25 Julai 2008

Kisah hantaran perkahwinan

Kisah perkahwinan seorang selebriti muda masih menjadi topik hangat diperkatakan orang ramai termasuklah di pejabat saya. Dalam riuh rendah membicarakan perkahwinan yang rasa-rasanya adalah majlis perkahwinan paling sensasi bagi tahun 2005 ini, seorang rakan lelaki memberikan sentuhan syahdu… aku ni dah dekat 30, hajat hati nak kawin tapi bab hantaran tu yang aku tak larat tu…!

Alahai!! Kesiannya kan? Saya yakin, bukan rakan saya sahaja tetapi masih ramai lelaki bujang yang menghadapi masalah yang sama. Keluhan berkaitan masalah hantaran ini bukan sekarang ini sahaja tetapi dah lama. Seingat saya, zaman saya bersekolah di sekolah rendah dulu, setakat 3 atau 4 ribu tu, biasa ler tuh dan itu kalau pengantin perempuannya seorang graduan. Sekarang ni… dah tak der lagi dah harga tu, paling kurang 7, 8 ribu, ada jugak yang lebih dari itu. Bagi memenuhi tuntutan hantaran ini pula, pengantin lelaki terpaksa meminjam daripada pihak-pihak tertentu malahan ada ibu bapa yang sanggup bergolok gadai hanya kerana ingin memenuhi hajat menerima menantu. Kesannya, anak dah habis sekolah menengah tapi hutang untuk jelaskan hantaran kahwin belum selesai. Paling tragis, ada pasangan yang bercerai kerana hal hantaran ini.

Pernah saya tanyakan kepada seorang bapa kenapa letakkan jumlah hantaran sedemikian rupa.. kata si bapa… sebagai harga penat lelah dan perbelanjaan hidup anaknya selama dia membesarkannya. Lagipun harga barang dah naik. Hmmmm.. begitukah cara perkiraannya? Alhamdulillah, ibu bapa saya tidak berfikir sedemikian malahan menyerahkan bulat-bulat kepada saya untuk menentukan jumlah hantaran dan juga mas kahwin. Alhamdulillah juga, saya dan suami tidak menanggung apa-apa kesakitan daripada jumlah hantaran dan mas kahwin tersebut.

Saya nak kongsi satu kisah seorang klien saya kira-kira 3 tahun dulu. Seorang wanita yang masih cantik walau telah berusia hampir 40 tahun mengadu kepada saya, suaminya melarang beliau pulang ke rumah ibu bapanya. Larangan telah berkuat kuasa serta merta selepas hari kedua perkahwinan mereka dan ketika beliau bertemu dengan saya, beberapa hari saja lagi perkahwinan mereka akan genap 15 tahun. Saya tanyakan kenapa? Kata beliau, pada malam kedua selepas perkahwinan, suaminya berkata kepadanya… bapa awak bukan kahwinkan awak dengan saya tapi bapa awak dah menjual awak kepada saya. Bila klien saya tanyakan kenapa… suaminya tegas menjawab… awak tau kan berapa saya bayar untuk dapatkan awak? Menurut klien saya, suaminya mengeluarkan hampir 10 ribu untuk wang hantaran sahaja tidak termasuk segala benda yang serba satu dan mas kahwin yang hanya RM80.

Saya terdiam masa tu. Inilah masalahnya… hantaran yang tidak diwajibkan nilaiannya ribu-ribu dan mas kahwin yang wajib dibayar pulak jumlahnya lebih rendah berbanding harga sebentuk cincin pertunangan. Namun, berapa ramai yang sedar dengan perkara ini. Mas kahwin diwajibkan di dalam Islam sebagai simbolik kepada pengorbanan seorang wanita yang sanggup mengabdikan dirinya kepada suami. Bayangkanlah, seorang wanita dan seorang lelaki yang ajnabi diharamkan bersentuhan tetapi dengan hanya satu akad yang sah dan mas kahwin yang tertentu… hubungan antara mereka halal segala-galanya. Islam turut menetapkan sekiranya pengantin lelaki gagal menjelaskan jumlah mas kahwin maka pengantin perempuan berhak menolak permintaan suaminya pada malam pertama.

Amalan kita hari ini, mas kahwin cukuplah seperti yang biasa dan kononnya ditetapkan pejabat agama tetapi hantaran kena lebih dari orang lain, barulah orang tau yang anak kita bukan perempuan sebarang. Apa yang sebarangnya? Malahan, sebenarnya tidak ada satu ketetapan atau undang-undang yang menetapkan jumlah mas kahwin sedemikian sebaliknya jumlah tersebut dicadangkan sebagai jumlah minima bererti sekurang-kurangnya dan jumlah tersebut telah berabad lamanya masih di takuk yang lama. Ya, saya akui perempuan yang baik itu adalah perempuan yang rendah mas kahwinnya tapi kalau mas kahwin yang wajib tu boleh direndahkan jumlahnya sedangkan hantaran yang sekadar memenuhi tuntutan adat dan masyarakat itu pulak yang membebankan, tepuk dahi jawab sendiri ler…

Saya bukan menolak amalan masyarakat hari ini tetapi saya sekadar berusaha menjelaskan satu kebenaran yang telah dipinggirkan. Disebabkan kita hari ni lebih cenderung mengikuti lenggok langkah masyarakat sekitar, kesannya ditanggung oleh raja yang hanya sehari itu di belakang hari. Fikirkanlah, kita mengharapkan kebahagiaan anak-anak di dalam perkahwinan mereka tetapi sekiranya anak-anak menanggung beban kewangan yang bermula dari jumlah hantaran, bagaimana ingin bahagia? Zaman sekarang adalah zaman yang segalanya perlukan duit, nak buang air pun setara dengan harga nak minum segelas air kosong. Jika belum menjengah gerbang perkahwinan hutang dah keliling pinggang, bagaimana nak dapatkan jaminan suami tersebut dapat jalankan tanggungjawab menenuhi keperluan rumahtangga? Nafkah itu wajib dan membayar hutang juga wajib.

Renungilah ibu bapa sekelian… bakal isteri juga, jika sayangkan suami… berpada-padalah!!

****Siaran Julai 2005

Tiada ulasan: