakan saya itu, lelaki tersebut mengambil jalan berterus terang agar rakan saya tidak rasa tertipu dan lelaki tersebut bersungguh-sungguh mengatakan akan menceraikan isterinya yang tidak bertanggungjawab itu.

Bila mendengarkan cerita yang kononnya sebuah keikhlasan dan terus terang daripada si lelaki, mungkin kita akan berkata, lelaki ini memang jujur… kalau tak, takkan ler dia nak berterus terang yang dia tu suami orang. Tetapi bagi saya, dengar boleh, percaya belum tentu… apa-apa pun, kena selidik dulu. Rakan saya bersetuju. Saya bertindak menjadi ‘private investigator’ bagi pihak rakan saya. Setelah diselidiki rupa-rupanya segala cerita si lelaki langsung tak boleh dipercayai. Realiti sebenar, dia yang panas baran… dia juga yang abaikan tanggungjawab… dia juga yang tidak suka melayan anak… bak kata Pak Cik Astro, macam-macam ada… memang sukar rakan saya menerima sebab hati telah suka tapi syukur cintanya tidak menggugat kerasionalannya.

Walau berjuta janji si lelaki taburkan… sanggup berubah demi cintakan rakan saya, rakan saya nekad, dia tak mahu jadi pemusnah rumahtangga dan kebahagiaan orang lain. Saya puji sikapnya dan berikan keyakinan, jodohnya akan tiba juga dan baru-baru ini dia menghubungi, insyaAllah penghujung tahun ini majlis perkahwinannya akan dilangsungkan, pilihan hati yang direstui orang tua dan paling penting, bebas dari hak sesiapa, sungguh… setiap orang ada jodohnya.

Jika kita enggan dikhianati, usahlah kita mengkhianati. Sama juga, jika kita tidak mahu kebahagiaan kita musnah, jangan cuba memusnahkan kebahagiaan orang lain. Sesungguhnya alam rumahtangga adalah alam yang penuh pancaroba tetapi jika teguh sehati sejiwa mengharunginya, segalanya akan indah belaka. Paling penting, jangan izinkan wujudnya pihak ketiga, kes sebesar hama boleh jadi sebahaya drakula.

Kaum wanita khususnya, jangan jadi pemusnah. Kenapa saya tujukan kepada kaum wanita? Sebab hampir 90% kemusnahan hidup wanita adalah disebabkan oleh kaum wanita juga, tak kira sebagai teman wanita atau sebagai mertua bahkan jiran tetangga. Sungguh… memang betul kata hadis, kaum wanita adalah fitnah.

Jatuh cinta? Memang cinta bukan paksaan, kalau dah tetiba cintakan suami orang, takkan perasaan nak disalahkan? Kalau berfikiran macam tu, fikirkan pula, andai dirimu di tempat isteri kekasihmu, apa pula perasaanmu? Gembira? Dusta semata… sudah pasti kamu terluka dan saya yakin, andai kamu memiliki cinta suami orang hasil pengorbanan isteri pertama… kamu tetap tidak akan sanggup berkongsi kasih sekiranya suami inginkan rakan kongsi ketiga dan ingatlah, lelaki sebegini tidak akan pernah merasa cukup hingga memenuhi keempat-empat kuota yang ada.

Ibu mertua pula… walau menantu perempuan bukan pilihan hati, fikirkanlah… walau siapa pun dia, dia adalah kaum sejenismu… kaum yang sama-sama ingin mengecapi bahagia hidup atas nama cinta… letakkan dirimu di tempatnya… apakah yang dikau rasa?

Jiran tetangga… fikirkan juga, andai dugaan tersebut kamu yang terima? Ataupun anakmu yang menerima nasib yang sama diperlakukan tidak seperti manusia? Bagaimana?

Lantas, renunglah dan fikirkanlah semasak-masaknya… walau takdir telah tertulis tetapi kita hanya layak pasrah menerima ketentuannya apabila kita tidak berdaya menolaknya lagi… bukan kita sendiri yang pandai-pandai cari pasal untuk mencipta bahagia sendiri tanpa mempedulikan kehidupan orang lain. Sebelum lakukan sesuatu, fikirkan… bagaimana sekiranya aku ditempatnya?

****Siaran Jun 2005

Tiada ulasan: