22 Julai 2009

Hak isteri dalam poligami

"Kenapa isu poligami dibesar2kan? Bgus sgt ker poligami ni. Sy x fhm knp poligami hnya ada dlm Islam. Nabi sendiri pun x bg anaknya kawin dgn lelaki beristeri. Tekankan itu bila buat perbincangan. Lelaki boleh ceraikan isterinya bila dah x suka kawin lain bila dia suka habis pompuan camana? Kau sendiri suka ker poligami? Mcm mana kalau benda ni jadi kat kaum kerabat kau sendiri? lebih baik bincangkan hak2 wanita sekiranya suami ingin berpoligami- 01*62*0*50”

Di atas adalah petikan satu sms yang saya terima rentetan perbincangan mengenai salahkah mencintai suami orang yang disiarkan pada awal Januari lalu. Walaupun jelas sekali pengirim sms ini mengalami konflik emosi dan fikiran, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana dalam marah, dia masih memberikan idea yang menarik untuk dikongsi di dalam ruangan ini. Terima kasih!

Sebenarnya, apabila berbicara mengenai hak isteri yang dipoligamikan, terdapat hak sebelum dipoligamikan dan hak selepas dipoligamikan. Namun, ramai sedia maklum, jarang sangat para isteri sedia ada tahu diri mereka akan dipoligamikan. Yang selalu terjadi, apabila rahsia perkahwinan baru suami pecah berderai dek apa-apa insiden, barulah isteri sedar bahawa mereka telah pun dipoligamikan. Malah ada kes, isteri baru tidak tahu mereka telah mengahwini suami orang. Mulanya menyangka dirilah yang pertama dan terakhir, rupa-rupanya menjadi mangsa penipuan suami. Sabar jer lah…

Namun, kepada para isteri sedia ada, jika anda berpeluang mengetahui bahawa diri anda bakal berkongsi suami, anda bolehlah melaksanakan hak-hak anda. Hak pertama, anda boleh mempertikaikan kewajaran tindakan suami anda untuk berpoligami. Jika anda tahu suami anda memang bermasalah di dalam menunaikan tanggungjawabnya sebagai suami walau hanya kepada anda dan anak-anak, anda bolehlah melawan tuntutan suami anda di mahkamah. Perlu diingat, lawan dengan saksi dan bukti yang kukuh, bukannya sekadar meluahkan emosi sendiri. Hak kedua ialah anda boleh mengenal pasti pembahagian perbelanjaan yang patut untuk anda dan anak-anak dan juga pembahagian waktu bermalam kemudian jadikannya sebagai satu syarat yang perlu dipatuhi oleh suami setelah berpoligami. Semua ini boleh dijadikan satu meterai perjanjian antara anda dan suami sebelum suami anda berpoligami. Paling penting, kenal pasti dan bahagikan terus harta-harta yang dikumpul bersama sepanjang tempoh pekahwinan anada dan suami. Ingat!! Walaupun anda hanyalah suri rumah, anda tetap berhak ke atas 1/3 daripada harta suami anda. Paling tidak pun, fikirkan keperluan anak-anak anda di masa depan kerana kita tak mungkin tahu apa yang bakal berlaku.

Secara umumnya pula, isteri yang perlu berkongsi suami mempunyai hak yang sama seperti juga isteri yang tidak perlu berkongsi suami. Hukum dan undang-undang jelas menyatakan bahawa suami adalah bertanggungjawab sepenuhnya kepada isteri dan anak-anak. Menyentuh mengenai tanggungjawab suami, dah banyak kali sangat saya bincangkan, merangkumi segala keperluan yang patut dan wajar bagi isteri dan anak-anak, tak terkecuali walaupun si isteri bekerja dan mempunyai pendapatan yang lebih berbanding suami. Bermaksud, seorang suami mestilah menyediakan makan minum, pakaian dan tempat tinggal yang sesuai dan sempurna untuk isteri dan anak-anaknya. Bukan sekadar itu, anak-anak mestilah mendapat pendidikan yang sempurna.

Pendek kata, segala keperluan isteri dan anak-anak bagi menjamin sebuah kehidupan yang selesa bersesuaian dan wajar dengan kehendak kehidupan kini perlulah disediakan oleh seorang lelaki bernama suami dan bapa. Jika anda mempunyai dua, tiga atau empat isteri sekali pun, segala tanggungjawab ini tidak ada pengurangan sedikit pun walaupun isteri kedua atau ketiga atau keempat ataupun isteri pertama mempunyai pendapatan sendiri. Sebab itulah, di dalam ayat al-Quran yang menerangkan hukum harus berpoligami menyatakan dengan jelas bahawa: ‘Jika tidak mampu berlaku adil, memadailah dengan satu”. Secara asasnya, keadilan yang dikehendaki di dalam poligami bukanlah bermaksud sama rata tetapi mendapat hak yang sewajar dan sepatutnya. Sebagai contoh, jika isteri pertama mempunyai anak lebih ramai berbanding anak isteri kedua, sewajarnya perbelanjaan untuk keluarga daripada isteri pertama adalah lebih berbanding untuk keluarga isteri kedua. Inilah keadilan. Bukan sekadar pembahagian wang belanja tetapi juga pembahagian masa dan perhatian. Bak kata Datuk dalam cerita Mami Jarum, yang baru nak dipolish, yang lama pun nak kena gabuih. Bukannya dah dapat yang baru, yang lama terbiar terpinggir sendiri. Jika keadaan ketidak adilan berlaku, isteri yang dipoligamikan berhak menuntut keadilan tersebut di mahkamah. Jika masih gagal, isteri berhak memohon untuk keluar daripada perkahwinan.

Namun, sesuai dengan hikmah adanya poligami di dalam Islam, bukan sebagai satu cabang untuk mewujudkan permusuhan sebaliknya adalah satu cara untuk merapatkan persaudaraan serta saling bantu membantu sesama insan. Paling penting, setiap individu yang terlibat menjalankan tanggungjawab dan peranan masing-masing. Tak perlu bermusuh dengan madu anda kerana anda dan dia adalah sama, seorang isteri kepada seorang lelaki. Jangan bersikap tamak hingga ingin mengawal segala benda. Segala yang anda miliki kini termasuklah suami hanyalah pinjaman sahaja. Bila maut menjemput, segalanya ditinggalkan sendiri. Memang senang bercakap, berat untuk menanggung tapi ingatlah janji yang Allah berikan, sebuah payung emas menanti anda di syurga.

Kepada para suami, jangan hanya mengharap untuk para isteri memahami anda. Ingatlah! Jika anda terleka dan terlalai dan ada antara isteri atau anak-anak yang berasa tidak senang dengan tanggungjawab yang anda lakukan, anda perlu menjawabnya di akhirat kelak.

****Siaran September 2007

4 ulasan:

Wardah berkata...

saya bersetuju dg pendapat ustazah..

Isyrak berkata...

payung emas di syurga...
:( tp sukarnye nak bagi hubby kawin lain dengan hati yg ikhlas :(

Zyma Saad berkata...

Salam Akak Suzana.....

I`ve been thru`this. And still going thru` this. Mmg dugaan yg amat berat utk dipikul.

ISTERI PERTAMA berkata...

Itulah jua yg sedang saya lalui.... Saya ada create satu blog khusus utk kisah hidup saya n sbg nasihat kpd semua wanita yg "terpilih".