28 Julai 2008

Perlu bijak memilih kawan

Mungkin ada yang berpendapat… alahai, topik mudah jer ni. Kalau untuk anak-anak remaja boleh ler. Hmm, nanti dulu… berkawan bukan sekadar di masa remaja atau kanak-kanak sahaja kan malahan semakin meningkat usia kita, makin luas pergaulan kita dan makin kita terdedah kepada berbagai jenis kawan dan rakan. Pepatah yang biasa kita dengar pun mengatakan… berkawan biar beribu tetapi berkasih cukuplah satu… dah ada kata-kata macam tu pun masih ramai lagi yang me’ribu’kan kekasih malah ramai juga yang berkasih dengan kawan. Fenomena biasa ler tu kan tapi ada juga yang luar biasanya yang akan saya bincangkan kali ini. Saya juga nak bincangkan tentang natijah tersalah pilih kawan hingga merosakkan kebahagiaan sedia ada.

Di dalam satu emel, seorang suami meluahkan sikap isterinya yang telah berulang kali malah acap kali minta dilepaskan dengan alasan beliau mampu teruskan hidup dan menjaga sepasang anak-anak mereka sendirian. Sebabnya, telah hampir setahun si suami tiada pekerjaan dengan pendapatan tetap setelah diberhentikan kerja dan hingga emel itu dihantar kepada saya, menurut si suami, beliau masih belum mempunyai kerja dengan pendapatan yang tetap dan lumayan walau dah berpuluh kali menghadiri temuduga. Namun begitu si suami masih menyara keperluan keluarga dengan pendapatan hasil perniagaan kecil-kecilan dari wang pampasan yang diperolehi daripada pemberhentian kerja sebelum itu.

Menurut si suami lagi, bukan sekadar acap kali minta dilepaskan tetapi si isteri telah pandai mengabaikan urusan rumahtangga termasuk makan minum dan pakainya malahan pernah beberapa kali si isteri pulang lewat malam. Setelah diselidiki, rupa-rupanya isterinya sedang berkawan rapat dengan seorang wanita yang telah bercerai dengan suaminya hampir setahun yang lalu. Sumber menyatakan juga wanita janda ini memang sering merangsang si isteri agar hidup sendirian kerana lebih bebas, senang untuk melakukan apa sahaja dan tidak terikat dengan segala masalah yang berpunca daripada lelaki.

Dah nampak kan tujuan perbincangan saya kali ini? Ya… memang nyata si isteri tadi tersalah pilih kawan. Memang diakui, ada wanita yang boleh hidup lebih berjaya tanpa lelaki atau lebih tepat lagi tanpa suami. Tetapi, itu jika mempunyai suami yang memang patut ditinggalkan. Jika tak patut, jangan harap ler nak berjaya kerana si isteri itu pasti menerima balasan Tuhan. Patut ditinggalkan ni pun ada banyak kategorinya. Di dalam kes pengirim emel ini, beliau tidak mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami. Malahan, sekiranya beliau gagal menampung keperluan keluarga pun, bukan bererti suami tersebut perlu ditinggalkan kerana kegagalan beliau itu di luar upayanya. Beliau diberhentikan kerja dan telah berusaha mendapatkan kerja tapi belum berjaya. Lain lah kalau memang jenis yang tak sedar tanggungjawab, pendapatan ribuan ringgit tapi lebih kedekut dari Haji Bakhil.

Seperti tajuk topik saya kali ini, kita perlu bijak memilih kawan samada untuk meluangkan masa bersama ataupun untuk berkongsi segala permasalahan kita. Memilih kawan juga perlu fokuskan kepada jantinanya. Kalau lelaki tu, maksud saya para suami ler… elakkan lah berkawan rapat dengan wanita. Tak kira wanita itu kekasih orang, tunangan orang ataupun isteri orang, kalau masih bujang tu, lagi ler kan… sama jugak ler dengan para isteri, elakkan berkawan rapat dengan lelaki lain kalau diri tu dan ber’title’ isteri orang ataupun tunangan orang.

Rapat yang saya maksudkan ialah saling berkongsi masalah sebab selalunya bila dah berkongsi masalah, lanjutannya akan berkongsi rasa pula, dah lain ceritanya juga. Saya akui tidak semua kes berakhir sedemikian tetapi kebanyakan kes itulah kesudahannya dan kesannya, pasangannya yang merana sedangkan punca hanyalah perkara sekecil hama. Bukankah lebih baik kita mengelak diri daripada merana atau gelisah di belakang hari? Bukan saya melarang para isteri atau suami berkawan dan bukan bererti setelah berkahwin kita perlu menghadkan pergaulan… tidak sama sekali.

Maksud saya ialah elakkan berkawan rapat yang boleh mengundang masalah. Kita boleh berkawan dengan sesiapa juga tetapi bukan berkawan rapat. Jika nak rapat memadailah dengan kawan yang sejenis dengan kita. Jika isteri, kongsilah masalah anda dengan kawan wanita. Para suami pula, kongsilah masalah anda dengan kawan lelaki juga. Sebaiknya, seperti yang pernah saya sarankan sebelum ini, kongsilah segala masalah anda dengan pasangan anda sendiri. Ketahuilah, pasangan anda akan berasa lebih dihargai jika anda sanggup berkongsi masalah dengannya dan memang itulah yang sewajarnya dilakukan bila berada di alam rumah tangga.

Memilih kawan juga biarlah yang tidak merosakkan diri sendiri dan keluarga. Tidak salah meminta pendapat tetapi jangan diterima bulat-bulat. Pertimbangkan segalanya dan jangan main terima sahaja. Jangan mudah terpedaya dengan simpati atau baik hatinya kawan kerana niat seseorang belum dapat dipastikan. Kalau tidak, tak adalah istilah… kawan makan kawan, jadi berhati-hatilah!


****Siaran Julai 2005

Tiada ulasan: