24 Julai 2008

Percayai pasangan perlu ada batasannya

Seorang kakak menelefon menceritakan tentang adik iparnya iaitu isteri kepada adik lelakinya yang terlalu percayakan suami. Setiap apa kata suami baginya adalah benar, tidak ada yang tidak benar melainkan benar belaka… dah macam ayat dalam mahkamah pulak… si isteri juga akan menafikan segala kata-kata orang lain tentang sikap dan tingkah laku suami di belakangnya walaupun ianya datang dari ibu bapanya sendiri. Menurut kakak ipar yang baik hati ini, beliau kasihan melihat adik iparnya diperlakukan semacam boneka, berlagak baik di depan isteri tapi di belakang isteri, adik lelakinya itu bagaikan mat romeo paling masyhur di dunia. Saya rasa bangga mengenali kakak ipar sebegini. Tidak menyebelahi sebuah kecurangan walaupun yang curang adalah darah dagingnya sendiri.

Saya juga rasa bangga mengenali seorang isteri yang amat percayakan suami dan sanggup mengendahkan segala kata orang lain walaupun ibu bapa sendiri. Namun, sikap sebegini bukanlah satu sikap yang baik sebenarnya. Ya, kalau tak percayakan suami atau isteri sendiri, nak percayakan siapa lagi? Bukannya tak boleh percaya tetapi kepercayaan kita kepada pasangan kita itu perlu ada batasannya. Dalam seratus peratus kepercayaan itu sematkan hanya lima peratus rasa ragu dan sangsi. Maksud saya, jika ada yang seperti tidak kena atau kita dapat tau ada sesuatu tentang pasangan kita, kita wajar selidiki… menyelidik inilah menepati kategori kesangsian yang perlu walau sekadar lima peratus itu.

Jangan salah faham pula, bukannya saya nak ajar pembaca semua berasa sangsi dengan pasangan masing-masing tetapi saya ingin ingatkan betapa perlunya kita berhati-hati. Berhati-hati tak salah kan…!? Sama juga dalam apa jua perkara yang kita lakukan, kita dinasihatkan supaya yakin tetapi jangan terlalu yakin. Keterlaluan adalah satu sifat melampau yang biasanya akan mengundang masalah di belakang hari. Sebagai contoh, seorang isteri menyedari perubahan suami yang sejak kebelakangan ini kerap kali balik lewat dari biasa. Bila ditanyakan, suami memberi alasan banyak kerja. Tak apa, terima dulu katanya itu tetapi jika dah berlarutan maka sewajarnyalah kelewatan suami tersebut disiasat, bimbang kerja lain yang dibuatnya pula. Bukan menuduh tetapi kebanyakan kes begitulah sudahnya, kerana isteri akur dan percaya sahaja dengan alasan suami maka suami menggunakan peluang tersebut sebaiknya.

Mana mungkin suami atau isteri menduakan aku sebab dia sayangkan aku… kami kahwin pun atas dasar cinta… aku juga jaga hatinya sebaik-baiknya! Ya… mungkin tidak tapi mungkin juga itulah kebenarannya. Ingatlah, dalam setiap saat yang berlalu itu bermacam perkara boleh berlaku. Seperti kata pepatah, sekali air bah, sekali pasir berubah. Mungkin benar cinta suami atau isteri pada kita adalah cinta murni tetapi jika ada ujian luar yang mendatang… susah nak cakap lagi. Percayalah, tidak rugi kita mempersoalkan sesuatu yang kita rasa pelik dari biasa. Jika suami atau isteri persoalkan semula, kenapa seperti tidak percayai kejujurannya… ucapkan, bukan tak percaya, apa yang kita lakukan adalah atas nama cinta dan kerana cintakan dirinyalah, kita ingin pastikan bahawa tiada apa-apa jua perkara yang dapat memalapkan cinta kita padanya, juga cintanya pada kita.

Satu lagi kebaikan apabila sering mempersoalkan keganjilan sikap pasangan kita ialah pasangan kita akan lebih berhati-hati di dalam setiap tindak tanduknya. Pasti dia akan berfikir banyak kali jika ingin melakukan sesuatu yang boleh menyakitkan hati kita kerana bimbang jika perlakuannya dapat dihidu dan diketahui oleh kita.

Itu jika kita perasan keganjilan yang berlaku pada pasangan kita tetapi ingatlah juga, jangan disangka sungai yang cetek tak ada buaya. Ada kala dan ketikanya kita langsung tidak menyedari berlaku sebarang perubahan pada pasangan kita tetapi kita ada terdengar atau ada khabar yang sampai kepada kita tentang perlakuannya di belakang kita. Jangan ambil mudah tentang perkhabaran ini. Langkah pertama, ajukan kepada pasangan tentang khabar yang sampai kepada kita, tengok apa reaksinya. Ada jenis yang mengaku tetapi memang ramai yang menafikan malah menuduh orang sengaja ingin merosakkan kebahagiaan. Jika penafian yang diterima, sabar dulu dan lakukan langkah kedua. Jika khabar didengar dari orang yang boleh dipercayai maka mintalah kerjasama orang itu untuk mengumpulkan bukti. Jika khabar didapati dari mereka yang boleh disangsikan, jangan pula khabar tersebut terus dibuang ke tepi tetapi carilah seseorang yang boleh dipercayai dan mintalah kerjasamanya untuk menyiasat khabar yang diperolehi itu.

Seperti yang saya katakan di awal tadi, siasatan yang kita lakukan bukan kerana tidak percaya tetapi sebagai langkah berhati-hati dan berjaga-jaga… seperti kata pepatah, jika tak ada angin masakan pokok bergoyang. Memang ada kala pokok bergoyang sebab digoncang orang tetapi walau apa pun sebab goyangan tersebut, perlu dipastikan dan jangan main agak-agak saja. Agakan bukan satu jawapan yang tepat dan pasti. Jangan dah terhantuk baru nak terngadah, nanti menyesal tak sudah… nauzubillah!!

****Siaran Julai 2005

Tiada ulasan: