23 Disember 2009

Bila suami mengabaikan nafkah

Umaira pening melihatkan bil-bil yang menimbun di depan mata. Bil eletrik, air, kereta, kad kredit. Tuan rumah baru saja telefon bertanyakan pasal sewa yang dah tertunggak 3 bulan. Pagi tadi anak sulungnya dah ingatkan pasal duit buku yang perlu dijelaskan esok. Aduhhhh!! Sakitnya kepala memikirkan semua itu. Pantas Umaira membuka laman web maybank2u… hah! Tak sampai seratus?! Rasanya semalam berbaki hampir seribu… ni mesti kerja suaminya yang tak sedar diri diuntung. Dah ler selama 16 tahun perkahwinan segala perbelanjaan rumahtangga dan saraan hidup anak-anak ditanggung oleh Umaira. Dah pandai ambil duit secara senyap pulak. Eiiiii.. geramnya...!!!

Nak mohon cerai, suaminya baik… penyayang, mengambil berat tentang dirinya dan anak-anak cuma dalam hal berkaitan kewangan sahaja. Bukan suaminya tak mampu tetapi suaminya lebih mengutamakan ibu dan adik-adiknya di kampung. Boleh dikatakan semua pendapatan bulanannya dilaburkan untuk ibu dan adik-adiknya. Bukan Umaira tak benarkan tetapi rasanya dah melampau. Ye lah, bukan setakat keperluan tetapi mertuanya dan ipar-iparnya tu menuntut kemewahan daripada suaminya. Tak cukup dengan duit suaminya, dah berkali-kali jugak suaminya merayu untuk dapatkan duit Umaira tapi Umaira berkeras. Tak sangka suaminya sanggup menggelapkan wangnya. Dah berkali-kali Umaira ingatkan… tanggungjawab suaminya adalah lebih kepada isteri dan anak-anak tetapi setiap kali Umaira bersuara maka setiap kali itu jugalah akan terjadi pertengkaran antara mereka. Syukur juga Umaira berpendapatan besar tapi sampai bila Umaira harus bertahan dan bersabar? Apa lagi yang dapat Umaira lakukan?

Rasanya bukan Umaira sahaja yang menghadapi masalah sebegini, saya percaya masih ramai lagi yang mengalami kemelut seperti Umaira. Mungkin juga suami kurang arif yang mana lebih utama, isteri dan anak-anak atau ibu, ayah dan adik-adik? Namun tak kurang juga yang amat arif tetapi buat-buat tidak mengerti. Bagi mereka, isteri dah mampu tangani segala masalah kewangan keluarga, beruntunglah memiliki isteri sedemikian. Memang untung tetapi harus difikirkan antara kerelaan dan keterpaksaan si isteri.

Bagi wanita atau para isteri yang menghadapi masalah seperti Umaira, jangan rasa tertekan kerana ada jalan penyelesaiannya. Peruntukan undang-undang syariah di bawah seksyen 148 Enakmen Tatacara Mal Wilayah Persekutuan dan enekmen yang sama bagi negeri-negeri lain memperuntukkan bahawa isteri boleh menyaman suami di bawah tuntutan penghutang penghakiman. Bererti isteri boleh memohon pihak mahkamah mengeluarkan perintah agar suami membayar jumlah nafkah yang patut kepada isteri dan anak-anak.

Sekiranya dibimbangi suami mengengkari arahan yang dikeluarkan oleh pihak mahkamah maka isteri boleh memohon pihak mahkamah mengeluarkan arahan potong gaji ke atas suami. Dalam erti kata lain, pihak mahkamah akan mengeluarkan arahan kepada majikan suami agar memotong sejumlah wang yang telah ditetapkan sebagai jumlah nafkah yang patut untuk isteri dan anak-anak, daripada jumlah pendapatan bulanan suami itu. Sekiranya mahkamah menetapkan RM2000 sebagai jumlah nafkah yang patut maka jumlah RM2000 tersebut akan dipotong daripada gaji suami terus masuk ke akaun isteri. Suami hanya akan menerima baki daripada jumlah yang telah dipotong tersebut. Jika pendapatan bulanan suami berjumlah RM3500, maka suami hanya akan menerima RM1500 sahaja daripada majikannya. Arahan potongan gaji ini akan berkuatkuasa sehinggalah pihak majikan menerima arahan tamat perintah daripada mahkamah.

Mungkin ada yang berfikir, kalau suami bekerja sendiri ataupun jalankan perniagaan sendiri, bagaimana nak keluarkan arahan potong gaji? Bagi kes yang melibatkan suami bekerja sendiri atau jalankan perniagaan sendiri maka pihak isteri boleh mengemukakan dokumen bagi segala harta yang dimiliki oleh suami. Harta-harta tersebut boleh dijadikan sebagai jaminan pelaksanaan nafkah oleh pihak mahkamah. Bererti apabila mahkamah telah mengeluarkan arahan agar suami membayar sejumlah nafkah yang patut kepada isteri dan anak-anak tetapi suami engkar menurut perintah tersebut maka pihak mahkamah akan mengeluarkan arahan lelongan harta yang dijamin tersebut bagi melunaskan hutang nafkah yang telah diarahkan. Arahan atau perintah sebegini juga boleh dibuat oleh isteri yang dimadukan oleh suami sebagai jaminan hak nafkah diri dan anak-anak terbela.

Namun, harus diingat, tuntutan adalah untuk melengkapi keperluan dan bukannya kemewahan. Sekiranya suami memang tidak mampu walau untuk keperluan maka inilah masanya pengorbanan kita sebagai isteri diperlukan. Sungguh kata bijak pandai, di belakang setiap lelaki ada seorang wanita… bangun lelaki kerana wanita dan jatuh lelaki juga kerana wanita. Gunakan peluang yang ada untuk mencipta bahagia bersama suami namun jangan sampai tersasar kerana wanita bukan untuk diperkotak-katikkan.

****Siaran Mei 2008

Tiada ulasan: