18 Mei 2013

Emosi diambil kira tetapi tidak diutama

Saya pernah bincangkan mengenai isu kecurangan pasangan yang disiarkan menerusi satu akhbar harian tempatan. Rentetan daripada perbincangan tersebut, saya menerima satu pendapat yang mempertikaikan ulasan saya menerima suami yang curang. Di dalam perbincangan tersebut, saya jelaskan; bagi suami/lelaki, kalau sekadar berkawan atau bercinta; bagi saya masih belum boleh dikatakan curang. Berbeza dengan isteri/wanita; syarak mengharamkan isteri menyimpan rasa suka apatah lagi rasa cinta kepada lelaki selain suami. Jika isteri bercinta dengan lelaki lain; isteri ini boleh dikategorikan sebagai curang; tak kira apa pun sebabnya termasuk kegagalan suami menunaikan tanggungjawab. Lelaki hanya boleh dikatakan curang jika perkenalan atau percintaannya dengan wanita lain menjadi faktor si suami ini mengabaikan tanggungjawabnya yang patut dan wajar di sisi syarak kepada isteri dan anak-anak.

Komen yang saya terima daripada seorang lelaki itu mempertikaikan ketulusan hati saya sebagai seorang wanita kerana tidak memahami hati suci seorang isteri hingga membenarkan penipuan berlaku. Bagi pengirim komen ini, curang (cheating) bermaksud tipu maka tak kiralah apa pun perlakuannya termasuk mengadakan hubungan dengan wanita lain selain isteri; ia termasuk dalam definisi curang. Merujuk kepada Kamus Dewan; saya bersetuju dengan definisi yang diberikan oleh pengirim komen. Curang dimaksudkan dengan tidak lurus hati; tidak jujur; khia­nat. Terus terang; saya akui maksud tersebut dan bersetuju tanpa sebarang bantahan.

Namun; kecurangan seorang lelaki bukan saja perlu didefinisikan mengikut kamus bahasa sebaliknya perlu dijelaskan juga dengan ketentuan syariat yang membenarkan lelaki yang layak untuk berkahwin lebih daripada satu. Jika curang yang ditetapkan oleh kamus bahasa diterima pakai tanpa sebarang pindaan atau syarat; bermaksud kita telah mengenepikan kebenaran syarak. Ya lah! Nak kahwin lagi mestilah perlu kenal dan cinta. Kalau kenal dan cinta itu menjadi salah sebab berlaku curang, salahkah ketentuan syariat menerusi surah an-Nisa’ ayat 3 yang bermaksud: “Maka kahwinlah dengan perempuan lain yang menyenangkan hatimu; dua, tiga atau empat. Jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (terhadap isteri-isteri itu), maka kahwinilah seorang saja.”?

Semua orang maklum tentang maksud ayat ini. Ingin saya tegaskan sekali lagi; ayat ini bukan mewajibkan kaum lelaki berpoligami tetapi hanya memberi kebenaran kepada lelaki yang layak. (rujuk perbincangan saya Fahami Kehendak Adil Menurut Syarak melalui ruangan ini beberapa minggu lalu). Bererti tidak semua lelaki layak untuk berkahwin lebih daripada satu. Memang pahit jika bermadu tetapi buat kaum wanita; ada sebab dan hikmahnya Allah mensyariatkan poligami. Poligami bukan hanya bonus kepada kaum suami tetapi juga adalah bonus buat para isteri.

Saya tak faham perasaan wanita? Rugilah saya menjadi wanita selama hampir 36 tahun ini jika saya tak faham. Namun; perasaan dan sensitiviti saya sebagai wanita tidak boleh menjadi alasan atau ukuran apatah lagi menjadi piawaian atau standard tika saya menjalankan amanah dan tanggungjawab saya sebagai Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie. Memang sukar bagi wanita menerima kehadiran cinta wanita lain di dalam diri suami. Sakit. Pedih. Hanya yang mengalami betul-betul memahami. Ada yang luahkan; kalau suami cakap terus terang; sakit hati tak seteruk ini. Yang lain pula akui; kalau suami nak kahwin lain, cakap je terus terang, tak lah rasa sakit hati daripada tiba-tiba saja tau suami dah kawin lagi. Macam-macam lagi luahan wanita yang terpaksa menerima kehadiran orang ketiga di dalam hubungan cintanya bersama suami.

Satu perkara yang sama; semua wanita akan sakit hati dan tak boleh terima suaminya mempunyai cinta baru. Bukan saja dah ada cinta baru; tika suami baru berhajat nak wujudkan cinta baru pun, isteri boleh menyinga kalahkan singa betina. Sebab apa? Fitrah wanita: tak boleh berkongsi. Hati akan sakit, cemburu akan menguasai diri. Itu hakikat! Isteri Rasululllah SAW pun cemburu. Pernah berlaku isu sakit menyakitkan hati antara mereka. Sarah, isteri Nabi Ibrahim melakukan pelbagai cara untuk menghapuskan cinta Nabi Ibrahim kepadanya setelah mengetahui kewujudan Siti Hajar dalam hidup baginda. Apakah kita boleh katakan Nabi Ibrahim curang? Rasulullah SAW juga curang?

Seperti yang saya tegaskan sejak awal; tidak semua lelaki layak berpoligami. Bermaksud; lelaki yang layak berpoligami tidak boleh dikategorikan sebagai curang selagi mana suami ini berusaha melaksanakan tanggungjawabnya yang wajar menurut syarak kepada isteri dan anak-anak.

Emosi isteri tercalar? Islam bukan zalim. Emosi isteri diambil kira oleh syarak tetapi tidak diutamakan. Perlu fahami konsep redha. Poligami adalah ketentuan syarak bermaksud bukan satu musibah sebaliknya adalah hikmah. Jika suami layak, mampu berlaku adil; isteri wajib menerima perkahwinan baru si suami. Jika enggan? Enggan bermaksud anda engkar kehendak Ilahi; anda tidak redha dan melawan takdir Ilahi. Hati sakit? Kenapa perlu sakit sedangkan suami anda berlaku adil? Tak boleh terima ada wanita lain dalam hidup suami? Siapa anda kepada suami? Suami anda hanyalah pinjaman yang dipinjamkan oleh Allah, satu hari Dia akan ambil juga.

Tak boleh terima juga? Itu ego anda. Bukan kasih sayang yang setia. Isteri yang setia akan membantu suaminya menjalankan tanggungjawab sebagai suami kepada dirinya dan madunya kerana madunya juga mempunyai hak yang sama dengan dirinya- dengan syarat; suami tidak abaikan tanggungjawab yang patut menurut syarak. Tak sanggup, nak cerai? Haram bercerai jika tanpa alasan yang munasabah menurut syarak. Tidak sanggup berkongsi kasih bukan alasan yang munasabah berdasarkan syarak sebaliknya berdasarkan emosi dan hukum menuntut cerai dalam keadaan tersebut adalah haram berdasarkan satu hadis: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Mana-mana perempuan yang memohon cerai daripada suaminya tanpa sebab yang munasabah maka haram ke atasnya bau syurga.” -riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Abu Daud dan Ahmad.

***Siaran November 2010

4 ulasan:

ayu yahya berkata...

salam perkenalan sy suka blog nie...byk pengajaran... jemput kew blog sy pule http://qaysaasupplement.blogspot.com

MyCherita berkata...

singgah sebentar..jom tgk blog saya..tq

SHAFIQUE berkata...

Thanks for your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you could be a great author. I will always bookmark your blog and will often come back at some point. I want to encourage continue your great work, latest online news have a nice holiday weekend!

Ais ketoi berkata...

Sebelum tu saya nak tanya, apa tujuan laki tu kawin dengan pompuan tu? utk bina bahagia selama2nya kan dgn pompuan tu? apa janji dia dgn pompuan tu dan tok kadi sebelum tu? kalau setakat nak kawin, pastu tak dapat bagi kebahagiaan kat pompuan tu, saya nasihatkan tak payah la kawin..kawin ni bukan utk dapat lesen sah kawin 2,3,4..zaman sekarang ni, majoriti laki kawin lebih semata2 kerana nafsu saja.bukan niat utk bela nasib pompuan tu pon..so kepada isteri2 yg tak redha suami dia berkawin lain, lebih baik cerai saja drpd berdendam kpd suami dan madu anda..thanks