25 Julai 2008

Wajarkah berubah bila dah dapat?

Saya terpanggil untuk membincangkan persoalan ini apabila mendapat satu emel daripada seorang isteri yang mengadukan bahawa suaminya berubah hampir 100% daripada sikap asalnya sebelum berkahwin. Mereka bercinta selama 7 tahun termasuk 4 tahun semasa sama-sama belajar di salah sebuah IPTA. Habis pengajian dan masing-masing mendapat tawaran pekerjaan yang agak lumayan, mereka bertunang selama setahun dan akhirnya bersatu dengan restu kedua-dua keluarga.

Namun, menurut pengirim emel tersebut, tidak sampai 6 bulan perkahwinan, suaminya berubah. Perubahan tersebut berlarutan hingga kini, setelah hampir 10 tahun berumahtangga dan mempunyai sepasang cahayamata. Nak kata si suami mempunyai wanita lain, beliau amat yakin suaminya tidak berbuat sedemikian. Pernah diintip beberapa kali sepanjang 10 tahun ini dan rekod orang ketiga memang tiada sama sekali. Nafkah dan perbelanjaan tak pernah kurang, bezanya hanyalah, suaminya tidak lagi seromantik dulu. Tiada lagi senda gurau, tiada lagi belaian mesra kecuali hanya untuk ‘bersama’ dan paling si isteri terasa hati, tiada lagi ucapan selamat ketika menyambut hari jadi sedang dulu kad dan hadiah memenuhi galeri. Bila ditanyakan kepada suami… jawapan yang diterima… apa awak nak lagi, kita dah jadi suami isteri… cukup lah tu.

Teringat saya kata-kata Shahruk Khan, hero Hindi yang terkenal di dalam filem Chalte Chalte ketika ditegur oleh Rani, si isteri yang menegur sikap suaminya yang berubah… dahulu kita bercinta tetapi sekarang kita dah berkahwin... cam tu ler lebih kurang maksud ayatnya… yang nak saya tekankan di sini ialah memang kebanyakan suami berpendirian sedemikian. Waktu bercinta, boleh ler nak romantik, nak kasi hadiah, nak selalu ucap sayang… dah kawin, memang dah confirm si dia aku yang punya, tak perlu lagi ler semua tu. Benarkah? Jangan lupa, sebelum ada adalah tiada dan selepas ada juga boleh ada tiada… faham maksud saya?

Sebenarnya, cinta dan kasih sayang bukan sesuatu yang tegar dan keras seperti batu malah batu juga boleh pecah dan hancur hanya oleh titisan air yang berulang kali. Sama juga dengan cinta dan kasih sayang. Seorang lelaki dan seorang perempuan perlukan cinta untuk bersama sebagai suami isteri. Untuk terus kekal sebagai suami isteri juga perlukan cinta. Cinta bukan sekadar perasaan yang disimpan lama tetapi cinta perlu dihangatkan setiap masa dan ketika. Jika hanya mengharapkan luahan cinta sejati di awal percintaan atau di awal perkahwinan, memang tidak memadai. Kerana itulah tidak pelik atau hairan kenapa pasangan yang berkahwin atas dasar cinta atau suka sama suka boleh berpisah akhirnya. Puncanya, cinta yang ada dibiarkan membeku dengan pendirian cinta tersebut akan tetap hangat dan mekar walau tanpa siraman kasih dan belaian sayang.

Sebagai suami malah isteri juga, rasa cinta perlu ditunjukkan setiap masa dan ketika. Pakar psikologi pernah mengatakan, pengucapan cinta satu kali sehari akan memanjangkan usia. Kenapa? Apa kaitan pengucapan cinta dengan panjangnya usia? Sebenarnya, maksud pendapat tersebut ialah dengan ucapan cinta akan membuatkan diri orang yang menerima ucapan tersebut rasa disayangi dan dihargai lantas akan membuahkan seribu rasa kegembiraan dan kebahagiaan. Rasa gembira dan bahagia pula membuatkan seseorang ingin terus hidup bagi terus menikmati kebahagiaan tersebut.

Kepada para isteri yang suaminya berubah sikap selepas perkahwinan malahan kepada para suami juga yang isterinya berubah sikap… ada juga kes sebegini dan biasanya isteri berubah dari segi penampilan… bila menyedari perubahan tersebut berlaku… luahkan rasa tidak suka anda dengan perubahan tersebut. Contohnya jika semasa bercinta suami sanggup menunggu lama tetapi selepas kahwin terlambat seminit dah macam-macam bunyinya… luahkan kenapa masa bercinta janji pukul 5, jam 4.30 dah sanggup tunggu depan tangga? Jika masa bercinta tudung kelepet sikit dah kecoh nak betulkan di bilik air, kenapa lepas kahwin berpakaian selekeh mengalahkan mak tani kat sawah… persoalkan perubahan ini?

Kenapa perlu dipersoalkan? Kerana pendirian ‘dah dapat dah, ok lah’ tidak wajar dipegang oleh sesiapa pun jua tak kira suami atau isteri. Sebaliknya setiap suami dan isteri perlu menjadikan prinsip ‘dah dapat, akan kupastikan kau milikku selamanya’ dan bagi memastikan dirinya yang kau cintai dan sayangi menjadi milikmu selamanya, sewajarnyalah segala usaha sebelum memilikinya dulu diteruskan malah sebaiknya ditambah lagi. Jika sebelum dapat, sanggup habiskan ratusan ringgit sebulan untuk berbual dan menyatakan cinta, bila dah di depan mata dan segalanya percuma, gunakan setiap ruang dan masa yang ada untuk berkomunikasi dengannya. Jika masa bercinta sanggup belikan hadiah untuk ulangtahun kelahirannya, bila dah sah menjadi milikmu, bawalah pula bercuti ke mana-mana.

Ini bukan cadangan nak menghabiskan kewangan sesiapa tetapi semua orang tahu, cinta perlukan pengorbanan dan pengorbanan cinta tidak tamat selepas kahwin sahaja. Pengorbanan cinta juga bukan bererti perlu izinkan suami menambah ‘cawangan’ semata. Pengorbanan cinta yang sebenarnya adalah sanggup melakukan apa sahaja yang tidak melampaui batas syarak dan tatasusila moral asalkan si dia tercinta tetap menyintai kita. Sesungguhnya, segalanya akan indah belaka asalkan dapat bersama si dia tercinta dan ingatlah juga cintanya akan malap jika kau terlupa menggilapnya!! Moga tiada lagi yang akan menyanyikan… “setelah aku kau miliki, mana janjimu yang sejati…!!”

****Siaran Julai 2005

Tiada ulasan: