07 Julai 2008

Jatuhkah martabat bila lelaki memikul tugas wanita

Seorang pembaca yang menamakan dirinya peminat setia ruangan resipi hidup… terima kasih banyak-banyak… mengirimkan emel kepada saya… suaminya enggan membantu beliau menguruskan rumahtangga ataupun anak-anaknya seramai lima orang. Beliau bekerja dan katanya di dalam emel itu lagi, di dalam usia mencecah 35 tahun, beliau rasakan wajahnya kelihatan seperti wanita berumur awal 50-an lantaran kepenatan seharian dengan kerja pejabat dan kerja rumah serta dek rasa ‘tensyen’ dan tertekan dengan sikap suami. Bukannya tak pernah menyuarakan hasrat hati memohon bantuan suami tetapi jawapan si suami… Mak saya ada sembilan orang anak, segalanya diuruskan sendirian. Habis, apa lagi yang mampu beliau lakukan?

Membaca emel peminat setia ini, saya teringatkan kisah benar di TV3 suatu masa dahulu, kisahnya lebih kurang sama dengan kisah pengirim emel ini. Memang ada para suami yang bersikap seperti ini. Enggan membantu isteri melakukan tugasan rumahtangga ataupun membantu menguruskan keperluan anak-anak hatta ada kes, mintak tolong buatkan susu anak pun dah kena penampar suami. Nauzubillah…!! Alhamdulillah, suami saya bukan kategori lelaki sebegini.

Sebenarnya, tugas menguruskan rumahtangga bukanlah kewajipan atau tanggungjawab seorang isteri. Islam meletakkan tugas dan tanggungjawab seorang suami adalah melayan suami di tempat tidur dan menjaga anak-anak sahaja. Tugasan rumahtangga hanyalah tugasan bonus bagi menambat hati suami. Para ulamak salaf pula berpendapat bahawa seorang suami harus dan wajar menyediakan seorang pembantu rumah bagi menguruskan hal ehwal di dalam rumahtangga seperti memasak, mengemas rumah, mencuci pakaian dan sebagainya.

Namun, atas nama rakan kongsi hidup maka anak-anak perempuan ditanam dengan satu prinsip dan dididik agar menjadi tukang masak, tukang kemas rumah dan tukang cuci baju di samping tukang meredhakan kehendak batin suami. Namun, berapa ramaikah yang sedar mengenai kebenaran ini? Kalau sedar pun, berapa ramai yang bersedia menerima hakikat ini? Inilah masalah yang menghantui kebanyakan isteri sekarang ini.

Persoalannya, kenapakah susah sangat para suami nak tolong tugasan isteri di rumah? Penat kerana seharian bekerja di pejabat? Isteri pun penat juga kerana turut bekerja di pejabat. Mungkin ada yang menjawab.. alaaaaa.. perempuan lain la.!!! Apa yang lainnya? Kenapa? Apakah kerana perempuan mempunyai tenaga lebihan dan luar biasa? Habis… kenapa masih mengkategorikan wanita sebagai insan yang lemah? Hilang ego atau jatuh martabat? Ego apa yang ingin dipertahankan? Martabat apa yang dibimbangkan tersungkur kecundang? Insaflah para suami… isterimu dah membantu kamu melunaskan tanggungjawab membiayai keperluan rumahtangga. Apalah salahnya kalau kamu pula yang membantu isteri melakukan kerja-kerja di rumah. Paling tidak pun, perhatikanlah dan jagalah anak-anak ketika isteri sibuk dengan kerja-kerjanya itu.

Saya akui tidak semua suami bersikap sebegini… buktinya, suami saya sendiri… bapa saya juga… adik lelaki saya juga dan beberapa kenalan lelaki lain malah mungkin hampir 20% para suami di luar sana yang bersikap rajin membantu isteri menguruskan kerja-kerja rumah. Malah, ada juga para suami yang menjadi suami rumahtangga atau dalam erti kata lain, suami yang tidak bekerja tetapi menguruskan rumahtangga, menggantikan seratus peratus kerja yang biasanya diuruskan oleh seorang suri rumahtangga seperti dua suami berketurunan Cina yang menjadi tetamu di dalam rancangan 1 2 3 Dutch lady siaran TV3 baru-baru ini.

Namun, kes-kes seperti ini hanyalah satu dalam seratus, yang lebihnya? Statistik inilah yang mesti diubah. Selain rasa ego, satu sebab yang menjadi halangan untuk para suami membantu isteri mereka adalah masyarakat kita sendiri terutamanya kaum wanita jugalah. Inilah yang menjadi masalah besar sebenarnya. Contohnya, jika seorang ibu melihat anak lelakinya membantu isteri di rumah walaupun tolong mengangkat pakaian yang dah kering di ampaian… ataupun para jiran sekeliling yang juga melihat insiden seperti ini, dah pas ti kecoh satu kawasan perumahan mengatakan suami tadi kena ‘control’ dek isteri. Prinsip dan tanggapan sebeginilah yang perlu kita semua kikis dan jangan amalkan lagi.

Fikirkan ler… siapa yang suami tu tolong? Isteri dia gak kan? Kalau awak tu suami tolong, suka ke tak? Jangan sebab suami awak tak tolong atau memang awak jenis yang tak payah ditolong sebab segala kerja memang awak tak pernah buat, awak nak cari pasal dengan orang lain pulak.

Moralnya… kepada para suami di luar sana, jika benar sayang dan kasihkan isteri anda, bantulah kerja-kerjanya di rumah. Biarlah susah dan senang sama-sama dirasai. Kita suami isteri ni saling memerlukan umpama gigi atas dan gigi bawah ler, kalau ada yang kurang, memang tak selesa lagi dah nak mengenyangkan perut. Fikirkanlah….!!

****Siaran Mei 2005

Tiada ulasan: