10 Julai 2008

Isteri paling mudah masuk syurga jika..

Jika ditanyakan kepada sesiapa pun jua di dunia ini, tidak ada yang menafikan keinginan untuk masuk syurga walau hakikatnya ramai yang tidak tahu apakah itu syurga yang sebenarnya. Yang diketahui ialah syurga adalah satu tempat yang indah dan membahagiakan lantaran itulah wujud beberapa tempat yang disogokkan sebagai syurga dunia. Sebagai kaum wanita Muslimah, kita seharusnya bersyukur kerana Islam menjanjikan bahawa sebagai seorang isteri, kita adalah makhluk yang paling mudah masuk syurga. Bagaimana? Hanya dengan melakukan dua perkara iaitu pertama, mentaati Allah dan Rasul dan kedua, mentaati suami. Mudahkan? Hanya dua perkara tetapi dua perkara yang mudah inilah paling sukar untuk kita lakukan.

Mungkin ada di kalangan pembaca yang pelik, kenapa tiba-tiba saya timbulkan topik perbincangan sebegini. Sebenarnya, saya ingin sedarkan diri saya dan diri para pembaca semua terutamanya kaum wanita tentang siapa kita sebenarnya. Mungkin selama ini, penulisan saya rata-rata memperkatakan tentang wanita yang dianiaya dan menjadi mangsa. Namun, kali ini saya ingin bangkitkan tentang sikap antara kaum wanita yang semakin hari semakin lupa siapa dirinya yang sebenarnya.

Sejak akhir-akhir ini saya sering menerima emel daripada para suami yang menceritakan perihal isteri masing-masing yang bersikap jelek, curang, kasar, biadap, tidak menghormati suami… berbeza sekali dengan sikap wanita yang terkenal sebagai makhluk yang lemah lembut dan penyayang. Malahan satu emel yang agak mengejutkan saya, pengakuan seorang isteri tentang kecurangannya kepada si suami. Saya akui wanita ini berani dan jujur kerana mengakui kesalahannya dan syukurlah hidayah masih terbuka untuknya. Tetapi, yang menjadi tarikan saya untuk membincangkan topik ini ialah, kenapa wanita kita kini jadi makin liar… tiada lagi rasa kasih apatah lagi simpati?

Apakah ini yang kita perjuangkan selama ini? Ingin mendapatkan hak kesamaan antara kita dan kaum lelaki hatta menumbangkan segala kebanggaan sifat kasih sayang dan lemah lembut yang ada di dalam diri? Demi sebuah impian yang belum pasti yang ingin kita kecapi, wajarkah kita abaikan pengorbanan insan yang ikhlas menyayangi dan menyintai kita selama ini? Patutkah kita rosakkan masa depan anak-anak yang kita lahirkan ke dunia ini demi mencapai kepuasan sendiri?

Sungguh, saya rasa amat sedih bila mengenangkan semua ini. Kenapa perlu kita rosakkan segalanya apabila kaum lelaki merelakan kita menyaingi mereka secara sihat? Jika dahulu wanita hanya betah di dapur tapi kini wanita sudah berada di angkasa raya. Jika dahulu wanita hanya menghayun buaian tetapi kini tangan wanitalah yang menggegarkan dunia. Tidak cukupkah semua itu? Perlukah harga diri dan maruah kita dicemari kerana status kita yang lebih gah kini?

Ingatlah kaum wanitaku semua, walau siapa pun kita… walau apa juga jawatan yang kita pegang… walau apa juga gelaran atau bintang yang kita perolehi… selagi kita bernama ibu dan isteri, selagi itulah kita perlu hormat, taat dan cintakan suami sepenuh hati. Bukannya sekadar cinta di kala suami berharta tetapi cinta sepanjang masa… di waktu senang juga di masa susahnya. Ya, saya tahu tugas menyara keluarga terletak di bahu suami tetapi dah nama sebagai isteri dan rakan kongsi suami, kita wajar membantu suami di kala suami susah dan menghadapi masalah kewangan dan segala masalah lainnya.

Bukannya bererti apabila tanggungjawab nafkah adalah di bahu suami dan apabila suami menghadapi masalah menunaikan kewajipannya itu, kita harus angkat kaki ataupun mencari lelaki lain sebagai pengganti. Inilah antara kes yang diadukan kepada saya sejak akhir-akhir ini. Sewajarnya, apabila keadaan ini terjadi, kita sebagai isteri menghulurkan bantuan dan sokongan kepada suami. Bantu selagi daya, sokong segala cara.

Ya… mungkin ada yang bimbang jika bantuan yang diberi disalahgunakan oleh suami. Risau jika sokongan yang dihulur, disalaherti pula oleh suami. Seperti yang pernah saya nyatakan sebelum ini, rekodkan setiap perbelanjaan yang kita hulurkan demi bantuan dan sokongan tersebut. Simpan segala bukti, insyaAllah, bukan meminta tetapi jika berlaku sesuatu yang tidak diingini di belakang hari, kita dah cukup pertahanan diri.

Ingatlah kata-kata hikmah… di belakang seorang lelaki pasti ada seorang wanita… apa ertinya? Ertinya kita sebagai isteri merupakan penyokong kuat suami kita. Suami memerlukan sokongan kita sepanjang masa. Sukar bagi seorang lelaki untuk berjaya tanpa mendapat sokongan isterinya. Ya… memang perit dan payah tambah lagi apabila segala pengorbanan sukar dihargai tetapi ingatlah… kerana kita wanitalah maka kita ditakdirkan sebagai isteri kerana hanya wanita yang mempunyai ketabahan hati dan kesabaran yang tinggi berbanding lelaki. Kerana itulah juga, betapa mudahnya kita mendapat jaminan syurga, berusahalah!!!!

****Siaran Mei 2005

Tiada ulasan: